Med British Airways til Austin
Det var min første tur/retur på en af British Airways nyeste ruter: London <-> Austin, Texas. Jeg har været bosat i Austin de seneste år så det her var min første tur tilbage til Austin efter at være flyttet hjem til Danmark for et par måneder siden. Min tur var en hurtig en af slagsen: ud onsdag morgen, hjem fredag aften. Det kan egentligt ikke anbefales og vil da opfordre til at hvis man får muligheden så at blive og se noget af Texas som er et fantastisk sted. Nå -- men det er jo flyvningen det handler om her!
Flyet er et 787 "Dreamliner" med 35 Club World sæder, 25 World Traveller+ sæder og 154 World Traveller sæder.
Udturen på World Traveller Plus
På udturen valgte jeg at opgradere mit økonomi sæde (World Traveller) til et økonomi plus sæde (World Traveller Plus) med 12,500 avios. Som det vist typisk sker hos BA er det ikke noget de helt har styr på og pt har jeg hverken optjent avois eller ej heller fået trukket de 12,500 avios. Jeg ringer nok ikke ind og brokker mig. British Airways tillader ikke at man bruger points til at opgradere mere end én klasse. I bagklogskabens klare lys var det dog netop på denne rejse formentligt ikke pointsene værd da flyet var 1/3 fyldt og da armlænene på World Traveller Plus er faste og massive. I økonomi så jeg en del bare ligge på tværs af de 3 sæder... Nå men derudover var WT+ såmænd fint nok. God benplads, flyet emmer af at være nyt, de nye vinduer er coole, lydniveauet er lavt og entertainment systemet er glimrende. Jeg synes dog sædet er relativt fast i det og jeg fandt ihvertfald ikke nogen fantastisk sovestilling.
Hjemturen på Club World
48 timer efter landing stod jeg igen i Austin Bergstrom International Airport og spurgte ved check-in hvad situationen på denne tur var. Der havde ikke været upgrade availability da jeg opgraderede udturen så frygtede det værste... og ganske rigtigt var WP+ overbooket og economy også helt booket. Så spurgte jeg om der var opgradering til business og det var der... for $1,050. Efter først at have takket nej, stået i kø i security lidt ombestemte jeg mig, gik retur og købte opgraderingen. Modsat SAS Optiontown optjenes der kun standard Avios.
Club World på 787’eren er opsat i en fremad/bagud konfiguration (der er utvivlsomt bedre billeder på nettet end dem jeg tog, men det skal jo være autentisk for helvede!) og jeg havde fået et sæde i sidste række på 7D. Glimrende sæde da det er længst fra køkken/toilet og der ikke er (megen) gennemgang pga. opdelingen til WP+. Konfigurationen er der nok delte meninger om... når folk ligger ned er det svært fra vinduet eller midtersædet at komme ind/ud til gangen. Club World sædet er smalt synes jeg -- blot 20 inches bredt -- men det kunne ligge helt ned og jeg fik da også noget søvn. Maden var ikke noget at skrive hjem om efter min mening. Servicen var fin nok, men jeg (halv)sov nu det meste af turen så ik det store jeg udnyttede det.
For nu at helt ærlig synes jeg der er plads til forbedring når man tager i betragtning at vi taler om et helt nyt fly. Layoutet er lidt mærkeligt hele vejen rundt og det er helt klart et business produkt og ikke et mix af business og first. Det føles som om at det er indrettet i en krisetid hvor business skal være mere tilgængeligt og billigere fremfor højeste komfort. Til sammenligning fløj jeg tidligere på året Amsterdam - Houston med United på deres Boeing 777-200 v5 med deres nyindrettede BusinessFirst (vinklede sæder som fungerer som mix af business og first) og det var LANGT bedre. Længere og bredere sæder og bare mere luksuriøst fra ende til ande.
Nå lidt billeder vedhæftet -- sig til hvis der er spørgsmål!
View attachment 737
View attachment 738
View attachment 739
View attachment 741
Click to expand...