For første gang i umindelige tider blev dette weekenden, hvor SAS har mere end 100 maskiner i aktiv drift..! Screenshot fra planespotters.net: Bemærk også den samlede 'beholdning', som er små 30 maskiner mindre end før Corona. Udover hedengangne A340 er også en stor del B737 røget ud af flåden. Det er ikke mange år siden, at der var 85 stk. Samtidig med dette er en del nye leverancer er udsat, men der er kommet nye maskiner (primært 320neo) ind, og som det ses er samtlige A350 nu aktive. Kun alle A321, incl. den nye LR, er stadig lagrede.
Godt at se, at A319 er I fuld drift. Så er jeg ikke så bekymret for min FCO tur i august, der er skiftet fra A320neo til A319... Krydser fingre.
God weekend folkens. Maldiverne overstået og næste ferie er på tegnebrættet. Skal have et stopover i USA og kan sgu ikke helt blive klog på om vi må rejse derover. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/from-other-countries.html Heri læser jeg mig frem til at Biden har suspended al rejse fra Europa https://www.united.com/ual/en/us/fly/travel/international-map.html Hvorimod jeg på Uniteds side, hvor vi har booket flybilletterne ser ud til gerne at måtte rejse, da vi er vaccineret og derefter blot skal bruge en test og en travel form udfyldt.. Nogle som har været afsted til USA og kan be eller -afkræfte?
Personer der har opholdt sig i Schengen indenfor 14 dage før ankomst til USA, kan ikke komme ind - uanset vaccinationsstatus. Transit i USA tæller som indrejse, og er derfor ikke et argument. Du kan flyve til Tyrkiet eller Mexico og sidde der i 14 dage og derefter rejse til USA. Så må du gerne komme ind. Derimod kan du, efter 7. september og forudsat du er vaccineret, fly via Canada, da de åbner for internationale ankomster. Hvis du skal ind i USA nu, skal du have en NIE - National Interest Exceptions - fra den amerikanske ambassade - det er ikke nemt.
Kommer an på hvor du kommer fra, inden du rejser ind in USA. Fra United Airlines side: Samme på Visit USA: https://www.visittheusa.com/us-covid-19-travel-guidelines Kræver enten et NIE eller et visa.
Det vil jeg ikke satse penge på. Desværre! Håber det, da jeg har Bonus C billetter til USA i efterårsferien til hele familien. Håber derimod at Canada fastholder, så der kan blive efterårsferie derovre. Nu afventer jeg blot et godt tilbud på C.
I forlængelse af dette: Byttede i går aftes vores LH tur til Nashville til SAS billetter (LH ændrede igen igen og med ankomst med 2+ timer = ret til refundering). Et af benene er ARN-ORD, som jeg på sædevalg kunne se var en 321LR . Er det mig der har sovet i timen? Har ikke set 321 annonceret på ARN-ORD - og det er vel også at strække den til det alleryderste. Eller er det bare endnu en "a340" = placeholder for "to be cancelled"?
Jeg ved ikke, om der er en sammenhæng, men jeg har netop konstateret på planespotters.net, at SAS' A321LR er taget ud af mølposen = aktiv.. (som den eneste af 321-flåden).
Ah, ja. Det er sandt - der skal være noget pressehalløj i den anledning. Kan det mon så være levering af A321LR #2, som er lige på trapperne? Den er tidligere på ugen fotograferet hos Airbus i Hamborg med motorerne monteret.
God morgen fra Madrid IB 3058 til CPH. Kaptajn med overskud, alle børn og barnlige sjæle får en tur i cockpittet . God morgenmad i Dali lounge, røræg med hele svineriet- guldstue, du er bagud på point. Langt bagud! God weekend.
Det kommer nærmere og nærmere at jeg skal ud at rejse igen. Men billeder af underbemandede lufthavne ses flere og flere steder. Det er ikke noget jeg kommer til at se frem til. For eksempel dette tweet fra en i LHR: https://twitter.com/VinnyMcAv/status/1431341945629159427?s=20 Har også hørt og set nogle lange køer i CPH, så tænker at der kommer til at gå noget tid før at bemandingen kommer op i "normalt gear". Har I set eller oplevet gode/dårlige ting?
Da vi rejste afsted for 14 dage siden var tilstrækkeligt med personale alle vegne, ikke meget kø i security eller andre steder. (Cph)
De lange køer skyldtes ofte, at mange (ja, korrekt) passagerer, kommer uforberedte til lufthavnen. De glemmer, at der stadig er indrejse krav til dét land de skal flyve til, og hvis der bare er 20 ud af 200, som ikke har diverse formularer, covidtest/vaccination og/eller visa klar når de kommer frem til check-in skranken, så forsinker de ikke blot sig selv, men både personalet, de øvrige passagerer og i sidste ende flyafgangen. Derudover kan det give små bivirkninger som længere kø i sikkerhedskontrollen, som beregner passagerflowet ud fra de forskellige STD'er. Der kan argumenteres for, om det ikke er træls at stå i kø, men faktum er, at flyselskaberne risikerer store bøder, hvis der kommer én frem til en destination uden de korrekte papirer. Hong Kong giver endda flyselskaber flightbans hvis blot én passagerer lander uden fx korrekt covidtest (dem fra SSI kan i udgangspunktet kun bruges hvis der står den er ISO-certificeret på et seperat papir). Heldigvis er mange af de faste "covid-rejsende" klar over de nødvendige dokumentationer, og tak for at hjælpe os hurtigere frem .
Omvendt kan det også være at check-ind personale (af helt forståelige grunde) ikke kan følge med i det hav af regler, hvor hver kombination af fra og til land er anderledes, og som skifter næsten daligt, med indbyggede undtagelser på undtagelser. Det kan hurtig give mange,lange kald til backoffice for at bekræfte at netop denne ene passager alligevel er undtaget fra kravet.
Vi har heldigvis et omfattende og godt visa-program som opdateres stort set hele tiden. Men USA har så mange undtagelser på de forskellige visa'er, så de skal godkendes - ligesom pax til Australien og New Zealand skal godkendes før afrejse.
God weekend. Efter 1år og 8 måneders flyve "pause" skal jeg idag endelig afsted på en lille tur til CH. Alle mine bookinger (20 ud af 24) indtil nu er blevet aflyst. Jeg fik et tilbud, der gælder indtil 05nov : point godskrives på de aflyste afgange selvom jeg konverterer dem til vouchers. Det hele skal sendes til diamant mailen. Sikken en fidus.
God weekend. Selvom der har været 2 gange familiebesøg over grænsen, begynder det nu også at lysne med arbejdsrejse. Selv enkel dag i Europas mest inspirerende storby Brussel er noget at være taknemmelig for Heldigvis ville SAS via OSL eller ARN de dage, og eneste direkte med SN var alt for dyrt, så fin undskyldning til lidt dobbelt XP via AMS, med lidt ekstra krydderi at tage TGV mellem AMS og ZYR (Brussels Midi station). Jeg kan love for, at det kribler, og det bliver nogle lange uger at vente på at komme afsted