Primært gennem de bekymrede beskeder fra hjemmefronten
Det skal siges som baggrunden, at jeg netop også oplevede et jordskævl under en konference i Japan i sidste måned, hvor de lokale holdt sig helt rolig. Det er jo hverdagskost på de kanter.
Et par dage forinden havde der været et mindre jordskævl på østkysten omkring Hualien, som vist nok er det mest aktive område, og som vi slet ikke havde lagt mærke til i Taipei, men kun hørte om fra vores venner vi besøgte. Det store jordskælv, 6,1 på richterskala, kom så mens vi kørte fra Hualien tværs over bjergerne.
Jeg kørte bilen og kun mærke, at rattet gjorde "mærkelig". Havde vi punkteret, eller bare noget ujævn vejdæk? Nåmen, bilen kørte jo fint igen, så intet problem. Så kunne jeg høre fra bagsædet, at der var kommet en besked fra selveste præsidenten
View attachment 17888
Det var altså ikke en ujævn vej, men et jordskævl. Vi kørte fint videre, der lå lidt sten, der var rutsjet ned fra bjergsiderne, også nogle store, men ellers intet problem.
Om morgen i Europa dukkede der så nogle bekymrende SMS op fra hjemmefronten, hvilket gjorde, at vi nok måtte tjekke nyhederne. Det viste sig, at netop den bjergvej vi havde kørt på, havde været lukket pga. fare for flere stenskred. Vi havde altså selv næsten ikke oplevet noget, og slet ikke dem på bagsædet, som gik helt glip af den store begivenhed
Click to expand...