Strækning: CPH-ATH-CPH Dato: December 2019 Kabineklasse fra og til: Eco til Plus Bud i point: 5000/pax (4) EB status: EBS Gik opgradering igennem: Jeps, 46 timer inden afgang Brugte Aegean lounge i ATH. Den er god!
Strækning: CPH-IAD Dato: 10. Jan 2020 Kabineklasse fra og til: Eco til Plus Bud i point: 15135 (Minimum 15000) EB status: EBB Gik opgradering igennem: Ja, 47 timer inden afgang
Strækning: CPH-SFO Dato: 18. Jan 2020 Kabineklasse fra og til: Plus til Business Bud i point: 30000 (Minimum 25000) EB status: EBG Gik opgradering igennem: Ja, 47 timer inden afgang
Håber jeg kan trække lidt på jeres erfaring. Har fulgt med i flere år herinde, men her kommer først post. Jeg har en tur-retur til/fra EWR 15-22 Februar booket på plus. Har tænkt mig at byde på en upgrade til business begge veje - hvad skal jeg forvente at byde? Er EBG. Det er første gang jeg kaster mig ud i SAS upgrade system og synes ikke det er så gennemskueligt. Umiddelbart skal jeg helt op og smide over 40.000 point per upgrade for at løfte sandsynligheden til "pretty good". Er det virkeligt nødvendigt, eller vil jeg sandsynligvis gå igennem med et lavere bud - og i såfald hvilket niveau? Tjekker jeg på flightavailability. bcdtravel.com, kan jeg umiddelbart se følgende tilgængelighed: Ud: BookingClass - Seat Availability C - 9 D - 9 Z - 9 J - 9 Y - 9 S - 9 B - 9 P - 9 E - 9 M - 9 H - 9 Q - 9 V - 9 W - 9 U - 9 G - 9 Hjem: BookingClass - Seat Availability C - 9 D - 9 Z - 9 J - 9 Y - 9 S - 9 B - 9 E - 9 M - 9 H - 9 Q - 9 V - 9 W - 9 O - 2 G - 9
Min erfaring (flyver mest t/r SFO) er at der skal bydes mere på retur flyvningen. Da de flyver retur om natten er det mere populært. Hvis der er rigeligt med plads ville jeg bare byde en smule over minimum.
Strækning: CPH-HKG Dato: Jan 2020 Kabineklasse fra og til: Plus til Business Bud i point: 25000 (Minimum 25000) EB status: EBD Gik opgradering igennem: Ja, 47.5 time inden afgang Ved booking under F&F kampagne i september startede pointpris på 23000 og cash på 1890 DKK. Da jeg desværre ikke fik lagt et bud ind umiddelbart efter booking, endte det med at jeg brugte 25000 point (minimum), fordi cash prisen et par måneder efter booking var steget til 4890 DKK og dér blev den indtil afgang. Belægningen på Biz var lav (25% load) og den lille kabine var blokeret. Strækning: HKG-CPH Dato: Jan 2020 Kabineklasse fra og til: Plus til Business Bud i cash: 1905 DKK (Minimum 1905 DKK) EB status: EBD Gik opgradering igennem: Ja, 47.5 time inden afgang Fuld Biz på vej hjem
Strækning: CPH-LAX Dato: Feb 2020 Kabineklasse fra og til: Plus til Business Bud i point: 35.000 x 4 pax (Minimum 32.000) EB status: EBG Gik opgradering igennem: Ja, 47,5 timer inden afgang Minimum var sat ret højt på trods af, at der var rigeligt med plads på business. Ved det har været drøftet før, men i relation til baggage står der nu på selve bookningen (på SAS hjemmesiden) at limit er 32 kg (og ikke 23 kg som på Plus). Er der nogen, der har nye erfaringer om, hvad der gælder?
https://www.sas.dk/rejseinfo/ombord/opgraderinger/: En bekræftet opgradering til SAS Plus eller SAS Business inkluderer ikke en øget mængde tilladt bagage. Det er den tilladte bagage på din oprindelige billet, som er gældende, hvis du bliver opgraderet. Mener dog bestemt, at det har givet "business" bagage regler tidligere. Hvis du satser på at tage mere end 23 kg med pr. kuffert, så print bookingen hvor der står 32 kg og tag den med, hvis der bliver spurgt ind til det.
Strækning: CPH-EWR Dato: 6. Feb 2020 Kabineklasse fra og til: Eco til Business Bud i point: 40715 x 2 pax EB status: EBS Gik opgradering igennem: Ja, 47 timer inden afgang
Kigger lidt på betingelserne for upgrades https://www.sas.dk/content/dam/sas/pdfs/fly-with-us/plusgrade-tc-en.pdf Og så bliver jeg lidt i tvivl. Jeg var at den opfattelse at SAS i efteråret fjernede muligheden for at tjene Basic points i den opgraderede klasse (ved bud på opgradering) - men det kan jeg ikke se at der står i betingelserne. Der står derimod: "The new ticket class of the upgrade applies as the basis for earning points." Gælder ikke ved bonusbilletter og opgraderinger i lufthavnen. Hvad siger IF panelet der har fået opgraderinger igennem de sidste par måneder?
Synes jeg har læst herinde et sted, at opgraderinger betalt med point, ikke længere ville give point for flyvningen. Nogen der kan be-/afkræfte dette ? Ellers får man point for den nye klasse ved opgradering (dog ikke hvis opgradering sker i gate). Men bemærk, at point for en fleksibel Plus giver samme point som den laveste Bysiness. Så man skal nærlæse point tabellerne med booking klasse bogstaverne, for at afklare, om man får flere point.
Jeg kan hverken be- eller afkræfte - men der står ikke noget eksplicit om dette i ovenstående T&C at der skulle gælde andre regler for point betalte opgraderinger = de burde give point. Men billetter betalt med point der bliver opgraderet (med kr. eller point) giver ingen point. Dette står eksplicit i T&C - og jeg kan også bekræfte dette.
Det er ikke trådt i kraft, så du får point for den nye bookingklasse, men som du selv har opdaget, så er det ikke altid at det giver "ekstra" alt efter hvilken billet du oprindeligt havde.
Strækning: CPH-LAX Dato: 8. Feb 2020 Kabineklasse fra og til: Plus til Business Bud i SEK: 4250 x 5 pax EB status: EBD Gik opgradering igennem: Ja, 46,5 timer inden afgang Ledige pladser lige inden deadline: C6, Y6, E9, M9, G9. Da den første time gik efter deadline og der ikke kom nogen mail, tænkte jeg at den ikke gik igennem, men så kom mail. Availability nu er: C3, Y5, E9, M9, G9, så der må være byttet noget rundt, hvis vi optager 5 business sæder, men der er kun 3 mindre tilgængelige. Og vores 5 plus sæder er optaget samt et mere. Men jeg er ikke utilfreds...