Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Rejsemessen World Travel Market i London løb i år af stablen fra den 1.-3. november 2021 i en hybrid form både i en fysisk og i en virtuel udgave. Insideflyers udsendte rapporter deltog i den fysiske udgave og var med på forreste række, da temperaturen blev taget på særligt luftfartsbranchen.
Intet er som det plejer at være på rejsemessen i år. Der er færre stande, et halveret foredragsprogram og nok også cirka halvdelen af de normalt 50.000 deltagere, men bortset fra det ligner messen og omgivelserne sig selv. Beskrivelsen giver et meget godt og realistisk billede af en rejse- og luftfartsbranche, der grundet Coronaviruspandemien har haft det rigtig hårdt i 2020 / 2021 og som så småt er begyndt at komme på benene igen. Flere rejsebureauer og mindre flyselskaber er gået konkurs inden for de sidste par år og selv de større flyselskaber inden og uden for Europa har svært ved at klare sig i et presset marked. Flyselskabernes brancheorganisation IATA oplyser et fald på hele 75,6 % på internationale flyvninger i 2020 sammenlignet med 2019 og IATA betegner derfor år 2020 som et sandt katastrofeår. I år er det gået noget bedre og efterhånden som flere mennesker bliver vaccineret mod Coronavirus, jo mere begynder landene rundt omkring i verdenen at løfte restriktioner, så man igen kan komme ud at rejse. Senest er der her i oktober og november måned givet grønt lys for genåbning af lande som USA, Australien og Singapore og det er godt nyt for flyselskaberne. Om det så betyder at de forretningsrejsende også vender tilbage, må tiden vise.
Ryanairs administrerende direktør Michael O’Leary: Mere konsolidering på det europæiske marked
Moderator og konsulent John Strickland havde forud for rejsemessen lavet et onlineinterview med Ryanairs administrerende direktør Michael O Leary og Michael mener, at der bør ske nogle forandringer på luftfartsmarkedet i form af en bedre konsolidering mellem flyselskaberne. Ryanair står stærkt på markedet som det største lavprisflyselskab i Europa, så flyselskaber som fx Wizzair og EasyJet burde slå sig sammen, hvis de ønsker at være en bedre konkurrent til Ryanair. Wizzair klarer sig godt på det østeuropæiske marked og EasyJet har i flere år været med i front på det vesteuropæiske marked. Tilsammen vil de to flyselskaber derfor kunne give Ryanair et reelt modspil. Michael O’Leary ser det også for sig, at flyselskaber som Lufthansa og SAS burde fusionere, ligesom Michael er spændt på at se, hvordan nye flyselskaber som Flyr og Norse Atlantic vil klare sig. Michael O’Leary havde aldrig før hørt om Great Dane Airlines, så han trak blot på skuldrende ved nyheden om flyselskabets konkurs. Michael O’Leary er en mand med ind imellem kontroversielle holdninger, men han sidder dog med et flyselskab, der trods Coronaviruspandemien har klaret sig godt. Faktisk så godt, at det irske flyselskab netop har justeret tallene således, at Ryanair i år regner med et fald i omsætningen på 100 millioner Euro frem for tidligere udmeldt 200 milliarder Euro. De nye tal kommer ovenpå en sommer, hvor Ryanair har nydt godt af de mange europæiske landes genåbninger.
Mere digitalisering i luftfartsbranchen
Den tidligere administrerende direktør for det engelske flyselskab British Airways, Alex Cruz, gav interview på selve rejsemessen og han fulgte med interesse og grin med i kommentarerne fra Michael O’Leary. Begge topchefer kunne være enige om, at det er udfordrende at drive et flyselskab og at der bør ske forandringer, hvis flyselskaber skal kunne blive ved med at klare sig på markedet i fremtiden.
Hvor Michael O’Leary ønsker sig mere konsolidering, er Alex Cruz’ klare budskab til flyselskaberne, at de er nødt til at komme ind i den digitale tidsalder. Mange flyselskaber har i dag systemer, der mellem 20 og 50 år gamle og derfor er systemerne ikke i stand til at følge med kundernes ønsker om mere digitale og agile løsninger.
Set ud fra passagerernes side ville det f.eks. være smart med en automatisk refundering ved forsinkelser, aflysninger m.v., da det vil lette bevisbyrden betydeligt for passagererne. Forbrugerrådet i Danmark har i flere år ønsket, at det er den vej det skal gå, men flyselskaberne er slet ikke klar systemmæssigt og det er samtidigt også spørgsmålet om flyselskaberne overhovedet vil gå med til det, for det koster på bundlinjen.
Alex Cruz var administrerende direktør for British Airways i årene 2016-2019 og før det var han administrerende direktø hos flyselskabet Vueling. Her havde han fuldt fokus på digitaliseringen og erfaringerne fra succesen bragte han med sig videre til British Airways. Her lykkedes det også at få skabt brugbare digitale løsninger, men da Coronaviruspandemien brød ud, var British Airways nødt at kigge på økonomien, eftersom flyselskabet igennem flere måneder i træk brændte 20 millioner pund af hver måned.
Alex Cruz var derfor langt fra populær hos de faglige organisationer, da han ud fra et sparehensyn forsøgte at fyre kabinepersonale og piloter, for derefter at genansætte dem til en lavere løn. Denne spareøvelse, en pilotstrejke samt andre udfordringer gjorde, at Alex Cruz i år 2020 valgte at trække sig som administrerende direktør. Han er dog fortsat en del af bestyrelsen i flyselskabet.
Alex Cruz er overbevist om at de forretningsrejsende nok skal komme tilbage igen, men det vil tage sin tid og den tid kan flyselskaberne så bruge på at lokke nogle flere fritidsrejsende med gode tilbud, så Business Class sæderne kan blive fyldt op. En idé, der hermed er givet videre.
Skriv et svar