Kære alle Min søn og jeg skal til København fra 22. til 23. februar fra Aalborg med SAS. Jeg har booket for point for nogle måneder siden. Vi skal afsted kl.8.15 fra Aalborg. Men nu er den afgang ikke længere at se, når man søger på den dato. Så jeg tænker, det fly bliver aflyst. Jeg har kontaktet SAS. De kan ikke gøre noget ift. ombookning før det bliver "officielt" aflyst. Der er nu en afgang 7.00 og 10.20. Jeg vil helst ikke risikere, de ombooker os til den kl.7. Så er kl.10.20 bedre. Så - nu mit spørgsmål. Kan jeg booke en rejse kl.10.20 og hjem dagen efter samme tid som det vi har (med point), og så aflyse den, hvis det viser sig, flyet kl.8.15 ikke bliver aflyst? Det vil jo betyde, jeg har 2 bookinger, hvor det er tydeligt, jeg ikke kan bruge begge. Og - er det fortsat omkostningsfrit at annullere rejser købt med point? Tak og god dag til jer
Blot til info, inde du evt booker: Jeg kan se, at der de seneste hverdage, har været følgende ankomster til København fra Aalborg: SK1202 07.50 SK1210 16.25 Det er muligt, at SAS indsætter flere afgange på ruten den næste måned, men der er også en risiko for, at der kommer aflysninger. Til sammenligning har Norwegian aflyst en del af deres Aalborg afgange (men det handler nok mere om indrejseforbuddet til/fra Norge). Hvilke restriktioner, der er på din billet, må stå i rejsevilkårene
Du skal være opmærksom på, at hvis pointene forældes inden du aflyser rejsen, så er de "borte med blæsten". Og så kan du naturligvis ikke have 2 billetter til samme afgang (hjemrejsen).
Jeg har et par gange prøvet at holde på "flere heste" med to reservationer på samme dag, men hver gang har en automatisk kørsel snuppet den ene rejse, så det kan jeg ikke anbefale.
Jeg vil vente med at gøre noget, indtil SAS selv meddeler at de aflyser den bookede rejse. Når SAS selv aflyser, er det også SAS, der skal tilbyde gratis ombooking til andre tider efter eget valg. Hvis du selv aflyser rejsen, er du ikke forpligtet til at få hele beløbet tilbage, men kun skatter og afgifter, så det skal du også lige være opmærksom på.
Billetten var betalt med point. I følge SAS hjemmeside: "Du kan afbestille bonusrejser med Star Alliance op til én hverdag før afgang på udrejsen. Så længe dine point ikke er udløbet, får du dem igen." Afbestilte selv en rejse i sidste uge og fik alt igen. Her sagde SAS kundeservice i øvrigt at jeg skulle kontakte dem igen hvis der var problemer med at mine point var udløbet. Da det ikke var et problem ved jeg ikke hvad de evt. kunne gøre.
Måske har Du allerede fået en afklaring med ombooking. Der er PT kun åbent for salg på afgang 7:00 og 15:35 fra AAL til CPH 22FEB. De øvrige fly er ikke annulleret men de er "nullet ud", dvs at der er 0 ledige pladser i samtlige bookingklasser og derfor kan der ikke købes billet til dem eller ombookes til dem. Der er samtidig sat en B737-73G på. Når en afgang er nullet ud og det er netop den type fly på en flyvning er det stort set altid ensbetydende med at afgangen bliver aflyst, når man kommer tættere på afgang.