Beaglens juridiske rejse(b)log

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Beaglen, 5/1/16.

  1. miri90

    miri90 VIP medlem

    Beskeder:
    408
    "Synes godt om" modtaget:
    803
    Point:
    93
    Tak for svar. Jeg tænkte mest i forhold til teleselskabet, som måske skulle sætte en autogrænse på forbruget, eller en SMS om at der er brugt så og så meget. Men det er nok lidt søgt ;-)

    Hun havde mellemlandet i Frankrig, hvorfor hun selvfølgelig havde haft brugt den gratis EU-roaming.
     
    Beaglen, Ulrik og Henry "Synes godt om dette"
  2. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Velbekomme.

    Der er egentlig to separate ting i dit spørgsmål :) 1. Forbrug 2. Betaling

    1. Et forbrug registreres på netværket i det man kalder TAP-filer. Filerne indlæses hos teleselskaberne med X antal intervaller. Er man i udlandet, kan der gå en rum tid før det danske teleselskab får TAP-filen og dermed registrerer forbruget. Er man på eget net, vil man oftest have en pakke med X antal GB. Så vil man blive løbende faktureret pr. MB/GB man herefter forbruger. Dér vil man sikkert få en automatiseret SMS med meddelelse om at ens grænse er nået og hvad der så sker. Men der kan gå lidt tid pga. systemet med TAP-filerne, så reelt kan man nå at forbruge temmelig meget før man får meddelse om det hvis man er uheldig. For at imødegå alt for store utilsigtede regninger for forbrug udenfor pakken, har man hos nogle selskaber lavet en funktion, så kunden CAP'es i stedet for blot at køre videre og betale. At blive CAP'et betyder, at hastigheden nedsættes kraftigt. Her kan man så ofte tilkøbe mere data til en god pris eller vente til månedsskiftet hvor forbruget nulstilles. Det kan også være irriterende at blive CAP'et, for netværket skal også registrere at man tager CAP'en væk igen, og er man uheldig kan der gå noget tid.

    Er man i udlandet (og ikke er 3 kunde f.eks.) vil man som regel skulle betale for hele sit forbrug og bliver derfor ikke CAP'et. Der løber regningen bare derudaf. Er man 3 kunde bliver man CAP'et og tilbud at tilkøbe ekstra datapakke.

    2. Angående betaling er mange mennesker tilmeldt automatiske betalingsservices. Dvs. så bliver man blot trukket på sit kreditkort hver gang ens saldo hos teleselskabet kommer under X antal kroner. Er man i udlandet som din kæreste med mega forbrug, jamen så trækker man bare lystigt derudaf på kortet indtil man når en saldo på mere end nul. Er man ikke tilmeldt automatisk betaling, jamen så når man selvfølgelig til et punkt hvor systemet siger at man skylder penge og sender noget kommunkation herom. Men der går selvfølgelig noget tid (rykkere mm.) før man reelt lukker for forbrug pga. manglende betaling, så det er ikke en sikkerhed for at undgå utilsigtet forbrug at afmelde sin automatiske betaling.

    Den bagkloge siger så til din kæreste, at næste gang hun skal rejse udenfor EU, så skal hun fjerne roamingmuligheden INDEN hun hopper af nettet i EU-landet. Så burde hun være på den mest sikre side ift. at netværket registrerer dette.
     
    klausbm, Beaglen, asf og 8 andre "Synes godt om" dette.
  3. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Jeg tvivler ikke på Sophie har ret, men er der ikke noget med at de som udgangspunkt sætter en forbrugsgrænse på 450 kr for data i udland eller lignende?
    Jeg ville som almindelig forbruger ikke forstå hvordan denne kunne overskrides, men de har sikkert skrevet noget om det i nogle betingelser som jeg nok har skrevet under på... :oops:
     
    Beaglen, miri90 og Henry "Synes godt om dette"
  4. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,190
    "Synes godt om" modtaget:
    6,473
    Point:
    113
    Jeg mindes at det enda var reguleret fra Brussels at man skulle forbrugeren for hver €50. Jeg kan også huske forkert og lovgivning er også lavet om en del gange.

    Jeg er dog helt enig med den bagkloge. Man skal så roaming (eller data i det hele taget) fra inden man sætter telefonen i flight mode når næste stop er udenfor EU.

    (og ja, på iPhone kan man ikke gøre i flight mode når man er i luften o_O)
     
    Beaglen, miri90 og Henry "Synes godt om dette"
  5. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Både @tbh og @Erwin Lansing har til dels ret. Max. grænsen på 450 kr. inkl. moms/50 Euro ekskl. moms er en EU-fastsat grænse. Dvs. når man lander i Nairobi, så gælder den alligevel ikke. Med de nye roamingregler indenfor EU bliver max. grænsen også i praksis overflødig. Måske er den sågar helt fjernet, så meget har jeg ikke interesseret mig for den nye lovgivning idet jeg ikke er i branchen længere og desuden selv er 3-kunde.
     
    Beaglen, miri90 og Henry "Synes godt om dette"
  6. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,190
    "Synes godt om" modtaget:
    6,473
    Point:
    113
    Interessant. Jeg havde indtryk af at det gældt abonnementer købt i EU, så netop også for roaming udenfor EU, hvor det i den grad er vigtig. Det var også det nogle kollegaer oplevede da vi landede til konference i Marakesh for et stykke tid siden. Men det kan godt være det er teleselskabet selv der synes det er en god service til deres kunder (hvilket jeg så er helt enig i), og ikke ved lov eller regulering.
    Jeg må også indrømme jeg ikke har fulgt med, det er indenfor EU der er vigtigst for mig. Udenfor slukker jeg bare og finder wifi, som er nok til det nødvendige behov og det er dejligt for en kort omgang at være offline en gang i mellem :)
     
    Beaglen, miri90 og Henry "Synes godt om dette"
  7. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Det er en specifik "roaming indenfor EU"-regel. I praksis ved jeg at mindst fire teleselskaber dog behandlede denne regel som "al roaming" af tekniske årsager, da man ikke skelnede mellem EU og andre lande roaming i systemet ;) og så solgte man det vist til kunderne som en "service" :) Det var nogle af de her ting, man arbejdede en del med at kunne løse anderledes rent teknisk, ligesom man også kan skelne mellem forbrug af Facebook via app'en og via website og taksere det forskelligt. Det kan man så overføre og lave en funktion der kan udskille forskellige former for dataforbrug hvis man ønsker at prissætte det anderledes, f.eks. musiktjenester.
     
    Beaglen, Henry og Erwin Lansing "Synes godt om dette"
  8. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,190
    "Synes godt om" modtaget:
    6,473
    Point:
    113
    Der blev jeg klogere, dog ikke overrasket. Det er tydeligvis nogle år siden jeg arbejde i telebranchen :)
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  9. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Jeg kunne ikke helt huske det, så jeg var nødt til at Google selv ;) Jeg kunne bare huske, at vi teknisk set lagde en tilføjelse til alle abonnementer som hed noget med max. 450 kr. og det var noget af en dyr fornøjelse den dag vi havde glemt det og en kunde gik grassat i et eksotisk land :eek::eek: det kunne man selvfølgelig ikke bede kunden om at betale.
     
    Beaglen, miri90, Henry og 3 andre "Synes godt om" dette.
  10. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    De valgte ikke at svare. Men der tikkede 2976 kr ind på kontoen her til morgen, så det gik noget nemmere end forventet. Første gang jeg har fået udbetalt kompensation for EC261/20504 :)
    Tak for gode råd!
     
    Beaglen, SophieHendriksen, Henry og 6 andre "Synes godt om" dette.
  11. MaleneChristensen

    MaleneChristensen VIP medlem

    Beskeder:
    495
    "Synes godt om" modtaget:
    1,643
    Point:
    93
    Jeg flyver til EWR i morgen med SAS. Tidligere i dag (15:38) fik jeg en SMS fra SAS om en ny afgangstid kl. 15:00. Dvs. 4,5 time senere (rigtig afgangstid 10:25)

    Hvis vi er mere end 3 timer forsinkede på turen til EWR i morgen, er der så mulighed for en kompensation? Modtog som sagt en SMS fra sas kl. 15:38 (mindre end 24 timer før original afgangstidspunkt 10:25) om at der på turen var en ny afgangstid, dog ingen begrundelse for hvorfor. Dette måtte jeg selv finde ud af ved at kontakte SAS. Svaret var, at flyet skulle igennem et standard check i CPH.
    Hvordan vil du/I vurdere dette? Er der mulighed for en kompensation på baggrund af dette hvis vi altså ender ud med at blive 4,5 time forsinkede?
     
    Beaglen, Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om dette"
  12. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    529
    "Synes godt om" modtaget:
    1,845
    Point:
    93
    Det var et rigtigt godt spørgsmål. Som udgangspunkt vil jeg mene, at der er belæg for kompensation, hvis I bliver 4,5 timer forsinket. En teknisk undersøgelse af flyet er ikke en ekstraordinær omstændighed (begivenheden ligger inden for flyselskabets kontrol), så den undskyldning bør SAS ikke komme med såfremt de afviser anmodningen om kompensation.
     
  13. MaleneChristensen

    MaleneChristensen VIP medlem

    Beskeder:
    495
    "Synes godt om" modtaget:
    1,643
    Point:
    93
    Så kom der svar fra SAS (meldte det ind igår aftes) .. Får 600 Euro tilbage - svarende til 4464 kr. :D Som hun skriver "Förseningen/inställningen som du råkade ut för orsakades i detta fall av en händelse inom SAS kontroll."
    altså, det var som du også siger indenfor flyselskabets kontrol.
    Fantastisk! tak for hjælpen! :cool::D
     
    Thorkild, PENSIONISTEN, tbh og 8 andre "Synes godt om" dette.
  14. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    529
    "Synes godt om" modtaget:
    1,845
    Point:
    93
    Hvor er jeg glad på dine vegne Malene og dejligt at jeg kunne være behjælpelig med gode råd. Altid til tjeneste :)
     
  15. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,048
    "Synes godt om" modtaget:
    4,462
    Point:
    113
    Interessant dom i England vedrørende forsinkelser af ikke-EU flyselskaber når man misser sit forbindelsesfly fordi det foregående fly (fra et EU-land) var forsinket. Ifølge dommen skal flyselskaberne betale kompensation uafhængig af om forbindelsesflyet afgår fra et Eu-land eller ej. https://thepointsguy.com/2017/10/uk-ruling-eu-compensation-claims/
     
    jakobv84, MaleneChristensen, Beaglen og 6 andre "Synes godt om" dette.
  16. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    529
    "Synes godt om" modtaget:
    1,845
    Point:
    93
    Ja den dom var vældig interessant og hvis den ellers når hele vejen til EU Domstolen og passagererne får medhold, kan den danne præcedens for fremtidige lignende sager.
     
    Henry og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  17. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    529
    "Synes godt om" modtaget:
    1,845
    Point:
    93
    Min rejseberetning for efteråret har bestemt ikke været kedelig:

    Flyvning 7 - København - Aalborg august 2017:
    Fløj med Norwegian. Minsandten om der ikke nok en gang var skift af gatenummeret, så en længere vandring kunne ikke undgås. :mad: Gate A6 og A18 lå jo ikke lige just ved siden af hinanden. Ud over gateskift var det en begivenhedsløs tur.

    Flyvning 8 - Aalborg - København september 2017:
    Fløj med Norwegian. En begivenhedsløs tur, der hurtigt var overstået.

    Flyvning 9 København - Aalborg oktober 2017:
    Fløj med Norwegian. Denne gang var der ingen skift af gatenummeret, men til gengæld var der 30 minutters forsinkelse.

    Flyvning 10 – Aalborg – København oktober 2017:
    Fløj med SAS. Jeg skulle faktisk til en spændende jobsamtale på selveste SAS’ hovedkontor i Frösundavik i Stockholm og det gik temmelig stærkt med at få bestilt flybilletter tirsdag aften og lige få styr på alt det praktiske, eftersom rejsen allerede skulle ske tidligt dagen efter. Booking af billetter gik endda så stærkt, at jeg ved en fejllæsning af SAS’ side kom til at bestille billetten til torsdag i stedet for onsdag :eek:. Heldigvis var der ingen problemer med at få billetten annulleret igen. Da jeg havde fået styr på dette, tikkede der straks SMS beskeder ind fra SAS, der kunne oplyse mig, at mit fly fra Aalborg var forsinket.:eek::mad: Jeg kunne godt regne ud, at jeg så ikke ville nå mit fly videre fra København. Panikken bredte sig, men jeg besluttede mig for at tage til Aalborg Lufthavn alligevel onsdag morgen og så håbe på det bedste.

    Onsdag morgen ankom jeg til lufthavnen og fik besked på, at ombookingen af min videre afgang ville ske i København. I flyet havde kaptajnen interessant nyt at fortælle. Nogle af passagererne i lufthavnen var åbenbart blevet bildt ind, at forsinkelsen skyldtes sygdom blandt flypersonalet. Dette kunne kaptajnen så afkræfte, idet alle fra flypersonalet var friske. Derimod skyldtes forsinkelsen, at der dagen før havde været så store forsinkelser, at det sammenlagt var gået ud over flypersonalets hviletidsbestemmelser.:confused: Kaptajnen sagde undervejs, at flyvningen gik stærkt, hvilket passede mig fint. Lige inden landing oplyste kaptajnen, at afgangen til Stockholm var ombooket til kl. 09:00 fra gate C10.

    Flyvning 11 – København – Stockholm Arlanda oktober 2017:
    Igen en flyvning med SAS. Nok var SAS flyet fra Aalborg landet kl. 08:35 og nok var der så fin tid til næste afgang kl. 09:00, men det var en større udfordring at finde gate C10 og SÅ kendt i Københavns Lufthavn var jeg så alligevel heller ikke. Jeg fulgte skiltene, men kunne ikke finde gaten. Panikken bredte sig og jeg fik lige vadet / stepdanset to gange rundt om H&M butikken, før jeg lige tilfældigt kom til at dreje hovedet til højre og opdagede gaten inde mellem to butikker. Dét kunne godt have været skiltet bedre.:eek::confused: Jeg hastede ned til flyet og var nok den sidste, der kom ombord. Hurra, så var det heller ikke i dag, at jeg skulle opleve min første sådan større forsinkelse – mon ”Tante SAS” havde læst skriften på væggen, når der nu var en jurist med ombord?:D;) Flyet landede kl. 10:15 i Arlanda og jeg nåede min jobsamtale til tiden og fik set SAS’ hovedkontor indefra.

    Flyvning 12 – Stockholm Arlanda – København oktober 2017:
    Efter en god jobsamtale (til et job, som jeg desværre ikke fik :(), var det retur igen til hhv. København og senere Aalborg med SAS. Ingen problemer på den første del af rejsen.

    Flyvning 13 – København – Aalborg oktober 2017:
    Ingen problemer med SAS på denne flyvning.

    Flyvning 14 - København – London Heathrow november 2017:
    Ingen problemer med SAS på denne flyvning.

    Flyvning 15 – London Gatwick - København november 2017:
    Fløj med Norwegian. En begivenhedsløs tur, der hurtigt var overstået.

    Flyvning 16 København - Aalborg november 2017:
    Fløj med Norwegian. Denne gang var der – surprise :eek: - igen skift af gatenummeret og også 10 minutters forsinkelse.

    Flyvning 17 - Aalborg - København november 2017:
    Fløj med Norwegian. En begivenhedsløs tur, der hurtigt var overstået.

    Flyvning 18 København - Aalborg november 2017:
    Fløj med Norwegian. Denne gang var der ingen skift af gatenummeret og der var heller ingen forsinkelse. Faktisk skete push back hele 5 min. før tid og flyet landede også 5 min. før tid. Min flyvning var den 12. inden for 12 måneder med Norwegian, så det betød samtidigt en ny reward til samlingen. Herligt.:)
     
    banditten, Kasper, PENSIONISTEN og 9 andre "Synes godt om" dette.
  18. Kasper

    Kasper VIP medlem

    Beskeder:
    154
    "Synes godt om" modtaget:
    353
    Point:
    63
    Hej. Vil lige høre dit og andres råd, angående eventuel kompensation for forsinkelse. Sidder lige nu i BA lounge i Heathrow, og skal venter 8 timer på det fly, jeg blev ombooket til.
    Min hjemrejse var DCA-PHL-LHR-BLL.
    Flyet fra PHL til LHR ankom 43 min forsinket, så jeg ikke kunne nå flyet til Billund. Var så allerede ombooket til senere fly, men lander så 8 timer senere end planlagt.
    Det er en sammenhængende billet, købt på BA hjemmeside, så minimum connection skulle være i orden.
    Flyet var fra gate til tiden i PHL, men så var der lang taxi vej, og 18 fly i kø til afgang før os.
    Så har jeg nogen rettighed eller chance for compensation fra BA?
    Har kun prøvet det en gang før, også med BA. Der skrev jeg til dem, og fik at vide at det var pga vejret. Skrev opfølgende spørgsmål, men hørte aldrig mere. Så havde kundeservice ligesom lukket den. :confused:
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  19. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    176
    "Synes godt om" modtaget:
    675
    Point:
    93
    Ja den er helt efter bogen. Burde være 600 euro uden diskussion. Mere end 6 timers forsinkelse...
     
    Beaglen, Kasper og Henry "Synes godt om dette"
  20. Nielspg

    Nielspg VIP medlem

    Beskeder:
    184
    "Synes godt om" modtaget:
    530
    Point:
    93
    Hej Kasper. Ja, den sag burde være helt klar, med mindre forsinkelsen fra PHL skyldtes ekstraordinære omstændigheder?

    EU261/2004 siger for øvrigt at du får max kompensation (600 euro) allerede ved 4 timers forsinkelse, og ikke 6 timer som Euroatc skriver ovenfor ... ;)

    Har netop selv oplevet dette for tre uger siden, hvor mit fly fra HKG var forsinket en lille time til ARN, hvorved jeg missede min forbindelse til AAL og blev 4,5 time forsinket i ankomst = 600 euro :)
     
    Beaglen, PENSIONISTEN, jtraveler og 2 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side