SAS and Brittish Airways has signed an interline Irregularity Agreement SAS and Brittish Airways has signed an Interline Irregularity Agreement, valid from 14AUG18. The involuntary agreement covers travel on SK and BA short haul networks only.
Der er ikke mere info end dette - men gætter på det primært er på ex-LHR ruterne til Skandinavien, således at en rejsende ikke skal tvinges via noget andet land med Star Alliance eller SAS selv. Men det er et gæt - men rart at vide at der er en aftale således at man kan bede om det
Og man kunne nok forestille sig st det var billigere at sende folk med British Airways fra fx London og til København end at skulle sende dem via en europæisk lufthavn med en Star Alliance partner plus at betale EU erstatningen fordi de er mere end 3 timer forsinket. Så helt sikkert en bedre business case for flyselskabet.
Synes i grunden ikke, at det er så vildt endda, hvis SAS blev del af IAG og dermed Oneworld. Kulturelt oplever jeg briterne nærmere end germanerne, (men det er svensken måske ikke helt enig i). Og under alle omstændigheder ville det gøre et frugtbart samarbejde - eller videre - med Finnair mere oplagt. Men du har selvfølgelig ret i, at der vil være mere revolte i dette scenarie, end hvis SAS forblev i *A, hvor de jo er blandt de fem grundlæggere af alliancen.
Nu er aftalen vel ikke kun i SKs, men også i BAs interesse. Der er ikke ligefrem mange OW muligheder mellem Øen og Norden end en tur over Helsinki, eller værre.
Holder denne påstand? Det er jo da også en ren win/win situation for passagerer, der både er medlem af EuroBonus og BAs loyalitets program. Nu kan man nemlig få point hos begge selskaber, hvis man bliver tvangsflyttet: Medlemmer af EuroBonus kan nemlig få point på deres SAS-rejser, hvis man bliver afvist (ikke kommer med flyet) - og bliver sendt med et andet selskabs fly. Når man så kommer med BA, kan man vel bede om Avios i deres program (og optjene bonus begge steder).