Flyvning nr: 1 2016 (tyvstart 31.12.15) Fly nr:SK1420 Route. CPH-ARN STD: 1145 ATD:1145 STA:1255 ATA:1250 Sæde:12F Load:90% Fly:A320 Point:315 Kommentarer: Første del af flyvning til TLL som oprindelig skulle have været med OV og senere JP men endte med SK/JP. Servering 1 glas danskvand. Flyvning nr. 2 2016 (tyvstart 31.12) Fly nr. JP7124 Route ARN-TLL STD: 1440 ATD 1445 STA:1650 ATA 1655 Sæde 6D Load: 75% - første 4 rækker var uden passagerer grundet vægtfordelingen i dette "bette" fly Point:75 Fly: BAE ATP Kommentarer : Anden del af flyvning til TLL. Samtidig en "first for mig " hvad angår flytypen som er en videreudvikling af en HS748. Propelfly med 2x2 og 16 sæderækker. Et af de eneste fly tilbage der stadig flyver kommercielt. Flyet SE-MAL bliver opereret af Nextjet Sweden for Adria Airways på ruten ARN-TLL og flyver ellers indenrigs i Sverige. Meget behagelig flyvning med 2 underskønne svenske cabincrew i starttyverne af gudindetypen. Servering 1 glas vand
I sådanne tilfælde er det jo naturligt lige at snappe et billede af vandet til hvad vi spiser ombord tråden og man kan jo tilfældigvis få en stewardesse med i baggrunden........
Flyvning nr: 3 2016 Fly nr:JP7167 Route. TLL-MUC STD: 1430 ATD:1600 STA:1440 ATA:1605 Sæde:14A Klasse: Economy Load:100% Fly:F100 YR-FKB Point:1000 Kommentarer: Første del af flyvning fra TLL som oprindelig skulle have været med OV og senere JP men endte med JP/SK - flyet var opereret /ejet af rumænske "Carpatair" og flyet er blevet wetleaset til at flyve for Adria Airways som opererer ruterne til og fra TLL på vegne af Nordic Aviation Group OU, TLL som ejes 100%& af den estiske stat. Servering 1 glas vand. Et first fra min side med dette selskab som leverede et udmærket produkt i et 25 år gammelt fly der startede sin karriere for AA i 1990. Kaffe/te/vand serveres gratis ellers kan man betale sig fra resten. Flyvning nr. 4 2016 Fly nr. SK2658 Route MUC-CPH STD: 1700 ATD 1655 STA:1835 ATA 1820 Sæde 4F Klasse : Plus Load: 100% - en ikke betalende SAS ansat fik det sidste ledige plus sæde men der var midtersæde frit på min række Point:1875 Fly: A321 OY-KBH Efter et hurtigt 12 minutters besøg i LH biz loungen i MUC efter et boardingkort og indtagelse af et styk pretzel og en halv fad - mere rakte tiden ikke til - skulle jeg hastigt nå næste fly. Kommentarer: Da denne tur blev planlagt med 2 gange direkte fly blev det endelige resultat meget Ok alligevel specielt fordi man valgte at opgradere på sidste flyvning. Servicen helt i top. Maden / servering af aftensmåltid er blevet omtalt i en anden tråd. Senere bliver tråden fulgt af billeder men skal lige tunes in - og skal nok huske billeder hvis jeg igen møder svenske modeller i luften
Flyvning nr: 5 2016 Fly nr:SK593 Route: CPH-BRU STD: 0815 ATD:0845 STA:0945 ATA:0955 Sæde:17D - frit sæde ved siden af Economy Load:50% Fly:CRJ9 - OY-KFG Point:625 Kommentarer: Tur til BRU som første del af challengen og købt på NoN for kr767 Servering 1 glas vand. Bonus info : Flyet havde stået over natten i CPH i mindst -8gr hvilket betød fanbladene skulle have hårtørrer som kaptajnen sagde og det tog 20 minutter plus 10-12 minutters super effektiv de-icing så afgang forsinket 35min ift schedule men kaptajnen gav den fuld pedal og fløj forsinkelsen ind. Flyvning nr. 6 2016 Fly nr. SK594 Route BRU-CPH STD: 1025 ATD 1035 STA:1155 ATA 1155 Sæde 12D - frit sæde ved siden af Economy Load: 80% Point:625 Fly: A320 - OY-KAN Kommentarer : Servering 1 glas vand. Efter ønsket om en påfyldning sagde den sure steward at jeg da så sandelig så kunne købe en flaske vand eller bruge point. Da han fik "hop i havet" blikket forbarmede han sig over den tørstige mand Havde inden flyvningen besøgt *A loungen Loft i BRU for morgenmad og som omtalt af andre herinde er den absolut et besøg værd
Flyvning nr: 7 2016 Fly nr:EK152 A6-EOQ Route: CPH-DXB STD: 1420 ATD:1430 STA:2345 ATA:2330 Sæde:24K - frit sæde ved siden af efter at have lokket den meget mørke svenske mor med hendes 10mdrs baby væk fra nabosædet med lovning om hun fik et sæde til baby hvis hun flyttede sig - hun skulle helt til SYD så hun havde brug for hvile... heldigvis var der ledige sæder på 1. sal foran i 380bussen 24K er forreste sæde på første sal hvor der er 2-4-2 i modsætning til nedenunder hvor der er 3-4-3. Sædet er uden vindue. Toilettet foran på første sal er aldrig set større på economy så det er nok oprindelig beregnet til de finere rejsende. Economy Load:80% Fly:A388 - 2 klasser 557eco/58biz Point:3600 skywards+ 2100 tier miles silver Kommentarer: Tur til DXB pvt til BKK Servering og service - fin 3 retters middag med bresaola derefter harissa chicken som jeg valgte eller braised beef og endelig raspberry cheesecake. meget velsmagende. Maden er halal men ellers er der fri servering af at hvad man kan ønske sig undtagen champ som koster $15/glas Bonus info : God svensk kaptajn som fløj pænt i denne kun 2 mdr gamle maskine. Vi cirklede en halv time rundt over DXB afventede plads ved terminal 3 - lufthavnen virker voldsomt overbelastet i peak perioden om natten Flyvning nr. 8 2016 Fly nr. EK376 Route DXB-BKK STD: 0330 ATD 0340 STA:1235 ATA 1225 Sæde 15A Business Load: 100% Point:se ovenfor Fly: A388 2class - samme som ovenstående A6-EOQ - det bruges på en 3-4 steder såsom CPH/BKK/JED/MAN hvor der ikke er betalingsvilje til 1st Havde valgt samme sæde på no 2 flyvning men efter 3 timer i EK business loungen hvor jeg havde adgang som EK silver var det afgang direkte fra loungen ombord i flyet. Ved gaten sagde det biip - og jeg var opgraderet til sæde 15A og et velkommen på business class , Sir - jeg havde et par dage før fået en email fra EK hvor de lokkede med en upgrade til US$800 men kun for strækningen DXB-BKK så den svarede jeg ikke på men regnede nok med de kunne bruge mit eco sæde... Kommentarer : Det bedste der kunne ske - 6timer i en ny flatbed. Jeg nåede et glas Moet og fik lige set baren og loungen og bad derefter om der blev lavet til nat med madras og jeg undlod at bestille morgenmad som var serveringen på denne flyvning - ville hellere sove. Nu havde jeg QR 787dreamlineren i frisk erindring og jeg syntes absolut bedre om 787 sengen end 388eren men ellers en fin flyvning og en fin Bulgari goodiebag som jeg tog med som et minde. Endnu et plus var det fast track kort man får som EK business passager til immigration i BKK som hvad køer/ventetid angår er værre end de længste jeg har set i USA. Det sparer en for ihvertfald 1- 1 1/2 time. Kabinebesætningen på begge flyvninger var mest vesteuropæisk hvilket undrede mig da jeg hos QR mest har mødt østeuropæere og folk fra Indien/Phil/Thai .Må betyde forholdene i kabinen hos EK måske bedre kan sammenlignes med europæiske selskaber.
Flyvning nr: 9 2016 Fly nr:EK373 A6-EDX Route: BKK-DXB STD: 2035 ATD:2125 STA:2345 ATA:2355 Sæde:85H - Gangsæde på 3-4-3 række bagerst i 388 valgt 48 timer før da jeg kunne se tomme sæder i bagerste sektion - flyttede fra 49K hvor alt var fyldt i dette 3 klasse fly. Mine to tyske medpassagerer på række 85 blev ellevilde da jeg flyttede til række 87 DEFG hvilket betød jeg havde en næsten flatdown på den midterste 4 sædes række. Det var ok de 6 timer og 25 minutter flyvningen varede. piloten indhentede forsinkelsen ved afgang en forsinkelse jeg dog allerede havde set på FR24 hvor flyet kom afsted med 2 timers forsinkelse fra DXB uden at nogen sagde hvorfor. Economy Load:95% Fly:A388 - 3 klasser 427eco/76biz/14first Point:3600 skywards+ 2100 tier miles silver Kommentarer: Tur til CPH via DXB Servering og service - 3 retters middag med røget and derefter seafood rigatoni pasta som jeg valgte eller roast chicken og endelig sachertorte. Pasta er svært at opvarme i en flyovn uden det bliver kedeligt og dette var ingen undtagelse. Servering af øl/vin - jeg fik hvidvin i 18cl miniflaske fra gascogne . udmærket. Bonus info : Denne gang skulle vi ikke cirkle med kom direkte ned og med de 3 kameraer ombord er det sjovt at følge indflyvning og landing. Flyvning nr. 10 2016 Fly nr. EK151 Route DXB-CPH A6-EOS STD: 0820 ATD 0820 STA:1235 ATA 1220 Sæde 29J - gangsæde på første sal i forreste kabineafsnit. Jeg boardede flyet direkte fra EK business loungen hvor man som Skywards har adgang. Ingen email om køb af upgrade så jeg vidste godt det var en eco class tur. Men fint nok efter en lang nat i DXB loungen hvor højdepunktet var IF topmødet med @Kristian ved gate 8 i c terminalen. Loungen var god nok med gode badefaciliteter men mens der var stille mellem 2 og 5 blev der meget travlt mellem 5 og 8 Economy Load: 90% Point:se ovenfor Fly: A388 2class - samme som på udturen men kun 6 uger gammelt. Det er nu dejligt at komme ombord i så nyt et fly . Kraftig turbulens den første time op gennem den arabiske gulf. Først da vi nåede bunden af gulfen ved Iran/iraq grænsen var der servering. Men turbulens i dette store fly var nu på ingen måde ubehagelig. Havde valgt no 2 flyvning på et gangsæde hvilket jeg fortrød bitterligt da jeg landene på række 29. Min kvindelige medpassager var størrelse 5xxl.Det var derfor ikke kampen om armlænet der var problemet men det at kroppen allerede havde lagt beslag på det. Hvad gør i der konstant flyver i USA på economy. Talen om køb af 2 sæder til store størrelser er vel forstummet ? Da den serbiske chiefpurser derefter kom hen til vores sæderække og bød ms. xxxxx velkommen ombord som QF gold member og ikke værdigede mig som EK silver et blik slog det hovedet på sømmet. Jeg måtte væk. Heldigvis var kabinen bagved tom efter EKs ønske men med let slesk tale kunne jeg efter en times forløb forlade dette helvede af skrigende indiske børn fra bassinet rækkerne foran og miss piggy og rykke ned til en tom kabine så jeg fik 34JK for mig selv. Senere fulgte andre medpassagerer der heller ikke kunne klare uregerlige indiske babyer og ikke havde Bose QCer eller andet til at dulme nerverne Servering . Først morgenmad med frisk frugt - croissant - to slags ost senere frokost med pastasalat , lam med ris eller kylling, jeg tog lammet som var ok. Ingen zero så det blev til light. Kabinebesætningen på begge flyvninger var igen mest vesteuropæisk og amerikansk . Piloten nævner før hver flyvning at EK i snit på en 388 flyvning har 20 nationaliter ombord - de må være endnu mere multinationale end hos CX. Jeg snakkede lidt med et par af de engelske og amerikanske piger. De var helt vilde med jobbet og havde meget fine forhold i DXB. Ingen curfew eller andet ubehageligt som kollegaer hos QR. Paskontrollen i CPH gik forbavsende godt tagende hensyn til ca 600 mennesker der skal igennem 4 sluser. Bagagen kom som en af de sidste så der var ikke meget glæde af sølv statussen hos EK. Ny flyvning i morgen...... Første billede er Iran set ovenfra - vil gerne se landet nedenfra nu der er åbnet op, Andet billede er fra 388erens toilet. Det største jeg har mødt på eco - jeg fik at vide af et cabincrew at det er brusebade kabinen fra det oprindelige 1st class layout.
Flyvning nr: 11 2016 Fly nr: OK505 Route. CPH-PRG STD: 0915 ATD:0915 STA:1040 ATA:1055 class . Economy Sæde:1A - tomt sæde ved siden efter jeg bad om flytning efter boarding completed fra 3A hvor der var en medpassager (en helt fredelig tjekke uden baby eller at være i tøjstr. gigant) Load:80% Fly:ATR72-500 OK-GFQ Status Skyteam guld(AZ freccia alata) Point: 0 - min klasse n giver absolut nul i hele ST alliancen og det er da en t/r billet til dkk1200!! Servering : 0 - kaffen var gratis men ville have vand som kostede så det undlod jeg Kommentarer: Status betød her checkin ved ST business skranke og et priority mærke på kufferten som alligevel endnu engang endte kom sidst frem på båndet i PRG. Udover det var der som ST guld adgang til Aviator loungen i CPH så den fik en chance mere men den bliver aldrig min kop te selvom der var pænere og færre mennesker end ved sidste besøg. Piloten oplyste vi have strong headwinds så derfor tog denne tur væsentlige længere end normalt i en jetmaskine men ATR72´eren kan da flyve omend ikke ret stærkt og er jo også blevet SKs ny favorit på shorthauls
Flyvning nr: 12 2016 Fly nr: LX1499 Route. PRG-ZRH STD: 1945 ATD: 2000 STA:2100 ATA:2110 class . Economy Sæde:4B Load 100% - undtagen frit midter sæde til række 1+2 som var biz Fly:AVRO RJ100 - gammel svend som snart bliver udfaset med Bombardiers C100 men fint sæde pitch og behageligt fly HB-IXT Status EB guld Point: E - giver vel max 25% på en god dag til EB Servering : Pretzel mit butter. Var OK Første del af tur til Cape Town med Swiss e-fare Ingen problemer ved indcheckning. Status blev godkent med priority mærke på baggage, loungebesøg i vel verdens kedeligste lounge Erste Premier lounge i PRG Kommentarer : Swiss leverer varen med det sædvanlige stykke "choki" som det vist hedder på swytzerdutsch når man forlader flyet Flyvning nr : 13 2016 Fly nr. LX288 Route ZRH-JNB STD 2245 ATD 2255 STA 1025 ATD 1020 class economy Fly. A340-300 - igen en veteran der i løbet af dette/næste år bliver erstattet af b773 HB-JMM ( ex AC) sæde 32B - bestilt og betalt ved køb af billet før jeg blev EBG. hvis man er så uheldig at få A-D-G-K hos LX 343 er det med med kun 50% benplads grundet equipment boxen men det er vist det samme hos SK og de andre selskaber med denne flytype. flyet indrettet 2-4-2 Status EBG Kommentar . Besøgte Panorama loungen i ZRH terminal E - non schengen afdelingen og den slog næsten PRG hvad kedelig lounge angik men det er da heller ikke en LX lounge men en kontrakt lounge som bruges af alle selskaberne der flyver fra E Point : E - igen max 25% til EB Servering : Intet menu kort. Dinner straks efter afgang. Forret salat, derefter Beef goulasch mit Polenta eller Vegetarian lasagne. Tog sidstnævnte og var svært god tilfreds. Tomatsaucen havde bid og kunne smages hvad det absolut ikke er givet i luften. Dessert Kirschtorte. Lidt ligegyldig. Morgenservering et par timer før ankomst til JNB var den sædvanlige brød, ost, yougurt og var også OK. Alene det at brødet ikke var plasticindpakket er en stor ting og at de kunne tygges og ikke var som savsmuld eller gummi. God besætning med en blanding af unge og ældre m og k - fleste med tysk som modersmål men det er fint at de kører ubesværet mellem tysk, fransk og engelsk. 10t20m går langsomt i eco men heldigvis kunne 1 flaske udmærket schweizisk hvidvin og og et par sovepiller (ikke de stærke på recept men ren øko) få mig til at slumre hen så jeg benyttede ikke det oldnordiske underholdningsystem. Goddag til Afrika og farvel til LX med endnu et stykke "choki" Flyvning nr : 14 2016 Fly nr. SA333 Route JNB-CPT STD 1210 ATD 1210 STA 1210 ATD 1415 class economy - E hvis jeg er heldig løber der vel 100 EB point ind for denne flyvning Fly. A340-600 ZS-SNI Load 95% sæde 45C - godt 2mands sæde i dette fly med 2-4-2 indretning - bestilt ved nødudgang så benpladsen var super Der er nærmest luftbro mellem JNB og CPT - udover SA flyver adskillige andre selskaber i timesdrift og SA har valgt at bruge a346 og a330 til dette. Status EBG Kommentar . Besøgte SA loungen i Domestic terminalen - en kæmpe positiv overraskelse. Stor, pæn, lys og ikke overfyldt med masser af lækre designermøbler og en sublim servering med food stations og seperat bar areal. For en gang skyld et sted hvor den varme mad var varm og ikke halvlunken og indtørret som det ses mange steder og kyllingen var saftig i den stærke curry. SA var en first for mig. Alt fungerede perfekt. Have fået en email dagen før fra SA om mulig upgrade til biz på et bid/offer via plusgrade hvor man sagde man kunne byde mellem usd 1 og usd130 men chancen ville være størst ved usd80. Håbede på jeg fik en gratis upgrade så bød ikke men kunne da have været sjovt at se om et skambud på usd40 gik igennem.. Der var bus transport til maskinen uvist af hvilken årsag men foregik i pæn ro og orden Besætningen var mest en fin blanding som selve landet med besætning i alle kulører og stemningen på denne korte flyvning var overraskende god. Tror godt jeg kunne finde på at bruge SA til fra Europa - hvis de da ikke er gået konk. inden da - rygterne har jo længe løbet om fremtiden for South African
Flyvning nr : 15 2016 Fly nr. SA352 Route CPT-JNB STD 1610 ATD 1610 STA 1805 ATD 1755 Class economy - L 200 EB point Fly. A330-200 ZS-SXX Load 80% eco sæde 57A - 2mands sæde i dette fly med 2-4-2 indretning Status EBG Kommentar . Besøgte SA loungen i Domestic terminalen i CPT ligesom i JNB stor, pæn, lys Servering på denne sene eftermiddagsflyvning var to poser chips/snacks plus kaffe/vand/te Der var film/musik men ingen brugte det. South African leverede engang varen med et serviceminded crew og et goddag med navns nævnelse til hver enkelt passager og farvel og på gensyn Flyvning nr : 16 2016 Fly nr. LX289 Route JNB-ZRH STD 2025 ATD 2020 STA 0605 ATD 0610 Class economy - L Fly A330-300 HB-JHC Load 70% eco sæde 31A - bestilt til CHF29 da billetten blev booket. Flyttede så da boarding var afsluttet uden problemer til 29B som var nødudgangs sæde uden bulkhead - koster i prebooking CHF99. Brugte ikke film/musik så kan ikke sige noget om kvaliteten. Status EBG Kommentar - slog et par timer ihjel i SA Baobab premium loungen i JNB - ikke så pæn som i domestic terminalen og helt fyldt op med mange afgange om aftenen. Maden ikke noget særlig men mægtig høflig bartender Servering ombord Ikke den store variation - næsten samme som sidst - chicken eller veg. lasagne. Tog sidstnævnte men da catering var fra JNB var den ikke så god som fra ZRH catering. Ellers free flow af drinks/vino/øl men så ingen champagne Tog endnu engang et par økologiske mirakelsovepiller og sov sødeligt i en 6-7 timer i næsten fullflat med sædet tilbage ved nødudgangen til der blev budt på morgenmad som jeg dog fravalgte. Chokolade som farvel og endnu en fin LX flyvning. Flyvning nr. 17 2016 Fly nr LX1484 route ZRH-PRG STD 0730 ATD 0800 STA 0850 ATD 0905 Class economy L Fly AVRO RJ100 HB-IXV Load 90% eco sæde 4A Status EBG Kommentar - Nåede et super hurtigt besøg i Swiss senator/premium loungen i terminal A. Helt fyldt op men gode morgenmads valgmuligheder så en hurtig smoothie og expresso+croissant og så videre til busterminalen i underetagen. ingen tid til shower desværre. Servering ombord . Muffin og vand/te/kaffe - blev til et glas schweizisk gletschervand Kaptajnen ombord var dansker og beklagede meget den forsinkede afgang som skyldtes den normale heftige morgentrafik ud af ZRH men han fløj næsten forsinkelsen ind.
Har ikke tiltro til sovemedicin på recept fra lægen. Har set eksempler på afhængighed a la narko men dem jeg nævner er ren naturmedicin uden bivirkninger eller nogen som helst afhængighed. Hed før " go´nat" hedder nu "baldrian og humle" - yes det er ølhumle og valrianerod i pilleform. To styks før en lang flyvetur og de virker på mig. Kan også blandingsmisbruges med vin/øl/champagne uden bivirkninger . Køb dem på apoteket ganske billigt.
Flyvning nr: 18 2016 Fly nr: OK508 Route. PRG-CPH STD: 1835 ATD:1835 STA: 1955 ATA:1950 class . Eco - N Sæde:20D Load:95% Fly:A319 OK-MEK Status Skyteam guld(AZ freccia alata) Point: 0 Servering : 0 Bus til flyet - masser af ledige standpladser ved fingrene i PRG så må være fordi det er billigere for OK at lade flyet stå på en busgate mens det venter på beskæftigelse Besøgte endnu engang Skyteam/OK loungen i PRG "Erste premier" og det bedste man kan sige om den er at WIFI fungerer perfekt og at der er kolde Budweisere af den rigtige tjekkiske slags. Kommentarer: Check-in ved OK/ST business skranke og et priority mærke på kufferten som var på båndet før jeg nåede frem fra den fjerneste ende af CPH hvor vi var landet på A26 i den tidligere indenrigsterminal. Czech lader flyet overnatte på denne plads som sikkert er anvist af traffic control og det er altså langt væk fra alting. Piloten oplyste vi ville have strong turbulence så det var en kort tur fastspændt hele vejen. Czech airlines ser ud til at være langsom døende med en minimal udnyttelse af den beskedne flåde af fly - mon ikke det er det næste selskab der står for tur til at blive opkøbt eller gå konkurs ?
Det var jo så forklaringen på de direkte fly jeg så annonceret til ICN fra PRG med både OK og KE og de store antal koreanerne jeg mødte i Prag - Men det er vel også grundet Hyundais bilfabrik i Tjekkiet. Men som sagt det ser ikke ud til OK udnytter potentialet der eksisterer
Flyvning nr: 19 2016 Fly nr:SK1790 Route: CPH-TLL STD: 2050 ATD:2050 STA:2320 ATA:2315 Sæde:1A - frit sæde ved siden af Plus Load:90% Fly:CRJ9 - EC-JZV Point:1250+1250(TLL extra bonuspoint) Kommentarer: Tur til TLL som anden del af challengen og købt for 589kr. OT to dage tilkøbt for €38 oneway. Meget nemt mileage run. Servering Checkede datoen på madkassen og det var ikke genbrug - ref en anden post fra @Henrik Olsen om gammel mad hos SAS men syntes kassen virkede bekendt. Tror den har været fremme før i en tråd. Forretten med laks og torskerogn creme var OK. Resten var ligegyldigt. Bonus info : SAS har indchartret dette fly til TLL flyvningerne på wetlease fra Air Nostrum fra Valencia med fuld besætning. Servicen var OK men de spanske stewardesser kørte mest på "skraldespansk" dvs totalt volapyk engelsk. Varm klud efter afgang. Tilbud om mere zero og flere smoothies. Cockpittet med to spanske piloter var tavse Flyvning nr. 20 2016 Fly nr. SK1791 Route TLL-CPH STD: 0640 ATD 0650 STA:0715 ATA 0710 Sæde 17D - frit sæde ved siden af Economy Load: 40% Point:315+315+6000 point for det 4 ben af challengen Fly: CRJ900 - EC-JZV Kommentarer : Servering 1 flaske kildevand u/beregning - ikke kun et glas. Heftig snestorm og frost i TLL gjorde de-icing påkrævet efter en nat i TLL. Gik lynhurtigt med to mobile trucks på rampen. Ny besætning men alt ellers som på udturen.