Åbning af Montreal ruten Så er vi - næsten - klar til afgang på premiereflyningen til Montreal. Den er indtil videre en lille time forsinket. Imellemtiden kan man spise sig mæt i sliders og dlukke tørsten i smoothies
Jeg tror også, jeg ville gå med til at downgrade for 15.000 dollar: https://www.escape.com.au/travel-ad...k/news-story/aac48c94da58182a5e9b4833d0174eb7
SAS har denne oversigt over EuroBonus partnere. De er inddelt i grupper. Nogle grupper er på dansk (eksempelvis "Flyselskaber"). Andre er på engelsk ("Credit cards"). Jeg kan finde Avis, Hertz og Dantaxi i gruppen "Marktransport". Men hvad betyder "Marktransport" i grunden. Som landmandssøn tænker jeg på en traktor med vogn på vej ud i marken for at hente halm og korn - men det er nok ikke meningen.
"Ground transport" hedder vist "marktransport" på svensk, og så har man nok glemt at oversætte det videre til dansk, hvor det vel skulle hedde landtransport eller "transport på jorden" (eller slet og ret "transport i bil").
Lige præcis. Sidder netop i hængekøjen og læser den svenske udgivelse om SAS’ 747 eventyr. Super spændende læsning. Og der klukkede jeg over de kaldte Groundservice for “markservice”. Sjovt de brugte modelfly til at planlægge “markservicen. Med det, god weekend
Det er vist endnu et eksempel på dårlig oversættelse fra svensk og til nå ja - svensk.... Gad vide om ikke Chat GPT4 kunne klare det bedre... Det kunne den så....
En ganske spændende tråd på Flyertalk har åbnet mine øjne for en gammel SAS-rute fra 60´erne: fra Santiago de Chile til København på en Convair 990A med otte (8!) stop undervejs, som blev befløjet én gang om ugen. SK 956: Santiago de Chile Los Cerrillos (ULC, since closed) 07:30 - 09:05 Buenos Aires Ezeiza (EZE) 09:55 - 11:35 Montevideo (MVD) 12:10 - 14:20 Sao Paulo Viracopos (VCP) 15:00 - 15:55 Rio de Janeiro Galeao (GIG) 17:00 - 01:15+1 Monrovia (MLW, now ROB) 02:05 - 08:20 Lisbon (LIS) 09:15 - 11:20 Geneva (GVA) 12:10 - 13:35 Prague (PRG) 14:15 - 15:25 Copenhagen (CPH) Et billede af en SAS Convair 990A i Santiago de Chile kan ses her.
Lyder spændende - link til tråden? Så giver det god mening at det chilenske flymuseum netop ligger i Los Cerilllos. Forsøgte at besøge det, men åbningstiderne var ret besværlige, så kom lige akkurat for sent... Nåede dog at se mange af flyene udefra
Tråden er Old Timer's Airline Quiz and Discussions. Quizzen om denne rute starter på side 1862 (ja, det er en noget lang tråd) og kilden er denne side fra et SAS-timetable fra 1964, der viser en håndfuld af SAS' (og Swissairs) eksotiske ruter fra dengang (alle siderne fra "SAS Worldwide Timetable Summer 1964" kan ses ved at klikke rundt her) Det lyder som et sted der må komme på bucket-listen
Bestemt besøget værd. Jeg var der i februar og brugte flere timer der. Det er bygget op omkring tidslinjen fra fascination af fugle/dyr, der kan flyve til nutiden. Det meste er dog på spansk, så en oversætte eller guide er værd at have med.
God weekend! Jeg har netop trykket på aftrækkeren til en rejse, som jeg vil dele med jer. Jeg har planlagt at holde nytår på Bali sammen med nogle venner, og rejse lidt rundt i Sydøstasien efterfølgende. Eftersom vi allesammen er på udvekslingsophold rejser vi dertil fra alle verdenshjørner, og derfor kommer vi blot dertil individuelt. Rejsemæssig frihed, nogle Eurobonus-point der brænder i lommen, notorisk dyre interkontinentale billetter til DPS, billige intraasiatiske flyvninger, og en kreativ avgeek-hjerne har tilsammen gjort, at jeg nu har fået nogle sjove flyvninger planlagt: Jeg holder juleaften i Danmark, men 25/12 går turen til PVG på SAS Plus. Den er købt for 40.000 point + 170 kr. i afgifter, og bliver min første interkontinentale premium-tur, hvilket jeg naturligvis glæder jeg mig til. Jeg forsøger mig nok også ad med et point-bud på en opgradering, men minbud er lige nu højt, og jeg har god tid til at bestemme mig. Jeg påtænker at gøre brug af et transit visa on arrival, som gælder op til 144 timer, og så spendere en dag eller to i et december-koldt Shanghai. Derefter går turen til DPS d. 27/12 eller 28/12. Jeg har endnu ikke lagt planer for denne rejse endnu, men det bliver sandsynligvis AirAsia el.lign. på en billig billet. Efter en uges tid på Bali og nærliggende øer rejser jeg til BKK. Igen er denne rejse ikke planlagt, men det bliver nok noget billigt og lokalt. Det bliver lige præcis Bangkok, da jeg har en god ven i Bangkok, som jeg har lovet at besøge når jeg er i området. Efter en periode i Bangkok skal jeg have forvildet mig videre til KTM. Jeg påtænker ikke at bruge mange dage i Nepal, men jeg skal dertil da jeg er endt med at købe en billet hjem til CPH fra KTM, fordi Singapore Airlines netop nu har gode priser på one-way business class billetter fra KTM til Europa. Jeg er kommet af med blot 1071 USD (cirka 7300 kr.) for KTM-SIN-CPH i C d. 15/1. Det inkluderer 18 timer i SIN, som jeg endnu ikke har besluttet mig for hvad skal gå med, udover der utvivlsomt ryger en masse timer til mad og drikke i SQs velrenommerede lounges. KTM-SIN er seks timer på en ex-Silk Air 737NG med en mindre god business class, men til prisen klager jeg ikke. SIN-CPH er på en long haul A359, hvor fodpladsen eftersigende er trang, men vi må se på det. Som I nok kan fornemme, så er jeg lettere begejstret Sig gerne til hvis I har tips eller råd; uanset hvad, så lover jeg at give lidt anmeldelser her
Jeg sidder lige nu på en cafe i Ankara. Temperaturen er faldet til 28 grader. Og de har sat en jazz-plade på. Lige nu synger de "Silent Night, Holy Night". På dansk kender vi jo sangen som "Glade jul, dejlige jul". Men der er skam også andre jazz udgaver af julesange. Måske lidt udenfor sæsonen - men alt skal jo heller ikke være som i Danmark
Så er det fredag - endelig. Kom hjem fra Manchester (MAN) i går aftes. Både på udturen og hjemturen var sædet ved siden af mig frit - ligesom det var for andre EBG/EBD kunder - så vidt jeg kunne bedømme. Hjemturen var eller tæt på 100% belægning. Super SAS Hvad ikke var super var Manchester lufthavn. Har ikke været igennem den lufthavn i over 10 år. Hold nu op en møglufthavn. Gamle Tegel ligner Changi i sammenligning. Super lang sikkerhedskø i trange super ucharmerende lokaler, på alle måder nedslidte bygninger, støjende, møgbeskidt, lavloftet og mørkt. Til gengæld helt vild dyr: GBP 30 for en burger og en øl i cafeteria agtigt miljø og GBP 5 for afsætning ved terminalen med tidsmax på 5 minutter. Har ellers et horn i siden på Amsterdam - men Manchester tog prisen. Hvad er jeres ynglings hade lufthavn?
Jeg kan kun erklære mig helt enig. Det er med afstand den værste vestlige lufthavn jeg har været i gennem. Jeg mindes også, at der er en helt uforståelig mangel på skraldespande i lufthavnen, hvilket selvsagt ikke bidrager til renlighed, Til din ellers ganske rammende liste af adjektiver vil jeg tilføje ineffektiv og kaotisk.
Jeg har aldrig været dér. Men kan i jeres beskrivelse se, at den hverken stinker eller har en ubehagelig temperatur. I klager heller ikke over mangel på siddepladser og deres komfort. Det ville jeg nok gøre i en russisk lufthavn, jeg besøgte for 25 år siden. Det var reelt set et blikskur med træbænke. Og så sveder man i 35 graders varme, når der ikke er det mindste form for udluftning. Der var ikke nok siddepladser - men jeg er lidt i tvivl om, hvem der havde det værst: Dem der sad på en hård bænk - eller dem, der havde fået en ståplads I den lidt sjove ende: Vi skulle igennem sikkerhedskontrol i afgangslufthavnen. OK - det er forståeligt. Men vi skulle også igennem en sikkerhedskontrol i Moskva, da vi gik fra flyet (og før vi kunne komme ind og hente vores bagage). Hvorfor ved jeg ikke - men når mottoet er, at kontrol er godt, så hellere gøre det en ekstra gang.
Kan oplyse, at fine, lille Luxair stadig og helt uden beregning serverer sandwiches (man kan endda vælge mellem to slags) og har fuld barservice.