Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
SAS går virkelig efter New York og tror på at det er den destination, som skal fylde mange af deres fly op i 2023 på langruterne. Med den spændende nyhed før jul om en direkte rute mellem Aalborg og New Jersey lufthavnen Newark Liberty International Airport (EWR), så vil der være direkte ruter fra 5 nordiske lufthavne mod New York.
SAS er gået ind i et stort sats med at fokusere så meget på New York. I løbet af 2023 ser det ud til at der vil være afgange mod lufthavne i og tæt på New York fra 5 nordiske lufthavne.
Det drejer sig om følgende lufthavne:
- København
- Aalborg
- Oslo
- Stockholm – Arlanda
- Göteborg
Et kig i tidstabellerne viser at der i perioder vil være ganske mange ugentlige afgange, alene med SAS, til New York fra de 5 nordiske lufthavne.
Det er fordelt sådan lige nu og som tidstabellen ser ud i 2023 (og der kommer naturligvis løbende ændringer frem mod sommerprogrammets start):
- 14 ugentlige afgange mellem København og Newark (EWR) (aftensafgangen fjernes når Aalborg/Göteborg startes)
- 6 ugentlige afgange mellem København og John F. Kennedy (JFK)
- 3 ugentlige afgange mellem Aalborg og Newark (EWR)
- 7 ugentlige afgange mellem Oslo og Newairk (EWR)
- 7 ugentlige afgange mellem Stockholm – Arlanda og Newark (EWR)
- 3 ugentlige afgange mellem Göteborg og Newark (EWR)
Der er ingen tvivl om at New York er en popolær destination for mange i Norden. Det gælder både for forretningsrejser og privatrejser. Men det er også mange ugentlige afgange, som skal fyldes op.
Det interessante bliver naturligvis også om der er passagerer nok den anden vej – altså fra New York og til de 5 nordiske lufthavne. Der kan det blive spændende om de nye på listen – Aalborg og Göteborg – kan tiltrække nok passagerer på returen. Især da disse skal flyves med en af de nye Airbus A321LR, som ikke kan medtage noget særligt fragt. Derfor skal alt indtægten komme fra passagerne.
Læs mere: SAS starter direkte USA rute op fra Aalborg
Selvom New York er en meget populær destination, så er den ikke billig at besøge som turist. Det er derfor interessant med den nuværende økonomiske situation med blandt andet høj inflation, om det kan tiltrække nok passagerer.
Også det faktum at flere af ruterne lige nu er sat som sæsonruter – det er svært for erhverslivet at arbejde med en rute som kun er aktiv dele af året.
Brugen af de Airbus A321LR er noget, som SAS CEO Anko van der Werff har talt om længe. Så det giver mening at de kommer i brug på sekundære lufthavne. Men det kunne faktisk også have været interessant at bruge dem på Stockholm – Arlanda til Newark (EWR) ruten i stedet for en af de Airbus A330’er. Det ville frigive noget kapacitet til at kunne drive andre nye ruter eller øge frekvensen andre steder.
Læs mere: Andmeldelse af en tur med en SAS Airbus A321LR
Hvad tænker du om det fokus SAS har på New York næste år?
Skriv et svar