Lufthansa gruppen størst i Europa

Lufthansa A380

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Med de seneste trafiktal for 2018 i hånden er der sket en udskiftning i toppen. Lufthansa gruppen har overhalet Air France – KLM og kan nu kalde sig for størst i Europa.

Mange europæiske flyselskaber har vist vækst igen i 2018. Også i Danmark vokser luftfarten. Ikke mindst Københavns Lufthavn, som kunne skrive en record med over 30 millioner passagerer i 2018. Det går også godt for tyske Lufthansa. Med  i alt 142 millioner passagerer i 2018 hævder gruppe at være den største i Europa.

142 millioner rejsende

Lufthansa gruppen består ikke kun af flyselskabet med samme navn. Lufthansa-koncernen består også af flagskibsselskaber SWISS og Austrian Airlines. Lavprisfartsselskaberne Eurowings, German Wings, Sun Express og Brussels Airlines tilhører også til gruppen.

I 2018 havde alle flyselskaberne tilsammen transporteret 142 millioner passagerer. Disse passagerer fløj på mere end 1,2 millioner flyvninger. Den gennemsnitlige belastningsfaktor steg også kraftigt til 81,4%. Den har aldrig været så højt før.

Væksten kom hovedsageligt fra flyvninger via hubs i Zürich, München og Wien. Disse lufthavne havde en vækst på henholdsvis 9,5, 9,3 og 8,5%. Antallet af passagerer, der flyver via Frankfurt, steg med 4,7%. Eurowings havde den største vækst med ikke mindre end 18% flere passagerer. Lufthansa, SWISS og Austrian Airlines sluttede året godt med en vækst på næsten 6% i den sidste måned af året.

Eurowings

Eurowings, German Wings og Brussels Airlines kan heller ikke klage. Tilsammen transporterede de tre selskaber 2,3 millioner passagerer på kortflyvninger og 294.000 på langdistanceflyvninger i december 2018. Det er næsten 10% mere end i december 2017. Det er slående, at belastningsfaktoren var lavere i årets sidste måned. For hele året var belastningsfaktoren hos disse flyselskaber 81,3%, hvilket er 1,4% mere end sidste år.

2019

Lufthansa modtog for nylig en ny A380, som også blev leveret i den nye livery. Den nyåbnede lounge i Frankfurt Lufthavn skal også være med til, at gøre rejsen mere komfortabel for passagererne i 2019. Selskabet kommer også til at flyve til flere nye destinationer.

Ved udgangen af sidste år blev flere nye fly tilføjet til flåden. Dette vil fortsætte i år. De eksisterende fly vil blive malet om i den nye livery. En udfordring for gruppen er brændstofomkostninger. Dette gælder dog også for alle andre europæiske flyselskaber.

 

Denne artikel er baseret på en artikel oprindeligt skrevet af Christian fra vores søsterside Insideflyer.nl.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *