Norwegian med stort underskud i årets første kvartal

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Norwegian fremlagde i denne uge resultaterne for første kvartal 2024. Tallene viser et driftsunderskud (EBIT) på 763 millioner norske kroner, hvilket er en solid forbedring fra samme periode sidste år på trods af, at kvartalet var påvirket af svingninger i valutakurser. Kontantbeholdningen steg til 10,4 milliarder norske kroner. Flere andre flyselskaber viste i dette kvartal store underskud.

I årets første kvartal leverede Norwegian-koncernen et driftsresultat på minus 763 millioner norske kroner. Kvartalsresultatet viser en betydelig forbedring fra sidste år, hvor tallene viste minus 916 millioner norske kroner i det, som normalt er årets svageste kvartal. Driftsresultatet blev negativt påvirket af en svagere norsk krone, som resulterede i et tab på 126 millioner norske kroner for andre tab og gevinster dette kvartal. Kontantbeholdningen steg til 10,4 milliarder norske kroner til trods for, at opkøbet af Widerøe blev gennemført dette kvartal. Koncernens flåde, inklusive Widerøe, er nu på i alt 136 fly – 87 fly i Norwegian og 49 i Widerøe.

Forbedringen fra 2023 er et klart tegn på, at vores tiltag på både indtægts- og omkostningssiden fungerer og tager os i den rigtige retning. Videre har vi øget kapaciteten kraftigt til den kommende sæson. Vi glæder os til at flyve vores passagerer til både helt nye og eksisterende Norwegian-destinationer over hele Europa til sommer.

Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.

I første kvartal 2024 havde Norwegian-koncernen 4,8 millioner passagerer. Fire millioner var Norwegian-passagerer, mens Widerøe havde 800.000 passagerer. For Norwegian var kapaciteten op tre procent fra samme kvartal sidste år og ned 13 procent fra forrige kvartal, fordi selskabet tilpassede kapaciteten til efterspørgslen i lavsæsonen. Belægningen for kvartalet var op fire procentpoint for begge flyselskaber og landede på henholdsvis 85 og 67 procent for Norwegian og Widerøe. Vintervejr og -storme skabte indimellem vanskelige forhold for begge selskaber, hvilket førte til en punktlighed på 81,1 procent for Norwegian og 80,0 procent for Widerøe.

Widerøe-opkøb bevæger koncernen fremad

Norwegian gennemførte opkøbet af Widerøe den 12. januar i år. Første kvartal 2024 var også den sidste periode af den forrige FOT-ruteaftale. 1. april startede de nye ruteaftaler, som indebærer en 50 procents reduktion i makspris og seks procents kapacitetsøgning for Widerøe.

Sammen med Widerøe-organisationen ser vi på, hvordan opkøbet kan skabe et endnu bedre tilbud til nye og eksisterende kunder. Dette inkluderer blandt andet, at vi ser på, hvordan vi kan forenkle rejsen fra alle dele af Norge og hele vejen ud i Europa. Vi skal skabe synergier sammen, både kommercielt og i driften, og har allerede set gevinster fra de første tiltag. Videre ser vi frem til, hvordan den nye FOT-ruteaftale vil påvirke resten af året.

Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.

Ser frem mod 2024 og sommersæsonen

31. marts markerede starten på sommersæsonen med en betydelig opjustering i kapacitet for Norwegian. Flyselskabet flyver i år en række nye ruter til flere destinationer og har åbnet nye baser i Riga og Palma de Mallorca. Påsken faldt tidlig i år og skabte ekstra efterspørgsel i marts. Norwegian fløj alle sine internationale afgange i påsken uden en eneste aflysning.

Norwegian-flåden forventes at holde sig stabil på 87 fly ind i højsæsonen denne sommer, mens selskabet forventer, at kapaciteten, målt i antal sædekilometer, vil stige med 12 procent for hele 2024 sammenlignet med sidste år.

Kilde: Pressemeddelse
Foto: Norwegian Air Shuttle B737-8JP (SE-RPS) i Las Palmas Gando Airport (LPA) (BongoPlanes)



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *