Rejsebrev: Strandet på Island, kaos, aflysninger, ombooking og nyt hotel – Del 2

Fortsættelsen fra del 1 af et rejsekaos på Island og vi starter hvor vi slap sidst.

Nuvel, vi fortsætter rejsebrevet fra artikel nummer 1 som blev lidt lang, men jeg vil smide resten fra “Strandet på Island” ind i denne artikel, God fornøjelse

Hotel Grásteinn

Ved ankomst til hotellet og efter indlogering var det tid til at finde mit værelse for natten. Værelset bestod af et stort værelse med 4 senge hvoraf den ene af sengene var en dobbeltseng. I modsætning til Hotel Nupan Deluxe hvor toiletter var placeret på gangen var der her hos Hotel Grásteinn toiletter på hvert enkelte hotelværelse.

Læs mere: Anmeldelse af Hotel Nupan Deluxe

Hotelværelse og badeværelse hos Hotel Grásteinn, Foto’s: André Jørgensen

Efter et par timer på hotelværelset og en lur var der nu klar til servering af dagens aftensmad hvor det viste sig at hotelbureauet fra Keflavik havde hyret den helt store kinesiske buffet til det lille restaurantområde på hotellet. Dette initiativ kan man som jeg der elsker kinesisk ikke klage over, dog manglede der i min optik lidt Sushi men hey, Kinesisk mad er også dejligt. Udover eventuelt manglende sushi var der intet at brokke sig over ved aftenens måltid og kort efter aftensmaden ville jeg ud gå en mindre tur i området. Dette opgav jeg da jeg så ud af vinduet og så voldsom blæst og snestorm så jeg valgte at gå tidligt i seng i stedet.

Foto: André Jørgensen

Den efterfølgende dag

Den efterfølgende dag stod jeg op klokken 8.30 for at tage et bad inden morgenmaden da en brandalarm gik i gang ved 9 tiden. Brandalarmen viste sig at være en fejl og blev slukket efter cirka 10 minutter men da godt at få bekræftet at systemet virker hvis der trods alt sker en nødsituation…… Når lad os gå videre til morgenmaden.

Morgenmaden bestod af Toast med tilhørende pålæg, små yoghurter og frugt. Drikkevare bestod af små juicekartoner, vand og kaffe. Jeg personligt tog noget toast, frugt og noget kaffe og da morgenmaden var indtaget gik jeg atter op på værelset for at begynde at pakke mine ejendele sammen så jeg var klar til at forlade hotellet når bussen ville hente os cirka halvanden times tid senere.

Restaurant DUUS og transfer tilbage til keflavik.

Restaurant DUUS i Keflavik: Foto: André Jørgensen

Klokken var omkring 11.45 da bussen og hotelbureauet ankom og fortalte at vi skulle på en lille sightseeing i Keflavik området hvor vi blandt andet kom forbi byens større fiskerihavn inden vi kørte videre imod restauranten. Hotelmanagementbureauet havde til folks store begejstring arrangeret fælles frokost på Keflaviks fineste restaurant og det ville vi da selvfølgelig ikke sige nej til. Det skal siges at jeg et par dage forinden selv havde overvejet at spise netop på den samme restaurant og den overvejelse jeg havde haft et par dage forinden skulle nu blive bekræftet. Måltidet bestod af en forret som var en form for fiskesuppe og en hovedret som var bestående af lammekød og lokale kartofler med en lækker cremet whiskeysovs til. Af drikkevare var der desværre kun servering af vand men enkelte valgte ud af egen lomme at købe enten en øl eller en sodavand.

Foto: André Jørgensen

Efter er rigtig dejligt restaurantbesøg var det tid til at sige farvel. Rejseguidesne satte os på bussen for at få os til Keflavik Airport så vi kunne komme med vores respektive fly til vores endelige destinationer. De fleste af os skulle til Barcelona med Vueling og nogle andre skulle til Amsterdam med Transavia, turen var egentlig arrangeret til disse to afgange. Egentlig var hotelmanagementbureauet hyret til netop disse 2 afgange. Det viste sig dog at hotel Grásteinn havde flere ledige værelser end blot disse 2 afgange og derfor var jeg heldig at jeg kunne blive booket ind sammen med de andre fra disse afgange. Mit overordnede hændelsesforløb under orkanen Landon har der ikke være meget at klage over og jeg vil hvis “muligheden” opstår engang i fremtiden atter vælge det samme hotelmanagementbureau hvis jeg skulle strande på Island.

Check-in og hjemflyvning

Velankommet til Keflavik Airport susede jeg ned imod PLAY’s check-in skranker for at få mit boardingpass så jeg kunne komme ind i transitområdet. Ved check-in skrankerne der var ingen kø og jeg kom til faktisk talt med samme. Efter et vellykket check-in gik turen ind i Keflaviks transitområde og GUDSKELOV kunne jeg omsider komme ind på den rigtige side af security så jeg kunne finde et sted og sidde og vente på min afgang. Jeg gik imod gateområde C og satte mig uden for gate C22 som faktisk også var den gate jeg ankom til da jeg ankom til Keflavik 5 dage forinden. Det skulle vise sig at den placering jeg valgte at sætte mig ved åbenbart var et godt valg idet at det var faktisk var den samme gate som jeg skulle afsted fra.

Nuvel. Det skulle vise sig at flyet ville blive 1½ time forsinket ifølge oprindelig afgangstidspunkt klokken 15.30 og forsinkelsen skyldes et forhold der var sket i Paris som flyet havde været i umiddelbart forinden det skulle fragte os afsted fra Keflavik. Jeg lænede mig blot atter tilbage da jeg hørte om forsinkelsen og tænkte “Jeg er ligeglad med en forsinkelse, hellere dette end endnu en aflysning.” Klokken 16.45 kunne vi omsider gå på vingerne fra Keflavik og jeg havde endnu engang en sæderække for mig selv som jeg ligeledes havde på turen til Keflavik. Efter cirka 15 minutters flyvning kom Cabin Crew rundt med salgsvognen og i denne omgang kunne jeg købe et “Meal Deal” tilbud og det gjorde jeg så. Efter maden lagde jeg mig til at sove til kort før landing i Amsterdam. Landingen i Amsterdam skulle vise sig at være en landing på Polderbaan og en efterfølgende taxitur på små 15 minutter til terminalen. Efter ankomst til det centrale terminal område skulle vi havde afsat de passagerer der kun skulle til Amsterdam og efterfølgende skulle vi have nye ombord der skulle med tilbage til Keflavik, og hele denne process tog en lille time på jorden i Schiphol.

Meal Deal hos Play: Foto: André Jørgensen
Billede fra en gate i Schiphols centrale område, en lufthavn jeg foruden besøget på denne flyvning ellers har brugt mange timer i bare med K.L.M som ses på billedet: Foto: André Jørgensen

Læs mere her: Læs vores anmeldelse af PLAY her

Siden Keflavik havde flyet været delt op så den forreste del af flyet var folk der skulle til Amsterdam hvorimod den bagerste del af flyet var folk der skulle til København. Sådan fortsatte opdelingen af sektionerne også efter afgang fra Amsterdam og igen efter flyet havde taget nye passagerer på i København der skulle med tilbage til Keflavik.

Flyvningen til København tog grundet medvind kun en times tid og da vi ankom havde jeg fået nok af lufthavne og fly for den pågældende dag og jeg ville bare gerne hjem til mors kødgryder som var varme idet at jeg lige kom hjem til en overnatning efter turen nord på. Flyet TF-AEW var tilbage i Keflavik klokken 02.05 Dansk tid og jeg er tilfreds med at jeg var i København ved 22.30 tiden om aftenen.

Tak fordi i læste med og del 1 af “Strandet på Island” kan læses HER.