Er der nogle der ved, hvorfor SAS har stoppet for salg af alle billetter på LHR-CPH i weekenden 31. marts til 2. april, men fortsat sælger billetter på CPH-LHR på samme dage? Skyldes det strejke hos sikkerhedspersonalet i Heathrow i bl.a. disse dage? Strejken skulle angiveligt kun (eller i hvert fald primært) være i Terminal 5 og varer helt til 9. april. Det kan selvfølgelig godt være, at Heathrow har bedt SAS om ikke at sælge flere billetter i de travle påskedage, fordi de rykker lidt rundt på personalet? Mit sæde i nødudgangen er også blevet flyttet langt tilbage, da Go nu starter fra række 18 i stedet.
God weekend Idag går turen til Chicago med SK943. Det lykkedes os at finde en retur billet over påsken på SAS MC premium, så 210k point totalt. 3 voksne, 1 barn og 1 spædbarn
Dette opslag er kun til folk, som har aftaler i forskellige tidszoner, hvoraf nogle har sommertid andre ikke. Jeg er tidligere blevet snydt af Outlook med den automatiske omregning til aktuel tid i det land, jeg opholder mig i. Jeg giver lige et konkret eksempel: Jeg har en aftale i Azerbaijan kl. 15.00. Rejser til Danmark, hvor aftalen i kalenderen automatisk bliver omregnet til kl. 12.00 dansk tid. Jeg er i Danmark ved overgangen til sommertid. Rejser derefter tilbage til Azerbaijan (som ikke har sommertid), hvor aftalen igen bliver omregnet til AZ tid. Men nu er aftalen altså kl. 14.00. Et andet eksempel: Jeg har i dag fået en aftale i Danmark til tirsdag kl. 16.00. Lige nu er jeg i Tyrkiet, så aftalen er med vintertidsomregningen kl. 18.00. Men så kommer sommertiden jo på søndag i Danmark (men ikke i Tyrkiet) - og derfor er næste uge kl. 18.00 i Tyrkiet kl. 17.00 i Danmark. Derfor: Tjek tiden på dine aftaler i Outlook. Også tjek med de andre mødedeltagere, hvis de opholder sig i andre tidszoner. For en god ordens skyld: Jeg kan ikke huske om mine erfaringer fra sidste år kun var på de aftaler, jeg selv havde lagt ind i kalenderen - eller om accepterede mødeindkaldelser også blev ramt.
God pointe - jeg husker, at jeg også havde nogle problemer med Outlook sidste år i marts/april ifm. sommer/vintertid. Jeg har møder med kollegaer i Danmark, i Boston, og her i Chile - og de tre lande arbejder med forskellige datoer for skift, hvilket gav nogle udfordringer. Og jeg rejste også på tværs af tidszoner i samme periode. Såvidt jeg husker var der nogenlunde styr på USA og DK/Europa i Outlook - men skiftet i Chile, som er omvendt og på en helt 3. dato, havde Outlook vist ikke helt styr på (såvidt jeg husker...). Så ja, god ide at dobbeltchecke i sådanne tilfælde!
@Henry - den udfordring kender jeg godt til - det er ikke altid lige nemt at flytte mellem tidszoner. Min weekend står på børnefødselsdag og fodbold - både i TV og på kunstbanen for junior. Ellers var dagens "nyhed" at DAT er retur i Midtjyllands Lufthavn (https://insideflyer.dk/officielt-dat-vender-tilbage/) og i weekenden er "vi" på plads i BLL når Brussels genstarter deres rute. Ellers er det som jeg kigger mest frem til er flere nye ruter fra BLL og især EWR ruten fra AAL. Så rigeligt at arbejde med. Jeg har også haft et in
God weekend. Jeg er i syv sind : - Med over 90.000 status point på nuværende tidspunkt fornyes mit EBD pr. 01.08.2023 frem til 31.07.2024. - Mit dilemma er, om jeg ønsker at satse på endnu en EBD periode efter juli 2024 og dermed udnytte den nuværende SAS kampagne til rejser efter august i år. - Eller bør jeg hellere satse mine rejser på LH/LX til ZRH og GVA (SAS point- optjening på disse to destinationer er meget ringe og hvis jeg vælger via ARN el. OSL til ZRH som jeg tidligere har benyttet, er jeg ikke henrykt over, de fleste afgange er Jettime og Air Baltic !!! æv). - Jeg har studeret LHG bookinger og priser til ZRH og GVA i f.eks. september : man kan finde rigtigt mange billige billetter, sogar billige oneway billetter. Jeg vil dog aldrig kunne opnå Senator status, men jeg har SAS´s LTG. Pga min høje alder må jeg nok indse at mine rejser fremover bliver i Europa. Tilbage til tænkeboksen.
Det afgørende er jo, om du kan bruge de ekstra fordele, som diamanter har. Hvis ikke, så er der jo ikke noget argument for at samle de 90.000 status / basis point. Jeg er lige nu meget glad for, at point aldrig udløber (desværre har jeg rigtig mange point på kontoen, som jeg har svært ved at bruge) og at jeg har adgang til SAS lounge ved ankomst.
- Ja, spørgsmålet er jo nok om jeg i fremtiden kan se nogle fordele af Diamant, hvis jeg ændrer mit rejsemønster til udelukkende Europa rejser ... men hvis SAS endnu en gang skulle tilbyde en double-up status kampagne nov23-feb24, da vil jeg muligvis forsøge at optjene et år mere. - Det er også spændende om SAS pludselig fortæller sine kommende 10-års EBD jubilarer at diamant fordelene udvides betragteligt, måske der ligger store ting for Europa rejsende.
Husk at Miles & More ændrer deres statusprogram fra 1. januar 2024 til at man optjener status-point hhv. award-miles. Herfra optjener man 40 point pr flyvning i business class i Europa (uanset billetprisen), og der er 2.000 point til Senator-status (skal fornyes hvert år dog). Dvs. 50 flyvninger i euro-business til at få Senator-status. Måske det bliver relevant herfra med dit rejsemønster? Ulempen er at man stadig ikke får mange award miles som kan bruges på flyvninger. Mere info her: https://www.miles-and-more.com/row/en/program/status-benefits/new-statusprogramme.html
Hvad koster en bonus billet ud over miles? Jeg husker fra tidligere, at Lufthansa har høje skatter og afgifter på bonus billetter. Er det stadig tilfældet?
Optjener man også status-point ved flyvninger med andre selskaber i Star Alliance? Har du mulighed for at give 10 liner overblik over det nye program?
Det er i den høje ende ja, især i forhold til fx SAS. Men heldigvis ikke så galt fra Danmark, da det er de alm. YQ priser (som også er på cash-billetter). Man skal til gengæld holde sig fra oneways ud af USA... Fx. CPH-NYC ligger typisk i 3200kr t/r for business class (+ selvf. miles)
Ja, jeg har modtaget en del mails/infos fra LH om ændringen. Jeg har en LH billet i maj : CPH LH FRA LH GVA eco flex GVA LX ZRH LX CPH biz flex det bliver interessant om jeg kan omregne den til det nye m&m program pr 01.01.24. blot for at se hvad en sådan billet vil ender op med til den tid.
Det er dejligt nemt. Economy giver 20 Qualifying Points og Business giver 40 Qualifying Points per flyvning. Så 20+20+40+40 = 120 Qualifying Points i alt, eller 6% af vejen til Senator
Nu har jeg læst dette igennem et par gange. Og nemt er nok ikke hvad jeg vil kalde det. LH gruppen indfører 3 forskellige typer af status point: - HON Circle points - til optjening af HON status. Optjenes kun på Biz og First fares og kun i LH gruppen - Qualifying points - til optjening af FTL og Senator status. Optjenes kun i LH gruppen - Points - til optjening af FTL og Senator status. Optjenes kun hos partnere. Min halvdelen skal dog være Qualifying points. Uden at have regnet på det er der sikkert nogle sweet spots på economy i Europa, specielt på de helt korte ture (100 segmenter i Europa giver dig Senator). Men hvis du flyver på dyre economybilletter eller Premium Economy eller har du mange flyvninger udenfor LH gruppen, så er du f... Obs, status gives nu kun et år ad gange Bedste forklaring jeg har set er her: https://onemileatatime.com/news/lufthansa-miles-more-changes/ Til den oprindelige spørgsmål: Jeg ville nok vælge at blive hos EB
God weekend fra udkanten af Ama'r! Så blev både det nye KLM Premium Comfort og forbedret Air France Premium Economy afprøvet, med KLM som klar vinder. Der blev også skudt en del dyr (med en Canon altså) og jeg har overholdt mit streak af at se 4 af Big Five Per tur. En gazelle der uforvarende vandrer ind i en søvnig flok løver lige foran bilen, kommer jeg ikke til at glemme foreløbigt (afsløring: løverne var ikke så søvnige enda når morgenmaden serverer sig selv på et sølvfad). Mere om det når rejsetrætheden har lagt sig. Jeg ville dog gerne dele denne email, jeg har modtaget fra en leverandør, mens vi var langt borte. Gad vide hvilken del af fakturaen de "forbedrer" og hvad flyselskaberne kan lære af det Subject: Forbedringer på vej til din faktura i april