Check in af bagage

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af ThomasG80, 17/8/23.

  1. ThomasG80

    ThomasG80 Aktivt medlem

    Beskeder:
    111
    "Synes godt om" modtaget:
    192
    Point:
    43
    Hej

    Jeg fik booket Lufthansas first class deal til Sydamerika så jeg flyver AMS-FRA-BOG-LIM på en billet. Derefter skal jeg connecte i Lima til et Latam fly til LPB på en separat billet booket direkte hos Latam.

    Burde jeg kunne checke min bagage ind hele vejen til La Paz allerede i Amsterdam eller evt. Frankfurt? Jeg ville meget gerne undgå at skulle igennem immigration/baggage claim/Security igen i Lima på en 3 timers layover... ;)
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  2. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    924
    Point:
    93
    Så vidt jeg lige kan finde frem til, har LATAM ikke interlining (eller codeshare) med hverken KLM eller Lufthansa, så umiddelbart er svaret nej.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  3. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    932
    "Synes godt om" modtaget:
    2,754
    Point:
    93
    Jeg kan ikke svare direkte på dit spørgsmål, men jeg har tidligere fløjet med en kombi af LH og LA til SCL, og der har jeg fået bagagen checket hele vejen, men det har jo også været på samme billet.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  4. ThomasG80

    ThomasG80 Aktivt medlem

    Beskeder:
    111
    "Synes godt om" modtaget:
    192
    Point:
    43
    Henry "Synes godt om" dette.
  5. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    850
    "Synes godt om" modtaget:
    2,028
    Point:
    93
    Iflg Expertflyer har de interline agreement, så det skulle kunne lade sig gøre (som altid afhængig af personalet ved check-in skranken)?

    Code:
    Results from ExpertFlyer.com
    
    Interline Agreements:
    Flying LH
    
    E-Ticket Interline Agreements
        AA        AC        AD        AE        AF        AH       
        AI        AM        AR        AS        AT        AV       
        AY        AZ        A3        BA        BD        BL       
        BP        BR        BT        B2        CA        CI       
        CM        CO        CX        CZ        DE        DL       
        DT        EK        EN        ET        EW        EY       
        FB        FI        FM        FV        GA        GF       
        G3        HO        HR        HX        HY        IB       
        IG        IR        JJ        JL        JQ        JU       
        J2        KC        KF        KL        KM        KQ       
        KU        LA        LG        LO        LP        LR       
        LX        LY        ME        MH        MI        MK       
        MS        MU        NH        NZ        OA        OB       
        OK        OM        OS        OU        OZ        PG       
        PR        PS        PW        PZ        QF        QS       
        RJ        RO        R7        SA        SB        SC       
        SK        SN        SP        SQ        SV        S2       
        S3        S4        TA        TG        TK        TN       
        TP        TR        TU        T0        UA        UK       
        UL        UT        UU        UX        VA        VK       
        VN        WE        WF        WK        WY        W2       
        XL        XQ        YM        ZH        2K        3K       
        4M        4U        4Y        4Z        9B       
        
    
    Paper Ticket and Baggage Interline Agreements
    
       MAY ISSUE TICKETS INCLUDING
           AA  AC  AD  AE  AF  AH  AI  AM  AR  AS  AT  AV  AY  AZ 
           A3  BA  BL  BP  BR  BT  B2  B6  CA  CI  CM  CX  CZ  DE 
           DL  DT  EK  EN  ET  EW  EY  E5  FB  FI  FM  FV  GA  GF 
           GU  G3  HA  HO  HR  HU  HX  HY  IB  IC  IG  IR  JE  JJ 
           JL  JQ  JU  J2  KA  KC  KL  KM  KQ  KU  LA  LG  LH  LO 
           LP  LR  LX  LY  ME  MH  MI  MK  MS  MU  NH  NZ  OA  OB 
           OK  OM  OO  OS  OU  OZ  PG  PR  PS  PW  PZ  QF  QI  QS 
           RJ  RO  R7  SA  SB  SC  SD  SK  SN  SP  SQ  SV  S3  S4 
           TA  TG  TK  TN  TP  TR  TU  T0  UA  UK  UL  UT  UU  UX 
           U0  VA  VK  VN  WE  WF  WK  WY  W2  XL  XQ  YM  ZH  ZX 
           2A  2K  3K  4M  4U  4Z  9B                             
     
       MAY CHECK BAGGAGE TO
           AA  AC  AD  AE  AF  AI  AM  AR  AS  AT  AV  AY  AZ  A3 
           BA  BL  BP  BR  BT  B2  B6  CA  CI  CM  CX  CZ  DE  DL 
           DT  EK  EN  ET  EW  EY  E5  FB  FI  FM  FV  GA  GF  GU 
           G3  HA  HO  HR  HU  HX  IB  IC  IG  IR  JE  JJ  JL  JQ 
           JU  J2  KA  KC  KL  KM  KQ  KU  LA  LG  LH  LO  LP  LR 
           LX  LY  ME  MI  MK  MS  MU  NH  NZ  OA  OB  OK  OM  OO 
           OS  OU  OZ  PG  PR  PS  PW  PZ  QF  QI  QS  RO  R7  SA 
           SB  SC  SD  SK  SN  SP  SQ  SV  S3  S4  TA  TG  TK  TN 
           TP  TR  TU  T0  UA  UK  UL  UT  UU  UX  U0  VA  VK  VN 
           WE  WF  WK  WY  W2  XL  XQ  YM  ZH  ZX  2A  2K  3K  4M 
           4U  4Z
     
    PENSIONISTEN, T4L og Henry "Synes godt om dette"
  6. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    452
    "Synes godt om" modtaget:
    1,381
    Point:
    93
    Blot af nysgerrighed: Har interlinereglerne ændret sig siden 1/6 2022?
    Indtil i hvert fald den dato, var kravet blandt andet at flyvningerne skulle være på samme billet :)
    Når @asf siger det er afhængigt af personalet. Jeg tror altså mere det handler om flyselskabernes procedurer og/eller check-in systemer, men jeg kan da ikke afvise at der er en træls medarbejder eller to i blandt :)
     
    Beaglen, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"
  7. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,136
    "Synes godt om" modtaget:
    8,210
    Point:
    113
    Ligeledes af nysgerrighed, hvor har du det krav fra? Min erfarring, fra før 2022, er i hvert fald som de andre at det godt kan lade sig gøre når man spørger pænt, selskaberne har interline agreement, samt man ikke har tjekket ind på den flyvning bagagen skal videre med.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  8. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,561
    "Synes godt om" modtaget:
    13,130
    Point:
    113
    Jeg har oplevet i Aarhus, at SAS personalet sagtens kunne tjekke en kuffert ind, når jeg skulle videre ud af København på en anden billet. Men da indtjekning blev outsourcet, så kunne det nye personale ikke længere gøre det. Gætter på, at det også er et spørgsmål om oplæring - ud over de ting, som @Kermit nævner.
     
    Beaglen og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  9. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    452
    "Synes godt om" modtaget:
    1,381
    Point:
    93
    I 2013 startede jeg i SAS Ground Handling, og i forbindelse med opstartskurset blev vi undervist i, hvilke betingelser der skulle være opfyldt for at acceptere bagage;
    1. Gennemgående billet
    2. Minimum connection skal være overholdt
    3. Der skal være interline aftale mellem flyselskaberne

    Det var ikke noget med, at man kunne vælge - alle 3 skulle være opfyldt.

    De regler var stadig gældende da jeg stoppede sidste år, og så ved jeg godt at nogle flyselskaber har justeret på reglerne for kundeservicens skyld. FX:
    *AY tillader blandt andet accept af baggage på en separat billet hvis det er AY der flyver videre og MCT er overholdt.
    *BA har bygget deres DCS op på at ovennævnte regler skal overholdes, og 2 separate billetter = 2 separate rejser.

    Det mest gængse DCS er Altea, som er udviklet af Amadeus, som KLM/AF, LH, SAS, QR, DY og massevis af andre flyselskaber og handlingsselskaber benytter sig af. Den findes naturligvis i lige så mange versioner som der findes iPhones, og det handler om hvilken version flyselskabet ønsker at betale for.

    Som svar til @Henry Jeg kender problemstillingen. Aalborg lufthavn gør det samme, men jeg kan finde eksempler på, hvor galt det kan gå, når det skal gøres manuelt fordi de bevidst forsøger at snyde systemet.
     
    Kenneth K, Beaglen, PENSIONISTEN og 6 andre "Synes godt om" dette.
  10. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,136
    "Synes godt om" modtaget:
    8,210
    Point:
    113
    Tak for deling, det er altid spændende med information fra den anden side. :D Jeg har altid været taknemmelig, men i så fald skal der da lyde et endnu større tak til alle de check-in der har brudt reglerne og ydet den service.
    Jeg har personligt fået tjekket ind/været involveret i at få det til at lykkes med bl.a. SK-SK, SK-CI, UA-LH, UA-SK, TG-LH på seperate billetter. Alle efter 2015. Jeg husker faktisk ikke at have fået et nej, og flere gange har det været med hjælp med fra en supervisor. Min oplevelse er at mange bag skranken synes det er lidt sjovt når der skal gøres lidt ekstra.

    Jeg husker godt at BA indførste begrænsningen, det var meget omtalt på flyertalk fordi folk tjente BA status med billige QR billetter ud af Europa og så havde en tilslutning med BA.
     
    Beaglen, Kermit og Jeblin "Synes godt om dette"
  11. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    452
    "Synes godt om" modtaget:
    1,381
    Point:
    93
    @tbh Jeg er glad for at bidrage med lidt faglighed i debatten.

    Nu omtalte jeg som sagt de nævnte krav som regler, SAS havde (så vidt jeg husker) valgt at acceptere separate billetter så længe det var SA, og så giver dine eksempler god mening. Ellers så skulle det være en sammenhængende billet, hvis bagagen skulle med hele vejen, og systemet ville automatisk afvise eventuelle legs, hvor interline ikke var opfyldt, da DCS får informationerne fra Amadeus.
    Vi ville jo gerne hjælpe vores kunder hvor og hvis det var muligt, og det er nok derfor oplevelserne omkring check-through var været overvejende positive, men mit indlæg gik mere på, at der er forskel på hvad reglerne er og hvad der bliver gjort i virkeligheden, og man derfor ikke bør forvente at få opfyldt sine ønsker om through-check :)
    I BAs tilfælde så handler det nok mere om økonomien. I kender formentlig alle sammen en skrækhistorie eller 2 om Heathrow. Kunder der fandt det billigere at booke fx CPH-LHR-LAX som 2 separate PNR's har altid forventet at hvis første fly var forsinket, så ville de blive booket om til næste fly og forvente evt kompensation for forsinkelsen. BA mener at 2 PNR er 2 kontrakter og de tager ikke hensyn til, om man skal med ét fly for at komme med det næste, og derfor må kunden selv bære ansvaret for at de kan komme videre. Jeg plejede altid at fortælle kunden at de ikke havde betalt for at få del i de services som transferbagage, ombooking og kompensation som kunder på én PNR havde betalt for. Undskyldningen fra kundens side var ofte "jamen det har jeg ikke tid til", og så måtte jeg henvise til rejsereglerne (som meget få læser o_O). Her er jeg sikker på at @Beaglen ville kunne bidrage med noget jura.

    De her "forkerte forventninger" kom der mange af efter covid - Jeg ved naturligvis ikke om det stadig er tilfældet.
     
    Beaglen, PENSIONISTEN, asf og 2 andre "Synes godt om" dette.
  12. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,136
    "Synes godt om" modtaget:
    8,210
    Point:
    113
    CI (China Airlines) er SkyTeam, så det er også lykkedes på tværs af alliancer.
    Jeg er helt enig i at det ikke er en ret, men jeg synes det er en fin service af flyselskaber at gennemtjekke bagage på seperate billetter.

    Kompensation for forsinkelse, dækning for missede connections m.m., giver selvfølgelig ikke mening at forvente på seperate billetter.
     
    Beaglen, Kermit, Offlyer og 1 anden person "Synes godt om dette".
  13. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    452
    "Synes godt om" modtaget:
    1,381
    Point:
    93
    Jeg missede muligvis en linje - my bad.
    Jeg er naturligvis enig i, at det er god kundeservice. Når alle flyselskaberne laver deres egne undtagelser, så er det heller ikke nemt altid at navigere i, og slet ikke hvis man sidder i et ground handling selskab som håndterer 20 forskellige flyselskaber. Der er nok at huske på af regler og procedurer i forvejen.
     
    Beaglen, PENSIONISTEN, asf og 1 anden person "Synes godt om dette".
  14. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    850
    "Synes godt om" modtaget:
    2,028
    Point:
    93
    Tak for indblikket i ground handling @Kermit , meget interessant :)

    Det understreger virkelig, at man skal planlægge efter at reglerne bliver fulgt. At medarbejderne så ofte er fleksible (og at systemerne ikke er så rigide at de lægger forhindringer i vejen for det) er jo bare en dejlig bonus til os rejsende :)
     
    Erwin Lansing, Beaglen, Kermit og 2 andre "Synes godt om" dette.
  15. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    452
    "Synes godt om" modtaget:
    1,381
    Point:
    93
    Selvfølgelig. Min intention med tidligere indlæg var heller ikke at angribe jer, men ligeså meget for at give et indblik fra den anden side af pulten :)
     
    Erwin Lansing, asf, Beaglen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  16. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,890
    Point:
    93
    Jeg giver dig fuldstændig ret og er enig i BA's synspunkt på, at 2 PNR er det samme som 2 kontrakter og så er der ikke noget at komme efter, hvis det første fly er forsinket. Hvis man selv booker rejsen på denne måde med 2 PNR, skal man i alle tilfælde huske at indregne RIGELIGT med tid imellem flyskift. Hvad der ser "nemt" ud på papiret, kan vise sig at blive et sandt mareridt i praksis og jeg vil personligt selv hellere vente i et mindst et par timer i lufthavnen frem for at se mit næste fly afgå uden mig.

    Jeg kan virkelig også godt lide dit gode argument med, at der ved 2 PNR ikke er betalt for de samme services som ved 1 PNR og som udgangspunkt accepterer kunden denne forklaring, men må selv tage konsekvensen af tidsfaktoren eller mangel på samme. Og jo mere du kan henvise til rejsereglerne, jo bedre. Det er her, at juristen klapper i hænderne :) Nu er der jo så ingen hovedregler uden undtagelse og det kan godt være at "går den, så går den" hvis man spørger skrankepaverne pænt, men man skal også bare lige huske at tage det med i betragtning, hvis svaret er nej.
     
    Kermit, Offlyer, Erwin Lansing og 1 anden person "Synes godt om dette".
  17. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    452
    "Synes godt om" modtaget:
    1,381
    Point:
    93
    Her har jeg faktisk en sjov historie.
    En ung amerikansk kvinde har billet til BA813 (formiddagsfly fra CPH), og så har hun en separat billet fra London til JFK (med AA). Hun ønsker at få bagagen tjekket ind hele vejen, da hun har knapt med tid.
    Da jeg ser hendes billet, afviser jeg. Hun bliver sur. Jeg forklarer hende at terminalbyt i London kræver mindst 1 1/2 time, OG at der er en times tidforskel, så når hun landede i London, så var hendes fly allerede på vej mod JFK.
     
    asf, Henry, Beaglen og 4 andre "Synes godt om" dette.
  18. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    924
    Point:
    93
    Av for den. Er afgangs- OG ankomsttider ikke altid angivet i lokal tid? Hvordan kan man så misse en times forskel?
     
    Henry, Beaglen og Kermit "Synes godt om dette"
  19. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    452
    "Synes godt om" modtaget:
    1,381
    Point:
    93
    Det er de.
    Jeg husker hun blev overrasket over tidsforskellen mellem DK og England. Tidsforskellen burde ikke gøre det alene, eftersom hun burde have tjent en time. Hun havde dog billet til afgang fra T3 klokken 11, men hun ville først være i T5 11.30.
     
    asf, Erwin Lansing, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  20. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    924
    Point:
    93
    Ahh, så en ren "fejl 40". Ja, den hænger man selv på.
     
    Kermit, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"

Del denne side