SAS overenskomstforhandlinger med piloter - 3. omgang efter sammenbrud i N + S

Poster i 'NYHEDER' oprettet af obs, 27/3/19.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    De har ombooket enkelte til Norwegian men nok noget du skal være proaktivt på da de ikke er bedste venner. Widerøe flyver vel også eller?
     
    PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  2. MatthiasWagner

    MatthiasWagner VIP medlem

    Beskeder:
    270
    "Synes godt om" modtaget:
    794
    Point:
    93
    Hvis I har fulgt med i artiklerne på Check-In, så har jeg dem mistænkt for at få betaling fra SAS for at forsøge at påvirke mediebilledet, deres artikler i denne strejke har i hvert fald haft en klar vinkel...

    Anyways, den linkede artikels hovedpointe er at den famøse udtalelse med "kun fri hver 7. weekend", kun er gældende for pilotterne i "Variabel-gruppe" (60%). Derudover så kræver det at man ikke selv har ønsket en friweekend, hvorefter man tilfældigt får tildelt den første weekend i måned 1, og derefter i måned 2 heller ikke har ønsket en bestemt friweekend, hvorefter man tilfældigt for tildelt den sidste weekend i måned 2.

    Læg dertil "Superfridage" som man kan bruge til at sikre sig at man kan komme med til familearrangementer mm.
     
    SophieHendriksen, PENSIONISTEN, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  3. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    PENSIONISTEN, SophieHendriksen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  4. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Det er godt nok lidt af en anklage... Selvfølgelig er de ikke betalt for deres dækning. Meget af sådan en strejke handler om spin og at få sympati over på ens side. Her er SAS sikkert en del mere erfarne end piloternes fagforening, bl.a. ved strategisk at lække div. oplysninger til medierne om lønkrav og hvor meget de tjener i forvejen.
     
    Henry og Jeblin "Synes godt om" dette.
  5. Thorkild

    Thorkild VIP medlem

    Beskeder:
    250
    "Synes godt om" modtaget:
    1,275
    Point:
    93
    Kom igennem på Diamantlinjen på 5 min! Benyttede lige lejligheden til at spørge mere generelt: PT annulleres der ca 2 dage frem og det mønster forventes at fortsætte (indtil der er nyt fra forhandlingerne vil jeg tro).

    Ombooking til andre selskaber på samme dag som evt aflyst fly er først muligt, når booket afgang står som annulleret i systemet.
     
    PENSIONISTEN, Henrik Olsen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. Thorkild

    Thorkild VIP medlem

    Beskeder:
    250
    "Synes godt om" modtaget:
    1,275
    Point:
    93
    Check-in refererer til VG og skriver bl.a.

    "Men her er det nødvendigt at kende definitionen på en weekend. I K17-kollektivaftalen står der, at en weekend starter fredag kl. 16.00 og slutter mandag kl. 07.00. Hvis en pilot eksempelvis gør tjeneste indtil fredag kl. 17.00, vil weekenden ikke være at betragte som fri, da der har været tjeneste i blot en ud af de 63 timer, som en weekend omfatter. Det samme vil være tilfældet, hvis piloten møder ind til tjeneste kl. 06.00 mandag morgen, hvilket er en time før weekenden – ifølge definitionen – slutter. Dermed kan piloterne sagtens give udtryk for, at de ikke har weekendfri, selvom de i en række tilfælde har haft fri fra tjeneste enten lørdag og søndag, eller begge dage."
     
    PENSIONISTEN, Henry, danielstrandby og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,381
    "Synes godt om" modtaget:
    12,762
    Point:
    113
    Og det ser ud til, at SAS indstiller salget af billetter 7 dage frem på afgange, der er berørt af strejken (er dog ikke helt sikker). Er der nogen, der kan bekræfte min observation om billetsalg?
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  8. Thorkild

    Thorkild VIP medlem

    Beskeder:
    250
    "Synes godt om" modtaget:
    1,275
    Point:
    93
    Ja der har f.eks. været lukket på langruterne ca 1 uge frem, således de ikke får flere at skulle ombooke end der allerede er i systemet. Det er set før ved lignende situationer.
     
    PENSIONISTEN, Henry og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  9. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,196
    "Synes godt om" modtaget:
    3,966
    Point:
    113
    Det er også det dr.dk refererer. Der er selvfølgelig mange detaljer og kompleksiteter som man som udenforstående ikke kender. Men med den definition så arbejder jeg godt nok også mange weekender. Vil nok vove den påstand at jeg få fri kl 18 fredag eller kl 8 lørdag og kan tage til moster Oda's 70 års fødselsdag om lørdagen i Varde og stadig møde ind kl 600 mandag morgen - uden min weekend er ødelagt (udover fødselsdagen :))
     
    PENSIONISTEN, Jeblin, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  10. Havse

    Havse VIP medlem

    Beskeder:
    92
    "Synes godt om" modtaget:
    283
    Point:
    53
    Desværre er det kun SAS og Norwegian så vidt jeg kan se der flyver til LYR. Underligt nok har SAS faktisk fløjet i dag fra OSL/TOS til LYR, og ser ud til også at gøre det i morgen?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. HenrikM

    HenrikM VIP medlem

    Beskeder:
    193
    "Synes godt om" modtaget:
    750
    Point:
    93
    SK907 er også på vej fra Oslo til New York lige nu.
    Bagved "Die Mauer", har check-in.dk også skrevet om dette. Hele historien er ud over hvad jeg har adgang til, men ifølge brødteksten handler det om at hente crew og strandede passagerer hjem.

    Fra EWR burde der være mange muligheder (...?), men LYR lyder kompliceret.
    Ledende medarbejdere er ikke omfattet af en strejkevarsel, så mon ikke man kan sende en håndfuld chef-piloter på vingerne, til det mest presserende?

    Jeg selv sidder og skæver til SK925 på fredag, hvor jeg har en plads.
    Men... enten finder de ud af noget i "børnehaven", eller også håber jeg på en nogenlunde rimelig alternativ rute. Tilbuddet om gratis annullering har jeg ikke umiddelbart tænkt mig at tage imod, for en USA rejse andetsteds, med få dages varsel, lyder ikke billig :confused:
     
    SophieHendriksen, Henry, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  12. Thorbjoern

    Thorbjoern The flying German

    Beskeder:
    595
    "Synes godt om" modtaget:
    1,818
    Point:
    93
    02BE8FCE-D44C-4442-BEA7-AF5FB09A6A1E.jpeg
    Dælme ikke tit man ser så mange fugle fra SAS der står og solbader i CPH :eek: selv Chileneren er på landjorden o_O

    Håber snart der falder ro på og driften kan normaliseres :oops:
     
    Thorkild, PENSIONISTEN, Peter F. og 3 andre "Synes godt om" dette.
  13. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,196
    "Synes godt om" modtaget:
    3,966
    Point:
    113
    PENSIONISTEN, Henry og oermen "Synes godt om dette"
  14. E02zar

    E02zar VIP medlem

    Beskeder:
    260
    "Synes godt om" modtaget:
    546
    Point:
    93
    Jeg skrev til SAS omkring problematikken vedr ombookning på langdistance plusklasse.
    Som jeg læser det så forsøger de at ombooke til andre premium, men ved ikke om det sker i virkeligheden
     

    Attached Files:

    PENSIONISTEN, klausbm og Henry "Synes godt om dette"
  15. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    448
    "Synes godt om" modtaget:
    1,364
    Point:
    93
    Jeg gik på Kystvejen tidligere i dag. Jeg talte 15 SAS-fly i området ved hangarene og standplads E/H samt to ved fragt terminalen.
     
    isolCBflyer, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"
  16. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Og 330 ved B-gate i en “jeg kan liiige være der” parkering.
    Jeg var eneste person i SAS FastTrack kl 1710 på en mandag.
     
    Ulrik, Henry og isolCBflyer "Synes godt om dette"
  17. Perdan

    Perdan Skribent

    Beskeder:
    747
    "Synes godt om" modtaget:
    2,242
    Point:
    93
    I morgen henter SAS et fly hjem fra Hong Kong og laver en rotation til Tokyo, iflg. sas. dk
    SK966/30APR Hongkong to Copenhagen is reinstated and will operate according to schedule.
    SK983/30APR19 Copenhagen to Tokyo and SK984/01MAY Tokyo to Copenhagen are reinstated and will operate according to schedule.
     
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  18. Thorbjoern

    Thorbjoern The flying German

    Beskeder:
    595
    "Synes godt om" modtaget:
    1,818
    Point:
    93
    14:00 var jeg også eneste gæst hos SAS Fast Track :confused:
     
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  19. MatthiasWagner

    MatthiasWagner VIP medlem

    Beskeder:
    270
    "Synes godt om" modtaget:
    794
    Point:
    93
    Jeg så også at hvis du anvender den frivillige ombooking, kan du tidligst ombooke til 13/5. Det synes jeg er en meget sen dato... Lad os håbe det skyldes at SAS gerne vil have afsluttet konflikten + have nogle dage med normal drift, før ombookingerne skal flyves, ikke at SAS regner med at konflikten varer så lang tid. Jeg har også en flyvning til LYR 7/5, jeg har ikke lyst til at flyve den med Norwegian...
     
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  20. Thomas von Moos

    Thomas von Moos TVMO

    Beskeder:
    116
    "Synes godt om" modtaget:
    341
    Point:
    63
    Nu kommer der mange spørgsmål. :)
    Nogen der ved hvordan man er stillet ved bookinger med point?
    Skal de sørge for en booking i samme klasse med et andet selskab?
    Hvis ikke vi kommer afsted skal de så betale for de hoteller vi ikke kan få refunderet?
    Hvis vi ikke kommer afsted så kan vi ikke booke for point før i December i BIZ, kan man så kræve at de åbner op for nogle point biz sæder i f.eks. september?

    Er der nogen der har prøvet en aflysning med en booking foretaget med point? Hvordan foregik det?

    Jeg regner ikke med strejken vare indtil 12/5 hvor vi skal rejse, men vil dog gerne være klar hvis det skulle ske.

    Håber at der er nogen der kan hjælpe mig med nogle svar. :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side