Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Ifølge data fra OAG og CAPA, har Rusland i denne uge Europas største marked for luftfartsselskaber.
På grund af COVID-19 krisen, har Rusland haft en kapacitetsnedskæring på 75% sammenlignet med sidste år. Sammenligner man kapacitetsnedskæringerne i hele Europa, er der et fald på 90%.
Ifølge CAPA Fleet Database har Rusland også en større andel fly i drift end i resten af Europa.
England, som var den europæiske leder før krisen, har lidt et fald på 94% og er derfor gledet ned på tredjepladsen i denne uge, bag Rusland og Italien.
Indenringsflyvninger har en stor andel
Indenringsflyvningerne i Rusland har en stor andel af de samlede afgange. Sædekapaciteten er “kun” faldet med 57% sammenlignet med sidste år. Kigger man nærmere på indenrigsflyvningerne i Rusland, har disse tal næsten matchet deres internationale marked med passagerantal.
Fortsætter dette, vil indenrigsflyvningerne i Rusland fører til bedring efter krisen. Overholdes denne forudstigelse, kan Ruslands bevægelse opad i den europæiske luftfartsrangering vare ved.
Rusland har en højere procentdel af fly i drift end i resten af Europa
Ifølge CAPA Fleet Database har luftfartsselskaber, der er registreret i Den Russiske Føderation, 746 fly i drift pr. 20. april-2020. I modsætning til andre steder i Europa, repræsenterer dette størstedelen af flyene – 58% for at være helt præcis.
I hele Europa som helhed er kun 34% af flyene i øjeblikket i drift, mens tallet for Vesteuropa kun er 29%.
For Øst/Centraleuropa er 44% af flyene i drift (35% for E/C Europa uden Rusland).
I Storbritannien som var det største luftfartsmarked i Europa inden krisen, er kun 22% af flyene i øjeblikket i brug.
Russlands indenrigsflyvninger er faldet med 57%. For Europa er tallet 83%.
Det russiske internationale marked er blevet reduceret med 92,6%. Dette er næsten identisk med Europas internationale fald på 92,7%.
De russiske indenringsflyvninger er imidlertid faldet med kun 56,6% sammenlignet med et fald på 82,9% for alle europæiske indenringsflyvninger.
Rusland har nu Europas største marked for sædekapacitet
Lederen før krisen, UK, har lidt et tilbagegang på 94,4% sammenlignet med sidste år og er gledet til tredjeplads denne uge. Italien er nummer to denne uge, efter at have taget et opadgående trin i sædekapaciteten efter de store nedskæringer.
Kilde: CAPA – Center for Aviation
Billede af Michael Siebert fra Pixabay
Skriv et svar