Kom til PVG i går godt 4 timer før afgang med MU, og forventede det værste på trods af en (billig) business billet. Forventningerne var ved at blive indfriet i check-in området hvor jeg blev vist til business køen, med ingen i skranken og 2 andre europæere før mig. Der kom en dame som ville ekspedere dem, men de fik så at vide de skulle checke ind et andet sted og så forsvandt damen lige så hurtigt hun var kommet. Der kom et par andre som blev lukket ind i køen for china eastern platinum medlemmer/first, og de blev jo så checket ind først. Nå, efter et par minutter kom der en som satte sig nede ved check-in for sølv medlemmer, og hun ville gerne checke mig ind, fint!
Fik en lounge inviation til lounge nr. 36, så bag på at der ikke var gates med meget højere numre i T1, hvilket var øv for jeg havde checket på diners at jeg kunne komme i lounge nr. 69 eller 77 hvor der var bade og jeg havde læst hvor dårligt det skulle være med MU, men det kunne så ikke lade sig gøre.
Igennem immigration på ingen tid, men så lidt kø til security, og de er altid forfærdeligt langsomme i Kina. Der var så lige nogle bag mig der spurgte personen foran mig om de måtte komme foran, jeg tror de havde en snarlig afgang... Ikke noget med at spørge mig, de havde også prøvet bare at snige sig forbi inden de spurgte... Nå, de fik lov, så travlt havde jeg ikke, men man skal være tålmodig og kunne grine af deres metoder i Kina...
Kom til loungen, og så til min glæde at der var bade, og det var faktisk ganske fornuftigt, fik kit med tandbørste, vatpinde etc etc. Kæmpe lounge i 2 etager, et par massage stole og ligge stole oven på, ellers bare store siddeområder med rimelig behagelige stole og lidt bar... black label og så gordon's gin... tænkte det var underligt at have valgt en lidt mindre billig whisky og så så billig en gin, men jeg var på vandvognen, skulle have det meste ud af søvnen på flyveren.
Nedenunder var der ramen som blev lavet foran dig og så kunne du selv toppe med kød, chili, koriander etc. Det var fornemt og blev dejlig stærkt. Ellers var maden ikke meget at råbe hurra for, lidt kage der kunne spises.
Gik til gate til planlagt boarding, på trods af at de lavede boarding announcements.. Min afgang var 00:15 med boarding 23:30, men kl 23:45 var boarding stadig ikke startet, i samme gate for en afgang kl 23:25... Det endte med at begge fly boardede samtidig og de brugte skypriority siden til at boarde det andet fly, meget flot! Jeg spurgte hvor priority var og han pegede på den lange kø. Så kom der en anden og spurgte hvor jeg skulle hen og jeg sagde Manila og spurgte om hvor priority var, der var også en amerikaner der brokede sig mere end mig... Han tog boardingpas og førte mig udenom køen. Det var lidt DYKWIA, men klokken var mange og skulle ned bag køen til en fyldt A321, med kinesisk kø kultur...
Om bord fik jeg valg mellem vand og juice, og så et 'hot towel', det var nået at blive lunkent, men ok jeg havde lige været i bad. Derefter viste stewardessen en menu og sagde der ville blive serveret snacks og frugt. Så fik jeg et drinks kort så jeg inden afgang kunne vælge hvad jeg ville have i luften. De havde tattinger champagne, der var vist beskrivelse af en vintage, men det var næppe en vintage de havde... Anyway, jeg sagde champagne, men sov fra det
Derudover fortalte stewardessen hver enkel passager at flytiden var estimeret til 3:05, at der var avis og slippers i stolelommen og sikkert en masse andet.
I luften blev jeg spurgt om jeg ville have mad da jeg halvt vågnede da en stewardesse gik forbi, men takkede nej. Vågnede igen da der skulle forberedes til landing. Stewardessen spurgte proaktivt om jeg ville have noget at drikke, og en anden kom forbi med vand og hot towel (denne gang fornuftig temperatur). Derefter fik jeg tilbudt et frugtfad, det var egentligt meget pænt på trods af at vi var på vej ned. Så kom stewardessen og fortalte at vi ville landet 4:05 og det var 26 grader i manilla.. De gjorde en indsats, det var langt over min forventning.
Baggagen kom selvfølgelig som noget af det sidste, det tog over 15 min med alt ikke priority baggage der skulle først... Sjovt at se hvordan der bliver pakket, 80% var i papkasser. Der kom også massere af 'odd-sized' på det normale bånd, med baggagemændende der gik op og ned af beltet for at få det op. Det ødelagde at jeg var den første ude af flyet og igennem immigration på under 2 min, nok den første denne morgen, men kunne nok alligevel ikke checke-ind på hotellet så tidligt så det hele gik alligevel.
Som anbefalet gik jeg ovenpå og fandt en hvid taxi der lige havde sat en af. Han ville meget gerne have fast pris på 500, jeg sagde meter, please! så 400 og efter 7 gang satte han meteret i gang. Han tog noget af en omvej, MU ankom på den anden side af lufthavnen, men han synes lige han skulle hele vejen rundt om runwayen og ned til den anden terminal. Jeg kunne ikke se om han ville tage noget andet for at undgå trafik, men da han var på vej tilbage til 500m længere nede af samme vej vi kom fra sagde jeg at det var noget af en omvej... no no very quick sir... Ja hurtigt det kørte han godt nok... 100 km/t på små veje, med fodgængere midt på vejen.. Jeg overlevede og efter min kommentar blev det den direkte vej resten af vejen.. Meteret endte på 215, jeg sagde 230, han sagde 250 og jeg sagde at det gad jeg ikke med den omvej han tog, og i sidste ende sagde jeg 240 og at jeg ville gerne have givet mere hvis han tog den direkte vej. under 40 kr for 12km + omvej kan jeg nok ikke brokke mig over alligevel.
Spurgte om baggage opbevaring på hotellet, og her var der godt nok service (og lidt forsøg på at sælge tidlig check in, very discounted rate...), men jeg stopper med at spendere inden jeg også skal i gang med SU-lån! Fik at vide der var et gym på holiday in lige overfor hvor jeg kunne bade fra kl 6 (klokken var 5.30), og jeg fik valget mellem point og og drink som velkomst fordi jeg var guld... efter at have spurgt om det var en god bar sagde jeg drink. Så kom voucheren så, med T&C der var opdateret til kun øl/house-wine/non-alcoholic.. øv bøv, så skulle jeg have taget point, men det burde jeg nok have vist! nogle gange fejler de så man får point alligevel... Anyway, super service til check in på trods af dette og jeg kan få værelset klokken 10.00 for gratis!
Der sad en svensk mand i lobbyen der dirigerede mig da jeg var gået den forkerte vej i lobbyen, det viste sig at staklen havde glemt sin pung på flyet dagen før så han måtte give en trøje i depositum til en taxa, og hverken kunne få mad eller drikke, men pungen skulle være fundet på flyet og ville blive fløjet tilbage hertil i morgen. Det var mig der havde startet samtalen med at sige han var tidligt oppe og han sagde han ville spørge om et glas vand i restauranten... Jeg lånte ham 500 (~75kr) pesos så han kunne leve til i morgen. Han spurgte hvordan med at betale tilbage, men jeg var for træt til at tænke meget over det så sagde at hvis vi mødtes så måtte han og ellers var der jo ikke så meget at gøre ved det... Han kunne donere dem til nogle gadebørn! Det vil jeg gøre hvis de skulle komme tilbage
De fortalte mig i receptionen at der var 20% rabat som guld i restauranten, så nu har jeg betalt 2/3 af hvad jeg betalte for 12km(+omvej) i taxi for en kop kaffe :O Jeg måte have set træt ud for den var godt nok stærk, men god alligevel
Click to expand...