Hollandsk regering udvider aktiepost i Air France-KLM

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Hvis du troede, at ville der ville blive mere stille omkring udviklingerne i Air France-KLM efter genudnævnelsen af Pieter Elbers som CEO for KLM, tog du grundig fejl. Tirsdag aften, den 26. februar, meddelte den hollandske stat, at havde taget en betydelig interesse i holdingselskabet Air France-KLM.

Annoncerringen kom fra finansminister Hoekstra sammen med minister Van Nieuwenhuizen (Infrastruktur) ved en hastigt indkaldt pressekonference. Indtil denne uge havde den hollandske stat 0 aktier i moderselskabet Air France-KLM. Den hollandske stat ejer dog 5,9% af aktierne i datterselskabet KLM. Den franske stat ejer derimod 14,3% af aktierne Air France-KLM. På grund af dette har de også større indflydelse i virksomheden. Det har ofte generet den hollandske stat. De første umiddelbare reaktioner fra den franske stat efter opkøbet kan betegnes som mellem overrasket til irriteret, ikke mindst fordi franskmændene ikke kendte til de hollandske planer på forhånd.

Jobs og infrastruktur

Finansminister Hoekstra ønsker at have lige så stor indflydelse i virksomheden som franskmændene har. Dette er blandt andet nødvendigt for bedre at beskytte de hollandske interesser, ifølge ministeren. Med dette refererer han blandt andet til Amsterdam Schiphol Airport som et knudepunkt. Schiphol sikrer også en masse arbejdspladser i Holland, og også tilgængelighed for virksomheder og turister. Hub-funktionen bidrager hvert år med mange tusinde job og flere milliarder euro til såvel statskassen og som til erhvervslivet.

Wopke Hoekstra, Finansminister
Billede: Rijksoverheid

Forskning fra blandt andet SEO (2015) har vist, at hvis KLM skulle forsvinde, ville Schiphol også være færdig som storlufthavn. Mange interkontinentale flyvninger ville sandsynligvis blive flyttet til andre store hub lufthavne i Europa, for eksempel Paris eller Frankfurt.

Fordi Hoekstra ønsker at have en lige så stor andel i Air France-KLM, købte den hollandske stat 12,68% aktier i moderselskabet. Det blev efter pressekonferencen i løbet af onsdagen yderligere udvidet til 14%, rapporterer luchtvaartnieuws.nl. Den franske stat har til sammenligning en ejerandel på 14,3%. Investeringen løb op i 744 milioner euro. Ministeren har sikret, at dette beløb ikke bæres af skatteyderne i statsbudgettet. Nationalgælden kommer dog til at stige.

Indflydelse

Samarbejdet mellem Air France og KLM har også tidligere givet forbedringer for begge virksomheder. Måske vil et af selskaberne, eller måske enda begge, ikke længere eksistere, hvis de ikke var gået sammen. Visse aktiviteter er blevet slået sammen, så de kan konkurrere stærkere og bedre med resten af ​​verden. Det ser ud til, at den nederlandske regering siden 2014 har overvejet, om der skulle tages en store andel i moderselskabet. Dette for at sikre “den nationale interesse relateret til Schiphol og KLM”.

Den hollandske stat har en række mål, som man ønsker at opnå med købet af Air France-KLM-aktierne. For det første håber regeringen at sikre, at de job, der eksisterer nu, fortsæt vil eksistere. Staten håber også at kunne sikre, at KLM får større indflydelse i moderselskabet ved bestemte beslutninger. Med andre ord vil den hollandske stat kunne få mere medbestemmelse og fremme KLM’s interesser bedre.

Under pressekonferencen gjorde finansminister Hoekstra det klart, at købet af aktier i moderselskabet Air France-KLM ikke har til formål at opnå en fortjeneste.

 

Denne artikel er baseret på en artikel oprindeligt skrevet af Marco fra vores søsterside Insideflyer.nl.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *