Beaglens juridiske rejse(b)log

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Beaglen, 5/1/16.

  1. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    527
    "Synes godt om" modtaget:
    1,841
    Point:
    93
    Jeg håber, at mit første indlæg omkring pas- og visumregler kunne bruges. Mit næste indlæg kommer til at dreje sig om køb af selve rejsen. Dette kan gøres enten igennem et (online) rejsebureau eller også kan man selv stå for hele planlægningen og bestille hotel og fly direkte igennem hotellets / flyselskabets hjemmeside. Men hvad virker bedst? Og hvad skal man være opmærksom på juridisk? @Kristian har allerede her på min rejse(b)log givet en forsmag på, hvilke (dårlige) erfaringer han har med Expedia, mens andre nok ikke har haft nogle dårlige oplevelser hos dem. Kom frisk med Jeres kommentarer, spørgsmål til emnet m.v., så jeg kan få de bedste inputs med til mit indlæg :)
     
    jefi99, Claus Heine, tbh og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. JacobBruun

    JacobBruun Aktivt medlem

    Beskeder:
    35
    "Synes godt om" modtaget:
    120
    Point:
    33
    Jeg har en ven, der, hertil aften, skulle have været til Malaga med Vueling klokken 20:45, rejsen er booket via et eksternt rejsebureau. Flyet er dog nu blevet aflyst og han er blevet ombooket til en afgang på tirsdag i stedet, hvilket forkorter 2 dage af hans ferie, som absolut ikke er fedt. Grunden til aflysningen skulle være en strejke hos de franske air-traffic controllere: http://www.ibtimes.co.uk/flights-de...raffic-controllers-start-3-day-strike-1550616 .
    Hvordan er hans muligheder i forhold til erstatning?
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  3. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    527
    "Synes godt om" modtaget:
    1,841
    Point:
    93
    Hej Jacob. Supergodt og meget relevant spørgsmål. En strejke som denne hos de franske flyveledere er desværre ikke noget, som flyselskabet selv er herre over. Derfor går strejken under betegnelsen "ekstraordinære omstændigheder" og ifølge EU Forordning 261/2004 er flyselskabet ikke forpligtet til at betale kompensation til passageren. Når flyet er aflyst grundet strejken, er der dog nogle få muligheder for passageren:
    - Flybilletten kan ombyttes til den næste ledige afgang med enten det samme flyselskab eller med et andet selskab. Alternativt kan man også få pengene retur og selv se, om man kan finde en anden transportmulighed f.eks. med et andet flyselskab el. lign.
    - Hvis man bliver ombooket til den næste ledige afgang (f.eks. nogle timer senere samme dag), har passageren krav på mad og drikke, krav på at kunne give besked om forsinkelsen enten via telefon eller e-mail, samt også retten til gratis overnatning, hvis strejken varer over flere dage

    Når flybilletten er købt igennem et eksternt rejsebureau, er det vigtigt at der hurtigst muligt tages kontakt til rejsebureauet for at oplyse, at man enten vil have ombooket billetten eller have pengene retur for rejsen. Hvis der både er købt flybilletter og hotel i samme booking (altså en såkaldt pakkerejse), kan der klages til Pakkerejse-Ankenævnet, såfremt der ikke findes en tilfredsstillende løsning med rejsebureauet.

    I det konkrete tilfælde vil jeg anbefale, at din ven hurtigst muligt kontakter rejsebureauet og får pengene retur, så der kan findes en anden transportmulighed eller evt. ombookning til andet flyselskab med bedre afgange. Jeg hørte i øvrigt i radioen, at flyruterne ville blive omlagt uden om Frankrig, selv om det så betyder en lidt længere rejse, men det kan man leve med, hvis bare man når frem til den endelige destination.
     
    PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  4. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,382
    "Synes godt om" modtaget:
    12,763
    Point:
    113
    Husk også, at nogle lande kræver, at passet er gyldigt mindst 3 måneder efter visum udløber
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,382
    "Synes godt om" modtaget:
    12,763
    Point:
    113
    Hvis I er flere, der rejser sammen, så tjek, at alle deltagere har dansk pas. Hvis nogle i gruppen skal rejse på pas udstedt af andre lande kan der gælde andre regler for dem.
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  6. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,382
    "Synes godt om" modtaget:
    12,763
    Point:
    113
    Har kun prøvet det ved ansøgning om visum til Rusland, da jeg var udstationeret i Serbien: Dengang kunne jeg som dansker kun søge om visum i Beograd, hvis jeg havde en opholdstilladelse i Serbien. og det havde jeg heldigvis.
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  7. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,382
    "Synes godt om" modtaget:
    12,763
    Point:
    113
    Glemte i øvrigt at takke Beaglen for nogle gode indlæg og oversigter. Det er jo en ren fornøjelse at læse
     
    Rikke Haugen Olsen og Beaglen "Synes godt om" dette.
  8. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Hej - først og fremmest super god blog :)

    En lille kommentar til udstedelse af pas:

    I nogle kommuner (i alle tilfælde her i Rudersdal) kan man springe lidt af den irriterende ventetid i Borgerservice over. Man kan bestille det nye pas online og derefter bestille en tid i Borgerservice, så man ikke skal stå i kø. Man uploader blot et billede (afventer det bliver godkendt, det kan være en lidt iterativ proces hvis de ikke er tilfredse med dit billede, men stadigvæk bedre end at løbe byen tynd for at finde en fotograf).

    Hos Borgerservice i Rudersdal kan man også få taget billeder til f.eks. internationalt kørekort eller hvis man ikke har bestilt passet på forhånd. Det benyttede jeg mig af, så var det nemt og de kunne straks sige om billedet var OK eller ej.

    Se f.eks. her:
    https://www.rudersdal.dk/service/nyt-pas-voksne
     
    Beaglen, Calle77, Ulrik og 3 andre "Synes godt om" dette.
  9. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    527
    "Synes godt om" modtaget:
    1,841
    Point:
    93
    :)
    Tusind tak for de pæne ord og jeg skal da sandelig love for, at de er effektive og også innovative i Rudersdal Kommune hvad angår håndteringen af pas. Denne service kunne jeg godt have brugt, da jeg skulle have mit nye pas hos Borgerservice i Løgstør i Vesthimmerlands Kommune. Normalt bor jeg i Aalborg Kommune, men ventetiden hos Borgerservice var for lang på tidspunktet for min pasudstedelse, så derfor måtte jeg til nabokommunen. Lad os håbe, at den smarte og tidsbesparende service i Rudersdal bliver udbredt til resten af landet. Superfin information, du dér delte :)
     
    PENSIONISTEN, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  10. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Det lyder som en tung omgang, da du skulle ha' nyt pas!

    Well vi får se hvor effektiv Rudersdal er snart, da mit pas udløber til september. Så skal jeg nok berette hvis det ikke går godt ;-)
     
    Beaglen, Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om dette"
  11. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jeg skal have lavet to nye børnepas den næste måneds tid i Rudersdal så jeg kan måske tilføje hvordan den proces er... :)
     
    Beaglen, Henry og SophieHendriksen "Synes godt om dette"
  12. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    De er flinke! Vi fik lov at bruge et billede, som helt sikkert ikke var OK, men de forstod godt, det var vanskeligt at få en 4-årig til at sidde på den helt rigtige måde.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  13. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Fik nyt pas i sidste uge hos Rudersdal kommune. Borgerservice var yderst venlige, hjælpsomme og har længe åbent torsdage plus kunne klare haste service på 3 arbejdsdage og sms når passet kunne hentes - næsten alle pengene værd (626kr) for et nyt pas da det gamle pas var fyldt op med visa og stempler efter 5år.
     
    Senest redigeret: 29/10/16
    Beaglen, SophieHendriksen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  14. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Har lige fået min 1 måneder gamle søn fotograferet til pasfoto af fotograf, da Københavns Kommune ikke anbefaler at få dem til at lave billederne, hvis man har et barn under 5 år.

    Det tog i øvrigt 10 min, at få lavet pas i KBH, og fungerer fint med tidsbestilling.
     
    Beaglen, Henry og Kristian "Synes godt om dette"
  15. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    Har vi en IF-klynge i Rudersdal..? :D
    Nå, men jeg kan berette, at pasudstedelse m.v. også går ganske smertefrit, og med valgfri mulighed for tidsbestiling, i Tårnby kommune, hvis det kan være til nyttig info for andre bosiddende midt på djævleøen. ;)
     
    Beaglen, Henrik Olsen, Baadsgaard og 1 anden person "Synes godt om dette".
  16. Clemens

    Clemens Nyt medlem

    Beskeder:
    4
    "Synes godt om" modtaget:
    8
    Point:
    3
    Jeg kunne godt mig at høre om nogen herinde ved hvorfor SAS har sat en 6 måneders frist på efterregistrering af point (gavekort som også har en værdi har længere forældelsesfrist via lov)
    Og et bud på hvorfor at de ikke bare automatisk kommer ind når man flyver med andre selskaber (jeg har udestående med 3 forskellige selskaber på oversøiske rejser) - man kunne spekulere I at SAS, specielt med deres forringelser af eurobonus, ikke er interesseret i at deres medlemmer optjener for mange point på disse ture som vil give nogle bonus point => status (koster penge uden at SAS ser kr for selve rejsen.
    Og at SAS derfor kun vil tilskrive disse point hvis kunden selv gør noget aktivt.

    Men måske insider.dk kan spørge SAS om dette - tænker at I har større adgang til selskabet end alm dødelige...

    Mvh
    Clemens
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  17. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,382
    "Synes godt om" modtaget:
    12,763
    Point:
    113

    Det er min erfaring, at point i langt de fleste tilfælde kommer ind automatisk, hvis du har registreret dit EB medlemsskab. Så: Det er undtagelsen, jeg skal efterregistrere point.

    Jeg tror, at alle flyselskaber har en 6 måneders forældelselsfrist på efterregistrering - og dette kan være begrundet i flere forhold:
    • Dette er et levn fra gammel tid, hvor man ikke havde samme adgang til konto-oplysninger, som vi har i dag.
    • Point tæller med, når din status skal beregnes - og derfor gælder det om at få dem hurtigt ind på kontoen.
    • Point forældes efter en vis periode - så du har ingen glæde af point, som registreres på din konto, for derefter at forældes i samme minut, som de er registreret
    Og så gætter jeg på, at noget af forklaringen også kunne ligge i aftalerne mellem flyselskaber (Lufthansa skal vel kompensere SAS, hvis point fra mine LH-rejser skal in på min eurobonus konto) samt et spørgsmål om hvorvidt dokumentationen kan findes flere år efter rejsen er gennemført (dels dokumentationen for, at pointene ikke er gået ind, samt dokumentationen for, at du har rejst).

    Jeg kan i hvert fald ikke støtte nogen "konspirations teori" om at SAS ikke vil registrere point fra andre flyselskaber.
     
    Beaglen, PENSIONISTEN, Erwin Lansing og 2 andre "Synes godt om" dette.
  18. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Ligesom @Henry siger så bliver de næsten altid krediteret ordentligt med partnere.. ofte hurtigere end SAS' egen flyvninger!
     
    Beaglen, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"
  19. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,558
    "Synes godt om" modtaget:
    6,712
    Point:
    113
    Har du checked reservationerne/boarding passes at du har indsat dit SAS EB-nr. korrekt ..
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  20. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Lidt et longshot hvor jeg tror at jeg desværre lige så godt kan give fortabt, men bare for at få vendt den tænkte jeg, at jeg ville høre jeg kunne få det bekræftet i det mindste.

    Aflysning, grundet crew timeout, grundet mangel på catering/groundstaff... grundet vejret... er det ekstra ordinært? Luftwaffe vil jo helt sikkert skyde skylden på vejret, men at de i deres hub mangler ground staff og catering, fordi der var mange fly der var forsinkede, grundet vejret, og så ikke noget nyt crew... Skal jeg give op og bare få mit hotel dækket, eller prøve?

    Jeg har minimum ~€170 ude at svømme for hotel og transport den nat, så jeg kan ikke rigtigt smide den videre til at 'claims bureau' og derudover har jeg en frygt for at de vil tænke den er svær, eller skyde skylden på vejret og dermed sige nej tak.

    Som bonus spørgsmål - jeg havde en non refundable booking på destinationen som jeg mistede. Nogen chance for at hente noget der? Jeg har ikke nogen rejseforsikring der dækker denne del, da det var en forretningsrejse.
     
    Beaglen, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"

Del denne side