Københavns Lufthavn lancerer spareprogram og udskyder investeringer

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I takt med, at SAS og andre flyselskaber kraftigt reducerer flyvninger ind og ud af Københavns Lufthavn (CPH) med op til 90% i forhold til deres normale ruteprogram, så gør lufthavnen sig klar til at håndtere den kommende periode med meget lav driftsaktivitet. 

I de seneste dage har lufthavnens ledelse derfor arbejdet med en plan, der indebærer, at der spares på operationelle omkostninger og udskydes investeringer i den igangværende investeringsplan for lufthavnen.

Samtidig er lufthavnen i dialog med tillidsrepræsentanter fra de faglige organisationer om tiltag, der midlertidigt skal sikre, at lufthavnen kan opretholde en essentiel minimumsdrift og samtidig bidrage til kraftigt at reducere lufthavnens omkostninger. lufthavnen forventer i den forbindelse også at gøre brug af den lønkompensationsordning, som regeringen har fremlagt sammen med arbejdsmarkedets parter.

Ordningen vil blive anvendt for medarbejdere, der som følge af den markant lavere driftsaktivitet vil blive sendt hjem. På nuværende tidspunkt er det forventningen, at lufthavnen over de kommende uger gradvist vil sende op mod 1500 medarbejdere hjem. Det er vigtigt at understrege, at dette vil ske gradvist i takt med, at driftsaktiviteten reduceres. Lufthavnen selv har i alt 2600 ansatte – mens der arbejder i alt mellem 22.000 og 23.000 i lufthavnens butikker og blandt flyselskaber og handlingsselskaber.

Vi er i øjeblikket i gang med at håndtere en helt usædvanlig og alvorlig krise for lufthavnen. Udover det, vi selv kan gøre for at operere på et lavere blus, er det positivt, at regeringen sammen med arbejdsmarkedets parter har lanceret en løsning, der indebærer mulighed for lønkompensation til medarbejdere. Det hjælper os med at navigere lidt mere langsigtet og arbejde målrettet på at undgå afskedigelser, mens krisen står på,

Thomas Woldbye

Gradvis nedlukning af lufthavnens drift og shoppingcenter

Københavns Lufthavn vil i de kommende dage indrette sin drift efter, at langt færre flyoperationer skal gennemføres. Allerede nu er passagertrafikken således reduceret med op til 70 pct., og dette tal ventes at vokse over de kommende dage.

På den korte bane vil der især være fokus på at håndtere ankommende fly med danskere, der har fulgt regeringens råd om at vende hjem til Danmark hurtigst muligt – samt på at bistå myndighederne med at håndtere opgaver i relation til den indførte grænsekontrol.

Samtidig løser lufthavnen en aktuel udfordring for de flyselskaber, der har brug for midlertidigt at parkere deres fly, indtil driften kan genoptages. Det betyder aktuelt, at to ud af tre landingsbaner i lufthavnen er taget ud af drift og vil blive brugt som parkeringsplads for fly. Det er forventningen, at der inden længe er parkeret et højt tocifret antal fly på banerne i Københavns Lufthavn. Alle starter og landinger vil herefter finde sted på bane 22L/04R.

Lufthavnen driver normalt Danmarks største shoppingcenter. Lufthavnen har 91 butikker og 46 restauranter i terminalerne. En stor del af disse butikker og restauranter lukkes ned midlertidigt over de kommende dage. Lufthavnen har dog indgået aftale med en række forpagtere af butikker og restauranter, så et minimum af restauranter og butikker holder åbent til at håndtere de passagerer, der vil opholde sig i lufthavnen i den kommende periode.  Det gælder primært i lufthavnens finger C, hvor ankommende passagerer siden i lørdags er blevet paskontrolleret som følge af den indførte grænsekontrol.

Kilde: CPH (pressemeddelse)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *