Nu skriver Bank Norwegian i det klip du viser, at din afbestilling kan være dækket af forsikringen. Man kan sagtens forstille sig situationer, hvor forsikringen dækker, eksempelvis hvis du bliver syg og må afbestille. Men hvis du er rask og rørig, kan det sagtens være, at forsikringen ikke dækker.
EU er nu ude med en fortolkning af EU261 i forhold til Corona situationen. Kort opsummeret EU betragter det som en ”ekstraordinær situation”, hvilket gør at kompensation bortfalder. Der er dog stadig krav til ”Duty of Care”, og krav til en fuld refund hvis afgangen bliver aflyst. https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/c20201830_en.pdf
Hvilket virker helt rimeligt - man kunne også stille spørgsmålstegn om hvorvidt flyselskaberne skal dække hotel m.m. som så vidt jeg forstår stadig er gældende.
SAS - Ombooking uden gebyr : Der er lidt ændringer i deadlines (rejsedatoer nu helt frem til 28feb2021).
LH tilbyder nu også en slags voucher + 50€ rabat ved ombooking - rigtig fine tiltag! (Selvom jeg intet har hørt fra dem om at de har aflyst et af benene på en tur til Lissabon i april. Har selv tilfældigvis set det på deres hjemmeside. Det er vist ikke helt "EU" konformt. Never mind, regner med at få annulleret hele rejsen - mon ikke?!)
Nå Ryanair de har nu sendt mail om at de aflyser vores flyvning i Juni fra AAR-ZAD. Når jeg ser på deres hjemmeside ser det ud til at ruten er helt udgået før den overhovedet kom igang. Det skyldes jo nok Corona selvom de ikke skriver det direkte. Den passede ellers perfekt til en forlænget weekend, så det er lidt synd
Ryanair har besluttet at udskyde deres base i Zadar til næste år. Bliver spændende at se, om Aarhus igen kommer med, hvis det overhovedet bliver aktuelt. Kilde: https://www.exyuaviation.com/2020/03/ryanair-group-postpones-zadar-base.html
UM arrangerer et fly fra Manilla og Cebu til CPH på lørdag (28/3). Er der nogen der ved hvilket selskab der står for flyvningen og med hvilken maskine? Bare nysgerrig. Der sælges både Economy og Premium billetter ("Extra legroom and wider seat.") Synes det er en fantastisk service UM giver og priserne er baseret på costpris pr sæde ved fyldt fly. Men har noteret mig at flere brokker sig over at de skal 10.500 for billetten, "jeg plejer at giver 4.000kr for en retur med Emirates". En gang imellem så mister man troen på (nogle af) sine medmennesker.
Tænkte jeg også umiddelbart. Undrer mig dog lidt over at statskassen pumper milliarder i SAS (med god grund) og SAS har en håndfly på jorden der kunne tage turen - hvorfor er det ikke SAS?
Flyet flyves i hvert fald med Sunclass Airlines' IATA-kode, DK (DK9025 på begge legs hjemad, ukendt flynummer ud). Men det er jo ikke ensbetydende med at det er med Sunclass-metal, selvom det nu passer meget godt med at DK både har økonomi- og premium-kabine i deres A330-maskiner. Hvis pengene ikke nødvendigvis skal holdes i Danmark/Norden, kunne HiFly, EuroAtlantic eller nogle af de østeuropæiske charterselskaber vel også komme på tale. Er dog enig i at TUI, skrantende Norwegian eller rent faktisk Sunclass selv ville være meget oplagt. https://www.4groupsonly.dk/philipines-23march2020
Mener, det var Danish Air Transport, der fløj til Norditalien i week-enden for bl.a. at hente folk hjem fra krydstogt skibene. Nogen, der kan bekræfte?
Ja, korrekt. De fløj BLL-GOA-CPH-BLL med deres røde MD83 (OY-RUE). Flynumrene var hhv. DX950, DX750 og DX951
Jeg så idag, at Alitalia har planer om at begynde at flyve mere regelmæssigt fra den 6.april. Stadig reduceret trafik, men dog flere afgange end nu. Desuden åbner de vidst også op fra Malpensa. Det kan jo ændre sig, og man kan diskutere om det er en god eller dårlig idé. Desuden begynder de taiwanesiske flyselskaber at skrue op for driften i begyndelsen af april, men de har nok også været pauset i en længere periode
Jeg har en bonusbillet hos SAS - eller det har jeg så ikke længere - da turen er cancled. Jeg ville ellers selv have afbestilt den, men nu er den ikke på mit login længere. Har nogen erfaring med om points og skatter kommer retur af sig selv eller skal jeg kontakte dem? Ser ingen grund til at kontakte dem unødigt - der er andre, der har mere brug for hjælp end jeg har ;-)
Jeg afbestilte en bonus-tur til Kina i februar. Pointene var ret hurtigt tilbage men gebyret tog 4-5 uger.
Jeg havde også en tur der er aflyst (afgang i morgen) - jeg brugte deres normale afbestillingsformular i går og håber det er godt nok, men pointene er ikke kommet retur endnu. Som jeg læser det på https://www.sas.dk/traffic-information/message/#related-pages Skal jeg bruge deres refund form for at søge om refusion (går ud fra det også gælder bonus billetter). Den her: https://www.sas.dk/kundeservice/afbestilling-refusion/ Den kan så ikke finde ud af det, men siger jeg i stedet skal bruge nedenstående: https://www.sas.dk/customer-service/contact/forms/cancel-your-booking/
Har skrevet til Diamant-mail om to ture jeg skulle have refunderet. Vibeke har klaret det med en svartid på max 45 min, begge gange. Ved dog ikke hvor lang tid der går, inden pengene kommer ind.
- Diamant mailen refunderede også en IAD billet for mig for en uge siden, men beløbet er endnu ikke gået ind. - Jeg venter på en voucher, den vil tage ca. 4 uger, stod der på bekræftelsen. - En status point ajourføring tager ca. 2 uger iflg info på min request. Når man forestiller sig alle de mange, mange afgange, der er cancelled, er det vist forståeligt.