Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
COMAC fortsætter med at leverer fly til China Eastern. De har netop leveret deres 3. fly i rækken. Kan det betyde at Boeing og Airbus får en reel konkurrent?
Med denne 3. leverance af modellen C919 til China Eastern, så bliver det spændende at følge om COMAC og C919’eren kan blive en reel konkurrent til Airbus A320 serien og Boeing’s B737 serie.
Flyet som er leveret har fået registreringen B-919D og blev leveret den 9. december 2023. Det blev leveret efter en såkaldt “ferry flight” fra Shanghai Pudong International Airport (PVG) til Shanghai Hongqiao International Airport (SHA).
Flyet er 3 måneder gammel og har fået en to-klasses kabine og kan i alt tage 164 passagerer.
X brugeren @dannywhb har fanget billeder af flyet:
2023年12月9日早,东航第三架C919 交付 注册号B-919D 调机虹桥 pic.twitter.com/kP1JrzKwqw
— dannywhb (@dannywhb1) December 9, 2023
China Eastern har bestilt i alt 100 fly af denne C919 model fra COMAC. Så driftøkonomien og sikkerhed får vi helt sikkert at vide mere om i 2024.
Dog er der langt for COMAC op til at kunne levere de productionshastigheder som både Airbus og Boeing har. Dertil er ordrebogen heller ikke i nær samme størrelse.
Vi talte tidligere med Bjørn Lundström, tidligere Airbus A350 pilot i SAS, om hans syn på en COMAC C919. Lyt til det her:
Foto: Forsidebilledet er fra den første C919 levering – China Eastern / PR
Skriv et svar