I sidste uge blev græsset grønnere på den anden side og loyaliteten blev sat på prøve…

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

SAS valgte i sidste uge nærmest at slagte EuroBonus programmet ved at reducere point optjeningen med helt op til 100% på de billigste billetter. På samme tid blev græsset grønnere på den anden side og SAS satte loyaliteten på prøve for mange rejsende. Vi kigger lidt nærmere på dette og alternativerne i denne artikel.

Mandag den 1. oktober 2018 vil nok blive husket af mange frekvente rejsende i et stykke tid. Det var den dag, hvor SAS kom ud med en regulær slagtning af EuroBonus programmet og helt reelt delte vandene. Den del som primært rejser i SAS Plus eller Business Class kan forsætte som intet var hændt, men alle de som rejser i SAS Go eller Go Light kunne se at deres fremtidige optjening ville falde med helt op til 100% på nordiske destinationer.

Mange forretningsrejsende er blandt denne del, da deres virksomheds rejsepolitik kun tillader at rejse i netop disse klasser. Vi har talt med folk fra flere store virksomheder som alle bekræfter at de vil blive ramt hårdt af denne ændring.

Derfor er der mange der i sidste uges løb har stillet sig selv og andre spørgsmålet “skal jeg forsætte med at være loyal?”

Loyaliteten er i fare for SAS

SAS er snart ikke mere en loyalitetsprogram mere for mange. Det er nu blevet reduceret således at det kun er de som rejser i SAS Plus og SAS Business, som kan tænkes at være i målgruppen for at kaldes loyale kunde – men også det bedste betalende kunder.

For de mange som rejser i SAS Go eller Go Light er der nu så ganske få point at få ved at flyve, at der ikke længere er et godt grundlag for at opsamle nok point ved at flyve i disse billetklasser. Derfor er EuroBonus for disse kunder blive ændret til at være et bonusprogram, hvor der optjenes point ved mange andre ting end netop det at flyve. Så pointene optjenes ved shopping, billeje og andre ting, der intet har med flyvning at gøre. Det betyder så også at der ikke er samme loyalitet til netop at købe flybilletter hos SAS mere. Så denne gruppe må overveje at købe flybilletter ved andre flyselskaber.

Der vil være ganske mange forretningsrejsende i dette segment. Grundet virksomhedernes rejsepolitik der netop dikterer at købe de billigste flybilletter, så vil de netop blive ramt på deres optjening til status. Der forventer vi også at de stærkt overvejer alternativer ved andre flyselskaber.

Flyver du rigtigt meget mellem samme to lufthavn, som for eksempel en pendler fra Billund, Aarhus eller Aalborg og til København og tager du mindst 45 flyvninger på et optjeningsår, så bliver du ikke ramt ved at du mister status. Du vil dog blive ramt af antallet af point du optjener. Det samme gælder for de som pendler i Norden, hvor der også er sket en reduktion i antallet af point.

Benytter du et Travel Pass, så er du sikret og vil ikke blive ramt, da du der rejser i SAS Plus og dermed ikke rammes af den lavere optjening og ej heller status.

Nogle eksempler af rejsetyper og konsekvens af devalueringen

Grænserne for at opnå EuroBonus Guld har ikke ændret sig. Så du skal forsat optjene 45.000 EuroBonus basis point i løbet af dit optjeningsår (eller som nævnt tidligere at have 45 flyvninger).

Så har du i dag Guld status, så kan du nøjes med at optjene 26.400 EuroBonus basis point. Det kræver følgende for dette:

  • Optjening af 26.400 EuroBonus basis point ved at flyve
  • 25% bonus på grund af Guld status
  • 12.000 EuroBonus basis point ved hjælp af Mastercard Premium kortet

Men du skal forsat optjene 26.400 EuroBonus point.

Lad os kigge på hvordan optjeningen med de nye regler nu er.

International rejse i økonomi

Hvis du rejser internationalt og med de billigste billetter mulige i SAS Go og Go Light, så er det dig som rammes hårdest. Der er mange i denne gruppe, da mange virksomheders rejsepolitik siger netop billigste mulige billetter i økonomi. Vi har i den sidste uges tid talt med flere, som netop rammes hårdt på netop deres virksomheds rejsepolitik.

Du optjente før ændringen 3.000 EuroBonus basis  point og dette bliver reduceret helt op til 95%. Se to eksempler på optjeningen her:

  • 240 EuroBonus basis point for en rejse til Hong Kong
  • 200 EuroBonus basis point for en rejse til New York

Hvis du vil nå at optjene til Guld status og det er ved at rejse med SAS alene. Så vil det altså kræve 106 flyvninger mellem København og New York. Så helt umuligt reelt. Også økonomisk er det helt hen i vejret. Med en gennemsnitspris på 2.500,- kroner for en returbillet til New York, så vil du skulle betale i alt 132.500,- kroner for 53 returbilletter. Heldigvis når du guld status efter 45 flyvninger og derfor kun en udgift på 57.500,- kroner (23 returbilletter). Men optjeningen af point er nærmest ikke eksisterende og derfor bliver pointene ret dyre i fremtiden, når de konverteres til bonusbilletter hvis du kun optjener dem ved at flyve på billige flybilletter.

International rejse i SAS Plus eller Business Class

Der er ikke nogen ændringer for de som rejser i SAS Plus (Premium Economy) eller Business Class. Der er optjeningen forsat den samme som hidtil.

Rejse i økonomi i Europa eller Skandinavien

Rejser du meget i Europa eller Skandinavien på SAS Go eller Go Light billetterne, så vil du også blive ramt ganske meget. De billigste billetter i Skandinavien  vil have den mest markante forskel. Her forsvinder bonusopjeningen helt.

For de billigste billetter Europa er der kommet en kraftigt reduktion.  I fremtiden vil du optjene 100 EuroBonus basis point i stedet for de 500 EuroBonus basis point du optjente før. Det ser således ud:

  • SAS Go Light billetter ændres fra 500 til 100 EuroBonus basis point
  • SAS Go billetter ændres fra 1.000 til 500 EuroBonus basis point

Rejse i SAS Plus i Europa eller Skandinavien

På samme vis som med de internationale rejser i SAS Plus, så er der ikke nogen ændringer for dig. Din optjening vil forsat være den samme.

Se de forskellige optjeninger i nedenstående skema

Life Time Gold

Vær opmærksom på Life Time Gold. Så er du tæt på at have haft minimum EuroBonus Guld i 10 år i træk, så kan der være et argument for at sikre at du netop når de 10 år og bliver Life Time Gold kunde. Du kan derfor betale lidt ekstra for flybilletten for at sikre status, grundet de ekstra fordele EuroBonus Guld (og Star Alliance Gold) giver resten af livet.

En af måderne kunne være at betale lidt ekstra for at komme op i de dyrere billetklasser og på den måde sikre din status. Men der skal som altid være en sund afvejning af værdien i forhold til de penge der bruges på at opnå dette.

Andre muligheder hvor græsset er grønnere

Det er værd at bemærke at de ændringer SAS kom med giver så store konsekvenser at alle der rejser i Go eller Go Light med SAS bør lave en gennemgang og se om ikke der er bedre værdi i at flyve med andre flyselskaber og dermed optjene point/miles ad denne vej.

Dertil er der nogle muligheder som bør overvejes:

  • Bliv i Star Alliance og rejs med for eksempel Lufthansa og forsat opspare point til SAS EuroBonus
  • Bliv i Star Alliance, men skift bonusprogram til for eksempel Lufthansa Miles or More eller Singapore Airlines (alt efter rejsemønster)
  • Skift alliance til Air France / KLM og Skyteam – brug Flying Blue som det nye bonusprogram (passer godt ud af København og endnu bedre ud af de jyske lufthavne)
  • Skift  alliance til British Airways og oneworld – brug Executive Club som det nye bonusprogram (passer godt ud af både København og jylland – især om du flyver primært vestpå. Øst på flyver du med Finnair)

Der er ganske mange andre muligheder og kombinationer. Men det konkrete er at du bør vurdere om du nu har den bedste løsning for dig.

Skift alliance til Air France / KLM og SkyTeam

Vi har som eksempel valgt at kigge på SkyTeam som alliance og dermed det at flyve med Air France og KLM. Vi kommer senere med andre muligheder, men dette er for at skabe lidt opmærksomhed på at det måske er tiden til at skfite.

Flying Blue virker ud fra et system kaldet “Experience Points” eller forkortet XP. XP vil udelukkende være baseret på følgende to ting:

  • Den faktiske afstand for ruten
  • Den faktiske rejseklasse (for eksempel økonomi eller Business Class)

Dette ligner det setup, som British Airways bruger i deres Executive Club kaldet Tier Points eller Club Points i Cathay Pacifics Marco Polo program.

Det antal miles du så optjener er baseret på prisen for billetten ud fra dette skema:

Så jo højere status du har samt prisen på den billet du har købt, så optjener til miles. Disse kan så bruges til at købe for eksempel opgraderinger og bonusbilletter for. Der har Flyving Blue for eksempel hver måned en kampagne, hvor du kan købe bonusbilletter til langt lavere pris end normalt. Dette kender du fra de SAS points Bargains som SAS en gang imellem har.

Læs her: Flying Blue Promo Awards for oktober 2018

Det antal XP du optjener er baseret på dette skema:

Inden for optjening af XP til kvalifikation af elitestatus kan der igen skelnes mellem to kategorier. Flyvninger, med Air France, KLM, Hop! eller Joon som marketing selskab, og flyvninger med andre Skyteam medlemmer. Denne forskel afgør, om du er kvalificeret til optjening af XP. Antallet af XP afhænger udelukkende af afstanden og rejseklassen, ikke af bookingklassen. Også her er markedsføringsvirksomheden vigtig.

Læs her: Lær alt om Flying Blue programmet og hvordan du optjener miles og XP

Umiddelbart er det at skifte til Flying Blue ganske relevant for de som har udgangspunkt i Jylland. Der er Air France og KLM stærke med afgange til deres hubs i Amsterdam og Paris. Derfra er der så et kæmpestort antal af ruter at vælge imellem. Langt flere end fra København.

Det er også relevant for de som rejser fra København, men der kommer ens rejsemønster meget mere i fokus. Rejser du primært i Europa så vil det at tage et ekstra stop i for eksempel Amsterdam ikke være så relevant. Rejser du internationalt, så vil det være et bedre match. Undtagelsen vil være om du primært rejser til de destinationer som SAS flyver til direkte fra København, som for eksempel Hong Kong (her fra oktober), New York, Chicago, Washington, Boston, San Francisco.

Du er velkommen til at skrive en kommentar til artiklen eller stille spørgsmål omkring samme. Vi søger også efter nuværende SAS EuroBonus medlemmer som overvejer at skifte og lidt om deres loyalitet til SAS har ændret sig markant. Vi vil gerne lave en artikel omkring grundene og tankerne fra de rejsende. Så send os gerne en besked på [email protected]



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. Richard Juul* siger

    De sidste SAS bonus point er brugt. Lokalt i EU bruges gerne Norwegian. Oversøisk foretrækkes nyere fly end SAS fly. Point var mere værd i 2009 da jeg var CPH-Svalbard t/r for 6000 SAS BONUS point + DKK 300.

  2. Frank siger

    Suk. Endnu en artikel som går efter manden istedet for bolden.

    Hvordan skal det hjælpe at skifte til Lufthansa? Deres point optjening har i flere år været ringer end det som men optjener hos SAS efter ændringen, og deres kvalifikations niveau til Star Alliance Gold er højre end på Eurobonus. Faktisk er der mange som bruger Eurobonus programmet med andre Star Alliance selskaber, netop p.gr.af det lave optjenings krav for Gold.

    Rejse politiken i flere større virksomheder siger ganske rigtig laveste pris, hvilket allerede idag gør at man må sno sig hvis man vil flyve med andet en Norwegian, med den risiko der er for at strande ud i verden i dage vis (har prøvet det, og ønsker ikke at prøve det igen. Eneste problem var et defekt fly). Lufthansa eller British Airways er det ikke lykkes mig at vælge på rejser til USA i 3 år. Valget har altid været mellem SAS eller Norwegian, og personlig sætter jeg sikkerhed for at komme frem over lav pris eller “nyer” fly med discount service og comfort.

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Hej Frank,

      Tak for din kommentar – den er vi glade for.

      Vi mener ikke at vi går efter manden i denne artikel. Vi beskriver fakta om konsekvensen ved den ændring SAS har valgt at lave.

      Vi er helt enige om at det vil betyde at flere vil rejse med andre i Star Alliance, f.eks. Lufthansa og så kredittere pointene til EuroBonus. Det vil så betyde at SAS mister endnu mere i manglende billetsalg og skal betale de andre Star Alliance partnere for de point som så kreditteres. Dette er bestemt ikke optimalt, men en af de logiske resultater, da “vand finder vej”.

      Vi er så også ret sikre på at dette ikke er den sidste ændring i EuroBonus programmet vi har set, så om optjeningsniveauet også ændrer sig er ikke utænkeligt.

      Dertil er det at en bonusrejse til USA forsat koster 60.000 point. Denne er nu blevet markant dyrere at optjene point nok til ved at flyve. Så derfor kan dette også påvirke folks holdning til at det er rette program at være i.

      Hilsen
      Henrik

      • Frank siger

        Jeg tror du misforstår mit indlæg. Jeg tvivler på at mange vil skifte til andre selskaber i StarAlliance. Primært fordi det i forvejen er næsten umuligt at vælge et staralliance selskab for mange forretnings rejsense, og hvis de endeligt kan, så er point optjeningen hos de andre selskaber fortsat ofte ringere end hos SAS, selv med de seneste ændringer. På en flyvning med LH mellem CPH og FRA optjener du helt ned til 150 point. Sålangt er SAS trods alt ikke nede endnu.

        Såvidt jeg husker er Eurobonus blevet skildt ud i et selvstændigt selskab. Et dårlit resultat her vil derfor ikke påvirke SAS drift resultatet i væsentlig grad.

        Jeg mener ikke det er korrekt at sige at en bonus rejse er blevet markant dyre. Det afhænger af hvordan du optjener dine point. Hvis du kun optjener point ved at flyve på ECO, så er den blevet dyre ja, men med denne optjenings metode vil det tidligere ofte have taget dig 2 år at optjene en enkelt rejse til USA. Hvis du primært optjener point ved at flyve plus og Business, samt via andre partner, så er der ingen pris ændring. Jeg vil våge den påstand at over 75% af alle bonus rejser er betalt med point optjent i plus, business eller via andre partner.

        Premissen for jeres artikel holder ikke vand. Ja optjening på eco er blevet reduceret, men over 75% af alle EB point blev før ændringen optjent på plus, business og andre partner. Nu er det 80%. Dermed mener jeg godt at jeg kan forsvare at sige at i går efter manden fremfor bolden, og gør konsekvenserne værre end de reelt er.

        Grundlag for mine påstande er mit eget rejsemønster, samt det for omkring 50 kollegaer i det firma jeg arbejder for. Jeg tror vores profil passer meget godt med de fleste multinationale selskaber idag.

  3. Lotte Brøns siger

    Min mand arbejder i Florida, så jeg er derovre 3-5 gange årligt. I starten fløj jeg med Norwegian, men det er ganske enkelt forfærdeligt i enhver henseende, så det kommer ikke til at ske mere. Jeg havde et EB hos SAS, så valget faldt på det, og jeg har lige opnået status som sølv og har hidtil fået 9000 point for en tur til Florida. Flyver jeg med lufthansa eller Swiss er pointene væsentligt mindre, fordi jeg har EB hos SAS. Vælger jeg at have et fordelsprogram hos enten Lufthansa eller Swiss, stiger pointene, sådan som jeg har forstået det. Alt er bedre hos de to sidstnævnte, og navnlig hos Swiss – bedre service, bedre mad, gratis drikkevarer, bedre sæder og større udvalg af film også de nyeste. Hos Swiss er på toiletterne håndcreme og desinfektionsvæske udover sæben. Affald bliver samlet ind løbende – hos SAS kun lige inden landing, og der er kun servering af de tre måltider. Swiss serverer noget flere gange – is, chips, chokolade, drikkevarer af enhver art og uden beregning. Maden hos SAS er den ringeste, altid noget meget krydret, der nærmest smager brændt, og som oftest er SAS’ billetter også de dyreste. Så jeg vil da nok skifte mit program og flytte mine 20.000 point over til Swiss.

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Hej,
      Takker for din beskrivelser og oplevelser. Det er netop når det er egne oplevelser som deles at vi får den virkelige vinkel på tingene 🙂
      Mvh Henrik

    • Frank siger

      Det er ikke korrekt at du vil optjene flere point ved at skifte til et andet bonus program. Som udgangs punkt får du det samme antal point ligegyldigt hvilket program du registrer dem på. Det er derfor at så mange bruger EB som bonus program, da det har et lavere optjenings krav for guld status end f.eks. LH’s Miles & More.
      Points for en rejse er baseret på en % del (afhængig af booking class) af det antal miles man flyer. For at gøre det simpler at overskue har de fleste selskaber indført generelle point niveauer for flyvninger i europa etc. Desværre er det ikke længere så nemt at udregne hvor mange point man vil optjene ved flyvninger med LH gruppen. Tidligere kunne man finde det via dette site http://meilenrechner.de/earn_miles.php?language=eng, men det er desværre blevet flyttet til LH app’en, og langtfra lige så godt som tidligere

      Omkring service og mad i flyene vil jeg give dig delvis ret. Der halter SAS noget bagefter, men hvis du flyver med LH så vil du ønske du fløj med SAS. Jeg er dog ikke enig i at personalet kun samler affald ind 1 gang lige inden landing. Min erfaring er at de kommer rundt med vand, juice etc. mindst 1 gang i timen, og samtidig indsamler affald m.m. Men is og chokolade får man kun på Business hos SAS.
      Swiss har jeg ikke prøvet i rigtig lang tid, da de næsten altid er dyrer end SAS, men sidste gang var servicen klart bedre end SAS.

      Omkring prisen, så er jeg ikke enig. Når jeg skal finde forretnings rejser til USA, er LH gruppen altid dyre end SAS. De eneste som er billigere end SAS er normalt norwegian og Air Canada. 2 selskaber som jeg ikke kan drømme om at bruge igen.

  4. Christoffer Hansson siger

    Jeg ville dog ønske at et bonusprogram bliver lavet så dem der betaler mest, også får flest bonuspoints. Jeg ligger altid lige over, eller lige under guld-grænsen.
    Mit rejsemønster betyder at jeg altid køber billet meget sent, og jeg har mulighed for at vælge den direkte flyvning med SAS, da de ofte har bedre afgangstider, som tillader møder i Europa hvor man kommer ud og hjem samme dag. Dog betaler jeg ofte virkelig høje priser for GO-billetter. Men antallet af points er lavt. Rekorden er vel en T/R CPH-wroclaw for 8000kr, også får man 500 points. Min næste tur til PVG giver 9000 points, men kostede 5500kr.

    Jeg tror folk vil have bedre forståelse for at en rejse købt til lav pris giver få points, men giver man en høj pris, så fortjener man da noget mere.

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Det er nok også den vej det ender. Omsætningsbaseret – det er der mange andre flyselskaber som er gået den vej. Norwegian har altid været det og Flying Blue gik over til det her i 2018. Så det ender nok med dette og det er mere “ærligt”.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *