Da SAS nu starter en ny flyrute fra CPH til FAE er det vist på sin plads at fortælle lidt om dette flotte stykke natur.
Jeg tyvstartede lidt før SK starter nu med sommerfartplanen og bookede en SK bonustur med Atlantic Airways tidligere på måneden.
Man lander i Vagar lufthavn og der er så ca. 50km til Torshavn og man kan tage taxa, lufthavnsbus eller leje bil. Jeg tog lufthavnsbussen der har afgang og ankomster der passer med flyenes tider. Flere er der ikke i løbet af dagen. Lufthavnsbus nummer 300 fungerer også som skolebus så det tager sin tid men er også billigt. Koster 90 dkr hver vej for de ca 45 minutter igennem en af de to lange tunneller der er bygget på øerne.
Turen fra Vagar til Streymoy er utroligt flot og landskabet man ser er stejle klipper, dybe dale, lange fjorde og bittesmå fiskerbygder plus tusindvis af får.
View attachment 9801
View attachment 9802
Jeg havde booket et af de billigste hoteller i Torshavn, hotel Streym hvor en overnatning kostede 600kr inkl morgenmad. De 4-5 andre hoteller i byen var væsentligt dyrere.
På en kort tur som min brugte jeg hverken taxier i byen eller bybusserne som er gratis. Det meste kan nås til fods.
En sted der er værd at bruge noget tid på er Tinganes hvor landsstyret holder til.
Sjobudin bygningen på størrelse med et mindre dansk sommerhus huser både statsministeren og finansministeren plus transportministeriet !
View attachment 9806
View attachment 9807
Skanse/fæstningsanlægget er meget velholdt undtagen lidt graffiti hvor nogen turister åbenbart ikke kan lide grindedrab.
View attachment 9803
View attachment 9805
Af spisemuligheder prøvede jeg
Restaurant Aaarstova i et ældgammelt byhus, meget hyggeligt sted og naborestauranterne Barbara og Røst så også interessante ud.
View attachment 9804
Prisniveauet er højt på Færøerne, men mere lig DK end Norge. Dog kan en kop god kaffe stadig fås på byens bedste kaffested, Kaffihusid for 35kr. Ligger på Havnekajen ved siden af fiskemarkedet med alt godt fra havet.
Vacuumpakken på billedet til 37kr havde jeg med hjem i håndbagagen, grindespæk. Skulle smage godt på rugbrød. Alene lugten, fy for p...........
View attachment 9808
View attachment 9809
Husk at få danske sedler retur hvis du betaler kontant, færøske sedler er pæne men ikke specielt anvendelige i DK. Mønterne er i det samme begge steder.
Absolut en tur værd til sommer og bruge nogen mere tid end jeg gjorde.
Click to expand...