I 2013 startede jeg i SAS Ground Handling, og i forbindelse med opstartskurset blev vi undervist i, hvilke betingelser der skulle være opfyldt for at acceptere bagage;
1. Gennemgående billet
2. Minimum connection skal være overholdt
3. Der skal være interline aftale mellem flyselskaberne
Det var ikke noget med, at man kunne vælge - alle 3 skulle være opfyldt.
De regler var stadig gældende da jeg stoppede sidste år, og så ved jeg godt at nogle flyselskaber har justeret på reglerne for kundeservicens skyld. FX:
*AY tillader blandt andet accept af baggage på en separat billet hvis det er AY der flyver videre og MCT er overholdt.
*BA har bygget deres DCS op på at ovennævnte regler skal overholdes, og 2 separate billetter = 2 separate rejser.
Det mest gængse DCS er Altea, som er udviklet af Amadeus, som KLM/AF, LH, SAS, QR, DY og massevis af andre flyselskaber og handlingsselskaber benytter sig af. Den findes naturligvis i lige så mange versioner som der findes iPhones, og det handler om hvilken version flyselskabet ønsker at betale for.
Som svar til
@Henry Jeg kender problemstillingen. Aalborg lufthavn gør det samme, men jeg kan finde eksempler på, hvor galt det kan gå, når det skal gøres manuelt fordi de bevidst forsøger at snyde systemet.
Click to expand...