Lufthansa og fagforeningen Cockpit indgår kriseaftale

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Lufthansa forhandler med piloternes fagforening Cockpit om lønreduktion, nedsættelse af arbejdstiden og principperne for afskedigelse af koncernens medarbejdere

Lufthansa har underskrevet en aftale med piloternes fagforening Cockpit om indledende tiltag for at håndtere Corona-krisen. Disse tiltag gælder for piloter fra Lufthansa, Lufthansa Cargo, Lufthansa Aviation Training og nogle af de ansatte piloter i Germanwings.

Omkostningsreduktion til udgangen af ​​2020

Aftalen inkluderer forskellige tiltage, der skal spare omkostninger. Aftalen gælder indtil årets udgang. Fra september reduceres blandt andet stigningen i betalingen til medarbejdere med en løsere ansættelse og arbejdsgiverbidraget til pensionsopsparingen. De aftalte lønforhøjelser, der skulle træde i kraft i løbet af 2020, udsættes til januar 2021.

Lufthansa udsætter afskedigelser

Indtil 31. marts 2021 vil flyselskabet ikke afskedige piloter i selskaberne Lufthansa, LH Cargo og LH Aviation Training (desuden dækkes nogle af piloterne i Germanwings også af denne aftale). Dette gælder dog alene afskedigelser, der er begrundet i den store reduktion i antallet af flyafgange som følge af COVID-19 (som i aftalen kaldes “operationelle årsager”).

Den store overkapacitet af piloter vil dog vare betydeligt længere end indtil marts 2021. Antallet af afskedigelser af operationelle årsager kan derfor kun begrænses ved at indgå en langvarig aftale om, hvordan krisen skal håndteres. I en langvarig krisepakke kunne omkostningerne til overskydende personale kompenseres ved at reducere arbejdstiden og lønningerne.

Lufthansa har også meddelet, at selskabet vil afholde sig fra at ansætte nye piloter til at varetage tyske flyvninger, så længe der ikke er arbejde til alle selskabets nuværende piloter. Dette gælder også for piloter til at varetage turistflyvninger. Dog kan man overføre piloter fra andre dele af koncernen. Det gælder også for selskaberne Sun Express Germany og den tyske afdeling af Brussels Airlines, der har fløjet turisttrafik i de senere år.

Lufthansa fortsætter forhandlingerne med repræsentanter for Cockpit om, hvordan man skal håndtere de fremtidige udfordringer. Disse forhandlinger er naturligvis ret fremskredne i Germanwings, der indstiller alle aktiviteter på grund af COVID-19 pandemien.

Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig bragt på vores tyske søsterside.

Foto: (c) Lufthansa

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *