Pas på med reservationer, som hotellet ikke vil stå ved

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Flere har oplevet, at hotellet aflyser reservationer af værelser med henvisning til lokale restriktioner. Ofte et godt stykke tid efter hotellet havde bekræftet reservationen. Det ville være fint, hvis man fik tilbudt overnatning på et andet hotel.

Min kone skulle have en flok veninder på besøg over week-enden, så jeg planlagde at overlade huset til dem. Tidligere ville jeg normalt hoppe på et fly, hvis jeg skulle væk hjemmefra. Men på grund af den nuværende situation med coronavirus, foretrak jeg at bo tættere på.

Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig skrevet af Craig Sowerby og bragt på vores britiske søsterside.

Jeg besluttede mig for at undersøge, hvordan coronavirus-situationen påvirker Hilton Honors Gold-medlemmerne. I det mindste på Hilton i Barcelona. Der var ikke noget problem med at booke et værelse ved hjælp af point.

Jeg ville være helt sikker på, hvordan mit ophold på hotellet kunne blive påvirket af den nuværende situation med Coronavirus. Derfor tjekkede jeg hotellets hjemmeside via det link, der var i bekræftelsen af min reservation. Der blev ikke nævnt noget om at dele af hotellet ville være lukket, så jeg gik ud fra, at alle faciliteter ville være til rådighed. Der stod heller noget om, at hele hotellet ville være lukket i længere tid. Den eneste meddelelse, jeg kunne finde – ud over Hiltons generelle COVID-politik – var denne besked:

Naturligvis antog jeg, at “reservations for future dates are available”, antydede, at hotellet planlagde at åbne før min ankomst. Jeg var helt klar over, at den spanske regering har lempet for en række restriktioner. Og hoteller derfor igen må holde åbent. Så jeg var helt sikker på, at der ikke længere var nogle “local prevention efforts”.

Ikke desto mindre: To dage senere modtog jeg følgende e-mail fra Hilton Honors.

Altså: Min reservation blev helt uventet annulleret. Jeg havde forventet, at hotellet eller Hilton Honours ville prøvede at komme mig i møde med at foreslå en alternativ indkvarteringsmuligheder (for der er jo flere Hilton hoteller i nærheden). Men sådan blev det ikke.

Facit

Jeg har hørt om andre, der har været i en lignende situation. Hotellet:

  1. Accepterer alle reservationer
  2. Løbende analyserer, om det kan betale sig at åbne dørene for gæser
  3. Undskylder med “locale restriktioner” eller “generelle rejseforhold”, når man beslutter sig for at holde lukket lidt længere end oprindelig forventet.

Jeg er ikke imod de store hotelkæder. Jeg forventer heller ikke, at en virksomhed skal forblive åben, når det ikke er lønsomt. Og slet ikke under en pandemi, som påvirker mange virksomheder. Men jeg forventer, at 4 og 5-stjernede hoteller:

  1. Kun bekræfter min reservation, hvis de forventer at tage imod gæster.
  2. Gør deres bedste for at tilbyde et alternativ, hvis de mod forventning må holde lukket

Oversætterens erfaring fra Danmark

Jeg har dog den modsatte erfaring fra Danmark. Jeg havde en overnatning på AC Bella Sky Hotel i København. Dagen før jeg skulle ankomme, fik jeg en mail om, at hotellet stadig var lukket. Men man kunne tilbyde mig en overnatning på Marriott Købehavn. For samme pris. De to hoteller ligger tæt på hinanden, så jeg takkede naturligvis ja til tilbuddet.

Men det hører naturligvis også med til historien, at de to hoteller har samme ejer. Det gør det nok også lettere at overføre gæster fra ét hotel til et andet.

Kommentarer

  1. S siger

    Have pokker er det for et surt opstød fyldt med stavefejl, grammatiske fejl etc….

    • Henry Jørgensen siger

      Når et 4 eller 5 stjernet hotel vælger den form for kommunikation med sine gæster, vil jeg ikke kalde det et surt opstød. Det er en berettiget kritik. Jeg har igen gennemlæst artiklen og kan ikke finde de mange stavefejl og grammatiske fejl, som du nævner.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *