SAS overenskomstforhandlinger med piloter - 3. omgang efter sammenbrud i N + S

Poster i 'NYHEDER' oprettet af obs, 27/3/19.

  1. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,519
    "Synes godt om" modtaget:
    13,035
    Point:
    113
    Har man ikke en rejseforsikring til at dække det?
     
  2. Havse

    Havse VIP medlem

    Beskeder:
    100
    "Synes godt om" modtaget:
    307
    Point:
    63
    Så vidt jeg kan se tager de fleste rejseforsikringer forbehold for strejke - hvilket betyder du er ikke dækket. Det er i hvert fald tilfældet for Runa/LB.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  3. Thorkild

    Thorkild VIP medlem

    Beskeder:
    250
    "Synes godt om" modtaget:
    1,275
    Point:
    93
    Vores rejse fredag til PVG er netop på point, så hvis den bliver aflyst forventer jeg at blive ombooket til en anden afgang med f.eks. Star Alliance. Det er en bekræftet booking, det er blot betalingen som er anderledes end normalt. I flere udmeldinger er omkring ombookinger, står der "til samme serviceklasse" og ikke samme bookingklasse - det er 2 forskellige ting.

    Jeg skal nok lave en opdatering hvis/når vi kommer i den situation. Jeg har forberedt mig ved at finde alternative forbindelse og info om hvad der er ledig i hvilke bookingklasser.

    I øvrigt er strejke hos et flyselskab ikke nogen "forsikringsbegivenhed", dvs der er ingen dækning fra rejseforsikring for ekstra udgifter mv.
     
    PENSIONISTEN, Henry, SophieHendriksen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  4. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    917
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Jeg har en pointrejse i Plus på fredag til Færøerne. Jeg skal nok give en melding når jeg har været igennem processen. Det er selvfølgelig ikke Biz, og der kan ikke ombookes til andet end RC, der kun har økonomi, så måske andre kan komme med mere relevante erfaringer inden din rejse også...
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  5. Perdan

    Perdan Skribent

    Beskeder:
    747
    "Synes godt om" modtaget:
    2,242
    Point:
    93
  6. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    BCB7A7C4-40C6-4933-AD4B-48A5CEA6DA43.jpeg

    Yep - det ved jeg godt. Primært fordi flyet gik kl 6:20 i morges......
     
    Erwin Lansing, Kenneth K, PENSIONISTEN og 9 andre "Synes godt om" dette.
  7. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,972
    "Synes godt om" modtaget:
    7,524
    Point:
    113
    Måske kender de dig; du er jo ikke den hurtigste dreng i startblokken :)
     
    PENSIONISTEN, Henry og SophieHendriksen "Synes godt om dette"
  8. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Da jeg sad i Dublin midt i min nye rejse, fik jeg en melding om, at mit fly var ændret og hvis jeg ikke var tilfreds med den nye rejse måtte jeg godt kontakte dem :D
     
    PENSIONISTEN, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  9. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    SAS hjemsender nu ca. 1000 ansatte på grund af arbejdsbrist:

    https://www.di.se/live/sas-permitterar-930-kabinpersonal/

    Vel endnu et tegn på at der ikke er bedring i vente på kort sigt. Nu er aktiekursen også banket helt tilbage der til, hvor den er under hvad jeg købte aktier til mens kursen sidst var næsten helt i bund (tror ikke at det var helt på bunden, men det var tæt på).

    Jow jow, her går det godt....

    /DSGM #2
     
    Senest redigeret: 30/4/19
    PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  10. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    181
    "Synes godt om" modtaget:
    690
    Point:
    93
    Synes faktisk denne leder i DI.se er interessant læsning.
    https://www.di.se/ledare/sas-piloter-flyger-allt-for-hogt/
    Virker lidt som om piloternes Sympati-PR har givet bagslag og lidt til. Personligt har jeg heller ikke stor sympati for piloterne og deres sag. Hvis SAS er sådan et forfærdeligt sted at arbejde så må de jo tage konsekvensen og finde et andet sted at arbejde. Det gjorde jeg i sin tid og arbejder nu på 11. År i Holland. Men det har sine ofre - Danmark er det skønt land. Skatten er høj, men man får også ret meget for skattepengene sammenlignet med andre steder i verden. Og den med deres weekend “definition” er jo helt godnat. Hvis det er sandt har de jo slet ingen sag.
    Derudover forstår jeg ikke at man er villig til at lade sin arbejdsgiver gå konkurs (i yderste konsekvens).
     
    obs, Thorbjoern, PENSIONISTEN og 9 andre "Synes godt om" dette.
  11. HenrikM

    HenrikM VIP medlem

    Beskeder:
    194
    "Synes godt om" modtaget:
    753
    Point:
    93
    Av, skribenten lægger ikke fingrene imellem. Jeg er ikke uenig med hende...

    Hvad hjælper det også at svinge sig op på en højere gren, hvis man lægger hele træet ned undervejs i processen :confused:

    Er der efterhånden opstået en pulje med erfaringer hos dem, der er blevet ombooket?
    Måske vi skal have en tråd i stil med PlusGrade:

    For eksempel...
    Oprindelig rute: CPH-ARN
    Ny rute: CPH-FRA-MUC-ARN
    Tarvelighedsscore: 9/10 (inklusive en eventuel oplevelse af midtersæde på tre flyvninger hos Lufthansa) :D

    Jeg selv er efterhånden lidt klemt ved tanken om min tur til IAD på fredag.
    Farvel række 30 på SAS Go (og rimelig chance hos PlusGrade) og goddag midtersæde hos Lufthansa bagerst i flyet (i næste uge?!) :(
     
    obs, Henrik Olsen, Ulrik og 2 andre "Synes godt om" dette.
  12. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    PENSIONISTEN, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  13. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,629
    "Synes godt om" modtaget:
    26,751
    Point:
    113
    Jeg er helt enig i at SAS har bedst af en genstart. Der er alt for mange ting som forhindre SAS i at drive selskabet ordentligt og med stabilitet. Det kan ikke passe at strejker skal være en del af dagligdagen - vi ser dem hvert år eller hvert andet.
     
    Kenneth K, PENSIONISTEN, obs og 2 andre "Synes godt om" dette.
  14. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    917
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    God ide! Og gerne med nye rejsetider og hvilke selskaber man er blevet ombooket til
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  15. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,519
    "Synes godt om" modtaget:
    13,035
    Point:
    113
    Når jeg læser tråden (om den manglende information fra SAS og den lidt kluntede håndtering af om bookninger), kommer jeg til at tænke på min første tur til Bukarest med chefen på et stor projekt. Vi skulle flyve direkte fra København med Cimber. Men desværre blev flyet aflyst.

    Ombooking til andet fly tog lang tid. Jeg husker udleveringen af frokostvouchers som kaotisk. Og så siger chefen: Det er et godt tegn, at de ikke har rutinerne på rygraden. Det tyder på, at de sjældent aflyser.:D:D:D

    Bare man kunne sige det samme om SAS og strejker;)
     
    Erwin Lansing, Kenneth K, MatthiasWagner og 4 andre "Synes godt om" dette.
  16. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,586
    "Synes godt om" modtaget:
    6,819
    Point:
    113
    Oh, hvor er det bare så sandt, så sandt. - Sikken en super moderne, super effektiv virksomhed, der kunne skabes i løbet af ganske kort tid.
     
    Ulrik, Henry og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  17. Perdan

    Perdan Skribent

    Beskeder:
    747
    "Synes godt om" modtaget:
    2,242
    Point:
    93
    Trist syn med langtiidsparkerede A330/40 langs b og c-gates. 20190501_094847.jpg
     
    HenrikM, Peter F., Ulrik og 5 andre "Synes godt om" dette.
  18. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,629
    "Synes godt om" modtaget:
    26,751
    Point:
    113
    Det er også ret interessant at se at de står ved gates. Det viser hvor meget SAS betyder for lufthavnens samlede lamgruter trods alt...
     
    Kenneth K, Ulrik, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  19. Thorbjoern

    Thorbjoern The flying German

    Beskeder:
    609
    "Synes godt om" modtaget:
    1,847
    Point:
    93
    SAS: YTTERLIGARE INSTÄLLDA FLYG PÅ GRUND AV DEN PÅGÅENDE PILOTSTREJKEN

    Vi beklagar djupt att våra kunder drabbas av den pågående pilotstrejken, som leder till förseningar och inställda flyg. På grund av den pågående konflikten ställs nu ytterligare avgångar in under onsdagen. Totalt beräknas det drabba ca 47 000 passagerare när 504 avgångar ställs in i hela Skandinavien onsdag den 1 maj. Se tabell nedan för information om samtliga inställda avgångar. Vi gör allt vi kan för att hjälpa våra resenärer som drabbas av den pågående pilotstrejken. SAS strävar efter att nå en lösning så snart som möjligt för att minimera att fler kunder påverkas. Förhandlingarna mellan SAS och pilotföreningarna har ännu inte återupptagits. - Jag är djupt bekymrad över att pilotföreningarnas strejk inte är löst utan fortsätter att drabba våra kunder. Konsekvenserna är allvarliga för alla resenärer, för samhället och även för alla våra medarbetare som arbetar dygnet runt för att hjälpa kunderna. De krav som ställts av pilotföreningarna skulle innebära en kostnadsexplosion för SAS som på allvar hotar den långsiktiga konkurrenskraften och därmed alla medarbetares jobb. Vi har från SAS sida tydligt uttryckt att vi är beredda att fortsätta förhandla och göra kompromisser. Pilotföreningarna har ännu inte signalerat att de är beredda att släppa sina ultimata krav och komma tillbaka förhandlingsbordet. Därför står vi kvar i detta låsta läge, säger SAS vd, Rickard Gustafson. Flygningar som utförs av SAS samarbetspartners omfattas inte av strejken. Fri om- och avbokning av biljetter gäller till och med den 5 maj för de passagerare som känner en oro för att deras reseplanering påverkas av den pågående strejken. Detaljerad information om av -och ombokningsregler och rättigheter finns på SAS hemsida.

    Kilde:
    https://news.cision.com/se/sas/r/yt...-grund-av-den-pagaende-pilotstrejken,c2800529

    Jeg kan ikke lade være med at tænke nogle år tilbage når jeg læser diverse udmeldinger omkring den verserende strejke.
    Tilbage til en tid hvor økonomien i SAS næsten var daglig tale, men ikke på et sundt fundament, men tværtimod fordi SAS virkelig var på spanden økonomisk set.

    Årene er gået og SAS har fået vendt skuden, dog også ved i den grad at justere på udgifterne. Aktiekursen har i perioder vist tillid til SAS, og det så ud til at fremtiden var “sikret” eller måske?

    Diverse Q samt årsregnskaberne har vist en sund drift og imens det hele går fornuftigt opstår den værst tænkelige situation hos SAS.
    Piloterne strejker såfremt der ikke sker noget ved forhandlingerne, så er jeg meget bange for vi risikerer et økonomisk skræntende SAS indenfor kort tid.

    Jeg kan dog undre mig lidt ved denne verserende strejke. Blandt andet “forlyder” det at man ønsker en lønstigning på +13% hvis ikke mere. Hvor urealistisk et krav er det lige ?
    Jeg ved at mere vil have mere, og at man gerne vil se sig økonomisk værdsat for sit arbejde, men en forventet lønstigning på så mange procent det er ganske ikke retfærdigt eller sandsynligt hvis i spørger mig, ej heller hvis man ser på det generelle marked og lønnen hos øvrige selskaber i Skandinavien.

    Nu er jeg ikke selv pilot (for nuværende) og kan være jeg havde haft en anden holdning hvis jeg var i bås med piloterne fra SAS. Jeg føler dog at man er nødsaget til at acceptere at ens arbejdsgiver aka virksomhed har brug for en økonomisk overskudsgrad i regnskaberne.
    Et overskud man ikke bør se sig selv for værende et tilgodehavende af, men en økonomisk sikkerhed.

    Flybranchen er ualmindelig skrøbelige økonomisk set, hvor blandt andet:
    - Konkurrence
    - Afgifter / Skatter
    - Brændstofpriser
    - Investeringer
    Og andre faktorer spiller stort ind for ethvert selskab.

    Det bør være sund fornuft at alle under disse forhandlinger varetager sine forhandlinger med blandt andet ovenstående i mente.
    Der skal være plads til sund skepsis, men at komme med urealistiske krav er ikke nogen branche værdig.

    Istedet for de økonomiske krav der er så meget fokus på, så ret og arbejd hellere på vagtplanerne, som er et område der næppe vil få økonomiske konsekvenser for SAS.
    Jeg kan forstå dette punkt er ganske signifikant at få revideret, så brug nu tiden lidt mere på at skabe en ramme der er tålelig og i overensstemmelse med privatlivet istedet for udelukkende at fokusere på lønnen.

    Taberne er ikke kun SAS men i langt højere grad de mange tusindvis af rejsende der hver eneste dag står med store udfordringer når flyene aflyses.

    Det var mine tanker og holdninger for idag ;)

    Med ønsket om en rigtig dejlig dag.
     
    SophieHendriksen, Offlyer, CHIP og 1 anden person "Synes godt om dette".
  20. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,519
    "Synes godt om" modtaget:
    13,035
    Point:
    113
    Men det kræver, at piloterne accepterer, at de må arbejde, når andre holder fri. Krav om, at man skal have weekend fra fredag kl 16 og til mandag morgen kl 7, hænger ikke sammen med et pilotjob.
     
    Kenneth K, SophieHendriksen, obs og 2 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side