Test: Waldorf Astoria Hotel, Berlin

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Når man hører “Waldorf Astoria”, tænker man naturligt på det berømte hotel i New York. Men vidste du, at Waldorf Astoria er en kæde bestående af  26 hoteller med yderligere 9 hoteller planlagt frem til 2019?

Waldorf Astoria kæden er en del af Hilton Hotellerne og består udelukkende af 5 stjernede hoteller. Deres hotel i Berlin åbnede 2. januar 2013, efter en længere byggeprocess som startede allerede i 2008. Hotellet har en meget central placering, midt mellem Bahnhof Zoo og Gedächtniskirche/ Europacenter. Hotellet har 32 etager, er 118 meter højt og indeholder 232 værelser fordelt på 6 normale værelseskategorier og hele 10 suite kategorier.

Jeg fik muligheden for at teste dette hotel i sommer, da jeg fik booket et værelse ved en sommerkampagne til blot 161 Euro pr nat for det billigste værelse. Normalt starter værelsespriserne på 240 Euro. For suiter starter priserne på 330 Euro for juniorsuiten. Men vil du op i tower suiten skal du af med minimum 680 Euro pr nat.

Jeg ankom til hotellet en tidlig lørdag eftermiddag og blev budt velkommen i døren af op til flere ansatte, som åbnede taxidøren for mig og tilbød mig at tage min bagage. Derefter gik turen ind gennem den meget høje dør, før man kom ind i lobbyen.

IMG_6121

Lobbyen har nogle siddegrupper, hvor man kan få en let servering. Afternoon tea var i fuld gang, da jeg ankom. I receptionen blev man venligt modtaget og checket ind. I forlængelse af receptionen var skranken til conciergen. Der var mindst 3 tilstede, alle fuldt optaget, da jeg ankom. Jeg havde sågar fået en personlig mail fra en af dem, som bad mig sige til, hvis der var noget, han kunne gøre for at gøre mit ophold bedre. En fin detalje, som man måske kan forvente på et luksushotel af den karakter.

Resepsjonen
Resepsjonen

Som guldmedlem i deres bonusprogram HHonors blev jeg opgraderet til en hjørneværelse på 10. etage med god udsigt over byen. Jeg fik desuden en konvolut med en drinkvoucher, som jeg kunne benytter til en gratis drink. Morgenmad var ikke inkluderet og som HHonor guld var der ikke gratis morgenmad, som en af de fordele man ellers opnår på andre hoteller i Hilton kæden.

Hotellet fremstår nyt og elegant. Lobbyen fremstår i sort og hvid og ellers holdt i mørke farver. Det er meget marmor og sort sten. Nøglekortet er også sort og det skal benyttes i elevatoren for at komme frem til den ønskede etage.

Mit værelse var et af de bedre, jeg har boet på. Flotte varme farver gjorde det både indbydende og behageligt. Fra indgangsdøren var der en gang ind i mod værelset med massere af skabsplads. I skabet var der både skopudsersæt, paraplyer og laundry-bags. Ved døren var der også knapper, hvor man kunne indikere, om man ikke ville forstyrres eller om man ønskede at få rengjort sit værelse.

Gang mot inngangsdør til høyre, badet til venstre. Minibar med kaffemaskin i midten.
Gangen mod indgangsdøren til højre, badet til venstre. Minibar i skabet og kaffemaskine på toppen.

Minibaren var lige sparsommeligt nok udstyret til at være på et 5 stjernes hotel. Dog var priserne bestemt ikke sparsommelige. 6 euro for en 0,2 liter Coca Cola nærmer sig landevejsrøveri. Den eneste fordel var, at minibaren ikke havde sensorer, så man kunne sætte sine egne ting ind.

IMG_6133
Minibaren. Skuffene til venstre indeholdt rødvin og nogle snacks.
IMG_6135
Skuffen over minibaren havde et lille udvalg af glas.

Værelset havde en seng, som var en ordentlig sovemaskine.

IMG_6124

Endvidere var der et elegant skrivebord med stole på begge sider. Dette kunne desuden også fint bruges som spisebord for to, hvis man valgte at indtage et måltid fra hotellets rigt udstyrede roomservice-menu.

IMG_6126

Fladskærms tv’et på væggen var af høj kvalitet med et fancy interaktivt system for kanaler og film. Der var også et Apple-tv og et tastatur til Tv’et. Alt var pænt placeret i en tynd hylde nedenfor. Skabet bag stolen til højre indeholdt stikkontakter og lader til iTing.

Badet var et kapitel for sig. Det havde 3 rum. Hovedrummet med badekar, håndvask osv. Derefter et bruse bad og et andet lille rum, hvor toilettet var placeret. En fancy detalje var, at der var et lille tv indbygget i spejlet. Men kvaliteten var dog så som så. Måske havde det været bedre, hvis der havde været mørkt på badeværelset.

Badeværelset havde rigeligt af toiletartikler. De var af mærket Salvatore Ferragamo. Der var desuden både badekåber og rigeligt at gode og bløde håndklæder.

En anden fancy detaljer var, at persiennerene i alle værelsets vinduer blev betjent af en og samme kontrol. Udsigten var god i to retninger.

IMG_6136 IMG_6137

Hotellet tilbyder “turn-down service” Det vil sige, at en fra housekeeping kommer og gør sengen klar til natten, kører persiennerne ned og lægger tøfler frem ved siden af sengen.

Af andre faciliteter har hotellet egen lounge, der er til rådighed for alle hotellets gæster. Den ligner egentlig en executive lounge, men der var ingen buffet. Der var derimod mulighed for at bestille fra roomservicemenuen. Loungen var rigtig fin, men der var ingen gæster, da jeg var forbi.

IMG_6166

Der var også et lille arbejdsværelse med en æblemaskine til fri afbenyttelse.

IMG_6172

Hotellet har en bar. Lang Bar. Men den var lukket og i stedet flyttet ud på terrassen på 6. etage. Så for at få brugt min gratis drinks voucher, tog jeg turen ud og byttede den til et glas Moet & Chandon champagne, som egentlig kostede hele 16 euro.

IMG_6180 IMG_6184

Et hyggeligt sted, men desværre var der 35 grader varmt den dag, jeg var der, så det var temmeligt hedt derude. Udsigten over byggepladsen var heller ikke optimal.

Hotellet har to restauranter. En gourmetrestaurant i 2 etager som er ledet af den kendte køkkenchef Pierre Gagnaire, Les Solistes og Romantisches Cafe i stueetagen med udsigt imod Europacenteret, som er åbent hele dagen både til frokost og middag.

IMG_6195

Derudover har hotellet et prisbelønnet Spa, som også inkluderer et svømmebasin. Dette prøvede jeg dog ikke.

Det eneste problem, jeg oplevede under mit ophold, var at vandet på værelset, kun var varmt. Selv om man valgte koldt vand, kom der kun varmt vand ud. Dette galdt både for håndvasken og for brusebadet. Jeg gjorde både housekeeping og receptionen opmærksom på det om eftermiddagen og det var skuffende at se, at det ikke var udbedret, da jeg kom tilbage om aftenen. Der var ikke engang en besked om, at de havde forsøgt. Så brusebadet næste morgen var en meget varm oplevelse. Det er heller ikke at foretrække at børste tænder i varmt vand. Det er jo så lidt specielt, at det sidste jeg gjorde, inden jeg forlod værelset, var at vaske hænder. Da kom der et lille “host” ud af hanen og ud strømmede koldt vand. Utroligt.

Jeg checkede ud næste morgen klokken 09 og hoppede elegant over morgenmaden til hele 38 euro. (Gratis morgenmad for HHonors Gold gælder ikke på Waldorf Astoria hoteller) Jeg fortalte receptionisten omkring problemet med vandet og at det ikke var blevet fikset. Jeg fortalte ham, at jeg syntes, det var beklageligt. Det var han ked af, men det var også det eneste. Ingen form for kompensation blev tilbudt. Men det skal nævnes, at jeg ikke selv bad om det.

Jeg blev fulgt ud af en dørmand, som også ordnede taxi, åbnede og lukkede døren og ønskede mig en god dag videre.

Alt i alt et godt 5 stjernes hotel, hvor der er lidt at udsætte, hvis noget. Men hotellets priser på tjenester og servering er i absolut højeste lag. Morgenmad, champagne og Cola i minibaren er allerede nævnt, 40 euro for at parkere, 25 euro for internet er for galt. Det er et dejligt hotel at bo på, men man skal have tid til at nyde det. Skal man bare bruge værelset til at sove i, bør man tænke over, om ikke man burde vælge noget billigere, hvis man ikke har en vældig tyk pung.

Hotellet sett fra utendørsbaren i 6 etg.

Hotellet set fra udendørsbaren på 6. etage.

 

Oprindeligt skrevet af Erling for Insideflyer.no



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

+ Nyt og moderne hotel
+ Fancy tekniske løsninger på værelset
+ Meget god seng
+ Stort værelse og bad
+ Hyggelig og hjelpsom personale
+ Veldig sentral beliggenhet

Cons

+ At de ikke fik fikset det kolde vand
+ Høje priser på tjenester og vare

KOMFORT/VÆRELSE

FACILITETER

SERVICE

VALUTA FOR PENGENE

Generel Vurdering

Konklusion

Et hotel det er let at trives på. Specielt hvis du har en fed bankkonto. Det er vanskeligt at finde noget at klage over bortset fra prisen. Kommer du sent ind og skal tidligt ud, kan du lige så godt finde dig et billigere hotel. Man bør have tid til at nyde et sådan ophold og benytte sig af hotellets faciliteter.

4.4

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *