NEW 2017 SAS "Enhancements" for Lounges and Fasttrack..

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Kristian, 16/12/16.

  1. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Jwg overvejer, at skrive det her til diamant mailen, som en "Sur gammel mand"... - synes faktisk, i andre burde gøre noget lignende, så inden jeg sneder, mangler jeg noget? jeg skulle nok have skrevet på engelsk, men nu var jeg jo igang...

    "Hej med jer,

    Jeg har dags dato set, at i SAS laver ændringer i forhold til Fasttrack samt Lounges for jeres kunder i starten af det nye år. Det træder i kraft per 1.1.2017 samt 1.2.2017.

    Jeg har igennem det sidste 2 år besøgt følgende af disse nu terminerede Lounges og Fastracks, Dublin, Nice, Venice, Rome, Barcelona, Bologna, Gdansk, Palma de Mallorca samt Tallinn.

    Det har for 90% vedkommende været feriedestinationer med familien og vi har 90% af tiden rejst på SAS Plus. Har endda en tur her i marts med jer til Malaga, der også er en tredieparts lounge der er termineret. Så jeg er blevet lovet en service, som det ser ud til, at ikke at holde, altså Fasttrack & Lounge i Malaga? Får jeg så en bedre pris på min tur, som kompensation?

    Jeg må ærlig talt indrømme, at det er en væsentlig forringelse af jeres koncept på SAS Plus, der skulle være den ”fleksible rejsendes” afløser for Business Class. Hvad er nu forskellen på SAS Go og SAS Plus efter disse ændringer? Der er en højere pris, der er Fasttrack i København (Jeg er Diamant, har den fordel endnu) og der er måltid på SAS Plus. Der koster imellem 2-3 gange mere end SAS Go. Der har samme sæde og man skal købe maden ombord samt drikkevarer (medmindre man er Diamant).

    Det er hårde tider for alle i branchen, men med disse tiltag kommer i jo til, at ligne alle andre virksomheder mere og mere med fuld fart mod bunden og det kun er Low Cost der virker. Det race er farligt, for der er billigere alternativer til SAS og jeg vil gerne blive en loyal kunde, men det er svært, at forblive det, når der er benefits eller ting der gør rejselivet lettere der fosvinder.

    Jeg er forbavset over tiltaget, jeg er forbavset over timing og manglende annoncering, jeg er forbavset over i (endnu en gang) ikke taler med jeres kunder om det her, inden i sætter dette i værk?

    MVH

    Kristian
     
    DanielBahn, jefi99, Nicki Lolk Sørensen og 20 andre "Synes godt om" dette.
  2. Christian Larsen

    Christian Larsen Amatør

    Beskeder:
    168
    "Synes godt om" modtaget:
    360
    Point:
    63
    HØRT!!!
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  3. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Meget fint skrevet @Kristian

    Synes det er svært at retfærdiggøre at bruge 200-300 kr mere på at rejse med SAS intra-Europa efter den forringelse. Man må da håbe, at det kan resultere i billigere billetter, ellers kan jeg ikke se, hvorfor man ikke skulle vælge Norwegian i stedet.
     
    Simon Hermansen, Ulrik, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  4. miri90

    miri90 VIP medlem

    Beskeder:
    408
    "Synes godt om" modtaget:
    803
    Point:
    93
    Sikke en juleoverraskelse SAS. Glædelig jul til jer også!!

    Mvh.
    EBG-medlem
     
    Henry, Claus Heine og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  5. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Iøvrigt - og indrømmet, lettere konspiratorisk (og også med noget glimt i øjet) - så lukker de for lounge på mange af de destinationer, jettime har fløjet for dem og som jettime nu trækker sig fra.....og eksempelvist er en indenrigs billet jo ikke ligefrem i lavpris-segmentet.
    Så dyre billetter, møffet sammen i en proppet lille dåse med et par piskeris på siden uden mulighed for på forhånd at restituere med en kop kaffe er fremtiden. Modsat kan man til stort set samme pris tage 3-4 personer til italy el spain.
    Mon de efter at have lukket loungen også lukker JT-ruterne...så har de jo nemlig ikke noget at bruge loungen til.....det ville i så fald give mening...
     
    Henry, Schwert, tbh og 2 andre "Synes godt om" dette.
  6. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    -Mon ikke disse tiltag har været i støbeskeen i lang tid. Allerede i marts 2016, da SAS i GVA gik fra handlingagenten Swissport over til Dnata, forsvandt muligheden for Fast track.

    -Jeg rapporterede dette til Diamond mailen, hvor man lovede at undersøge. Jeg fik ikke noget svar, men fandt selv ud af flg : et returboarding pass printed i cph samt et boarding pass printed på gva lufhavnens egne maskiner indeholdt en scannings kode til Fast track.

    -Dnata´s egne boarding passes gav ikke adgang til Fast track, men hvis man gjorde vrøvl, fik man sat et lille klistermærke på deres boarding pass med en scanningskode. De sagde, at SAS ikke ville betale for Fast track, men at jeg kunne få et lille klister mærke ..... bla bla, jeg troede i min naivitet, at det kunne være tekniske problemer med Dnata´s systemer, men nu ser jeg virkeligheden.
     
    Henry, Ulrik, Claus Heine og 4 andre "Synes godt om" dette.
  7. Perdan

    Perdan Skribent

    Beskeder:
    747
    "Synes godt om" modtaget:
    2,242
    Point:
    93
    Jeg husker dengang SAS-ejede Spanair ændrede konceptet fra full-service til at man skulle betale for serveringen på Monkey. Da jeg på en tur hjem fra Barcelona havde købt billetten inden restriktionerne trådte i kraft, fik jeg pænt udleveret en voucher i flyveren, så jeg kunne købe lidt mad.
    Man kan vist kun drømme om at SAS vil forære vouchers til lounge og fasttrack, til os der allerede har købt en billet til næste år og er ramt af nedskæringerne.
     
    Henry, Kristian, klausbm og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Jeg mener helt klart at I skal skrive til dem, de skal ikke dø i synden. Jeg har ingen bestilte PLUS billetter, så jeg kan ikke klage, men har dog tænkt i lighed med @Kristian at skrive til dem. Skal dog lige tænke over hvilken tilgang jeg skal tage.
     
    PENSIONISTEN, Henry, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  9. Leo Winther Plougmann

    Leo Winther Plougmann Medlem

    Beskeder:
    10
    "Synes godt om" modtaget:
    26
    Point:
    13
    Jeg bor i Aalborg og i forhold til Aalborg giver det mening set for svenskerne i SAS. Fra Aalborg er der alene en "rigtig" udenrigsrute til Amsterdam. Her vil mange "guldkunder", der skal videre ud i verden stadig tage SAS pga. loungen i CPH og mange afgange til CPH.

    SAS er totalt ligeglade, med punkt - punkt indenrigstraffik i forhold til goder. Her tager kunden det fly der passer ind i tidsplanen, uanset om det er fra Norwegian eller SAS, og hvis de flyver samtidig tager kunderne det billigste og hurtigste - læs Norwegian.

    SAS opgav vel allerede kampen mod Norwegian, da de begyndte at flyve med ART fly. Der vidste de at indenrigs i Danmark ikke var et fokusområde.

    Plus må være død på indenrigs - men plus var i forvejen i koma indenrigs, og tror kun folk køber det, hvis der ikke er andre billetter til rådighed.

    De to cafe louges i broderlandene har sikker noget at gøre med, at der bor nogle SASchefer eller lignende i disse byer... :)

    På Facebook er der nogle, der mener historien er en and... Jeg kan faktisk heller ikke sådan uden videre finde den på SAS' hjemmeside.
     
    PENSIONISTEN, Henry, Henrik Olsen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  10. klausbm

    klausbm VIP medlem

    Beskeder:
    118
    "Synes godt om" modtaget:
    499
    Point:
    63
    Jeg har skrevet en stille og rolig besked på deres kontaktformular på hjemmesiden (er kun sølvmedlem og har ingen direkte e-mail adresse) hvor jeg har nævnt de forringelser ændringen betyder for min kommende Malaga- tur, og spurgt hvad deres løsningsforslag er. Så må vi se hvad svaret bliver og om der er behov for at hæve stemmen via Facebook el. lign. Skal jeg tilkøbe den afskaffede loungeadgang i både Billund og Malaga løber det op i over 1200 kr for os 4. Selvsagt forventer jeg derfor en rimelig kompensation. Det kunne være vouchers eller rigeligt med EB-point...
     
    Simon Hermansen, PENSIONISTEN, Henry og 5 andre "Synes godt om" dette.
  11. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    Øj, øj, de norske sider på "sas kutter tilgang til 3.parts lounger" er rødglødende.
     
    Simon Hermansen, Henry, clager og 4 andre "Synes godt om" dette.
  12. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Ser også en masse indlæg på SAS Facebook side, desværre er svarene på autopilot... - skal lige tænke over hvad jeg vil skrive, men klart vi skal skrive det også...
     
    PENSIONISTEN, Henry, tbh og 1 anden person "Synes godt om dette".
  13. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Hvis man skal flyve til f.eks New York og ikke vælger Business Class, men Plus og ikke har status kan man jo ligeså godt vælge at flyve med Norwegian på Premium i deres nye lækre Dreamliner og samtidig få Fast Track og Lounge adgang både i CPH og JFK. Endnu en grund til at vælge Klos, prisen er bedre og der er mere inkluderet i billetten.
     
    PENSIONISTEN, clager, Henry og 3 andre "Synes godt om" dette.
  14. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Det er heller ikke så positivt da jeg skrev forsiden og NO oversatte den. Det satte ekstra kog på debatten da flere blev opmærksom på det.

    Også Flyprat diskuterer meget.
     
    PENSIONISTEN, Ulrik og Henry "Synes godt om dette"
  15. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,800
    Point:
    113

    I Billund er loungen drevet af 3. partner. Såvidt jeg ved, har de fleste selskaber en aftale med loungen. Men altså ikke længere SAS. Men man kan også få adgang med diners, visse andre kort eller betale.
     
    PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  16. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,800
    Point:
    113
    Fordi
    • der er fri bar :p:p:p
    • du får flere EuroBonus point (og måske status / kan beholde din status)
    • Den ekstra bagage
    • Fleksibiliteten (hvis du vælger de dyre biletter)
    • Tossede priser (somme tider er en Plus saver billigere end den tilgængelige Go)
     
    PENSIONISTEN, Peter F. og Ulrik "Synes godt om dette"
  17. HenrikAmby

    HenrikAmby VIP medlem

    Beskeder:
    93
    "Synes godt om" modtaget:
    327
    Point:
    53
    Det her giver bare så utroligt lidt mening ifht. den strategi SAS har fortalt om igen og igen. Hvor mange gange har de ikke været ude at sige, at de er flyselskabet for de frekvente rejsende og, at de ville have de erhvervsrejsende til også at bruge SAS på ferieture?

    For mig personligt kommer det uden tvivl til at betyde færre rejser med SAS. Mine ferierejser starter oftest ud af BLL, hvor jeg nu ikke længere kan bruge mit EBD til noget, hvis jeg vælger SAS. Derudover har jeg MÅSKE adgang til fast track og lounge ude på slut destinationen. Det gider jeg da ikke bruge tid på at sætte mig ind i, hver gang jeg skal booke en rejse.

    Fra nu af bliver det Brussels, Lufthansa, Airberlin eller Ryanair (med tilkøb af fasttrack). Der er jeg da sikker på, hvilket serviceniveau jeg får på billetten + status.
     
    PENSIONISTEN, Ulrik, Kristian og 1 anden person "Synes godt om dette".
  18. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,800
    Point:
    113
    Men Diners tager kun 95 kroner per besøg - så du skulle måske beholde diners for at spare 55 kroner pr. besøg (årsgebyret det bliver jo hurtigt tjent ind). Du kan også kan du ændre dit diners til at betale rente på den løbende saldo (så sparer du 300 kroner på årsgebyret). Priserne er:
    • Private VIP: 495 kr (eller 195 kr + rente)
    • VIP Excellent: 695 kr (eller 395 + rente)
    Du skal såmænd bare gøre op med dig selv, om du har et Diners Kreditkort eller et Diners Lounge kort
     
    PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  19. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,400
    "Synes godt om" modtaget:
    12,800
    Point:
    113
    Mister nogle kunder med Plus billet også adgang til fast-track i København?

    Jeg har hele tiden troet, at man med en Plus billet fik adgang til fast track i København. Men jeg læser nu noten på hjemmesiden for kolonnen med Plus kunder uden status: 1) SAS-operated flights

    http://www.flysas.com/en/travel-info/at-the-airport/fast-track/fast-track-airports/
    • Når jeg flyver til Aarhus, er flyet jo ofte opereret af Jet Time. Skidt med det, jeg kan jo bruge CPH indenrigs "Security". Så det går da.
    • Flyver jeg til Warszawa, er flyet opereret af Cimber. Så jeg læser SAS hjemmeside sådan, at der ikke længere er adgang til fast-track.

    Så mit spørgsmål til jer: Tolker jeg det rigtigt, at SAS-rejsende på Plus, som ikke har status, også mister adgang til SAS Fast Track i København, Oslo og Stockholm, når SAS-ruten opereres af Cimber, Jet Time eller andet selskab, som SAS har hyret til at flyve for SAS?
     
    PENSIONISTEN og Ulrik "Synes godt om" dette.
  20. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Så har jeg slået mit indlæg op på SAS Facebook side, Like og kom selv med indlæg, nu må vi sådan set lige vise, det er IKKE iorden med de forringelser..

    Har også skrevet det samme på diamond mailen til SAS...
     
    PENSIONISTEN, Peter F., miri90 og 2 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side