Hvorfor Alex Cruz kunne blive en god CEO for SAS

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Flere medier har gengivet historien om at den tidligere British Airways CEO Alex Cruz er en af kandidaterne til at blive den nye CEO for SAS og efterfølge Rickard Gustavson. Vi har kigget lidt på hvorfor han måske kunne blive en god CEO for SAS.

Alex Cruz er den tidligere topchef i det engelske flyselskab British Airways og i følge det britiske medie Sky News, så er han på listen over mulige kandidater til stillingen som ny CEO (administrerende direktør) i SAS.

Den nuværende CEO i SAS, Rickard Gustafson, valgte den 11. januar 2021 at opsige sin stilling og dermed skulle SAS i gang med en proces om at finde hans efterfølger. Det er i denne proces at Sky News mener at Alex Cruz er en af favoritterne.

Alex Cruz er ledig på markedet, da han stoppede i oktober 2020 som CEO. Han har indtil for nyligt været “non-executive chairman” i British Airways bestyrelsen. En opgave han i stilhed har forladt for ganske nyligt.

Alex Cruz startede i 2015, hvor han blev hyret som CEO i British Airways af moderselskabets IAG’s chef Willie Walsh. Alex Cruz kom fra lavprisselskabet Vuelling, hvor han blev CEO efter sammenlægningen med Clickair i 2009. De fleste troede at British Airways nu ville ende som et lavprisselskab – men dette er dog ikke sket og British Airways står forsat stærkt på markedet trods flere “sammenstød” med de beslutninger som blev taget.

Hverken SAS eller Alex Cruz har ønsket at udtale sig til Sky News eller nogen andre medier indtil videre.

Hvad har Alex Cruz gjort i sin tid i British Airways?

Der er mange som ikke syntes Alex Cruz har gjort noget godt i sin tid i British Airways og at “alle ikke ville have ham som CEO”. Men han har faktisk være en del af flere gode tiltag – og ikke kun lavet nedskæringer i de godt 4½ år han sad i chef stilen i British Airways.

Opsigelse af 700 IT folk og et varsel om 12.000 opsigelser under COVID-19

I 2016 besluttede British Airways med Alex Cruz i spidsen af opsige 700 IT folk og flytte dem til blandt andet Indien. Det skete i en stor aftale med Tata Consultancy Services.

Om det har et sammenhæng med outsoruchingen er usagt, men British Airways var igennem et stor sag om tab af data på 500.000 kunder i forbindelse med et hackerangreb. Dette kostede dem en millionbøde.

I forbindelse med COVID-19 pandemien, så blev det udmeldt i april 2020 at op til 12.000 medarbejdere skulle opsiges.

På det tidspunkt var udmeldingen:

Vi ved ikke, hvornår landene vil genåbne grænserne, så vi er nødt til at nytænke og omforme vores flyselskab og skabe en ny fremtid for vores ansatte, vores kunder og vores destinationer.

Alex Cruz, daværende adm. direktør i British Airways

Buy on Board med Marks & Spencer

En af tingene som Alex Cruz tog fat i var at gøre cateringen til Buy on Board. Så ikke noget med at få en gratis snack eller kop kaffe. Alt skulle koste på de korte og mellemlange ruter. Dette var for alle rejsende i Economy. Rejsende i Business Class får forsat fuld catering med mad og drikke.

British Airways CEO Alex Cruz annoncerede det nye Buy On Board samarbejde med Marks & Spencer i London der startede i 2017. Foto: Henrik Olsen

I 2016 annoncerede British Airways derfor et samarbejde med Marks and Spencer, et kvalitetsmærke indenfor madvarer i England. InsideFlyer var inviteret med til lanceringen, hvor Alex Cruz præsenterede det nye Buy on Board setup for offentligheden, som har kørt lige siden og mange andre netværksselskaber også har – for eksempel SAS.

I oktober 2020 valgte British Airways så at stoppe samarbejdet med Marks & Spencer og skifte leverandør. Konceptet er forsat det samme.

Forbedringer af catering og service i Business Class og First Class

Den nye British Airways Catering på langruterne på Club World (fra 2017). Foto: Henrik Olsen

Både First Class og Business Class har fået markante forbedringer igennem årerne. Det er sket på både cateringen, men også det hårde produkt (udover nye kabiner). Puder, tæpper, amenity kit etc. er blevet forbedret i begge klasser. Når British Airways modtager nye Boeing 777 fly, så vil det også være med en ny First Class kabine.

Den nye British Airways Catering på langruterne for Club World (fra 2017). Foto: Henrik Olsen

Se flere billeder fra lanceringen af det nye catering og service setup fra 2017, hvor Alex Cruz have inviteret InsideFlyer og andre vigtige medier med på pressetur i det engelske luftrum i en ny B787 Dreamliner. Du kan også høre Alex Cruz fortælle om det nye setup her.

Det er også blevet til forbedringer i Economy (World Traveller) og Premium Economy (World Traveller Plus) sektionen gennem de sidste 5 år.

Club World Suite (ny Business Class)

British Airways Club World Suite. Foto: BA/PR

På selskabets nye Airbus A350 er der kommet en ny Business Class kabine, som skal erstatte den efterhånden meget gamle kabine. Dette var der mange rygter om og mange frygtede at de ville genopfinde det gamle setup. Men det som British Airways kom frem med var ganske på niveau med selv de bedste Business Class kabiner på markedet i dag. Deres nye Club World Suite ser meget godt ud.

Se mere her om den nye Club World Suite kabine.

Alex Cruz som CEO i SAS

Skulle Alex Cruz dog ende med at blive valgt som ny direktør i SAS, vil det være første gange nogensinde, at en topchef i det nordiske flyselskab ikke er hverken dansk, svensk eller norsk statsborger. Hvis det skulle være forgået som “normalt”, så ville det i udgangspunktet være en danske som skulle have titlen, da SAS tidligere har brugt et rotationsprincip. Det vil også passe godt, da Danmark er storaktionær i SAS sammen med Sverige.

At få en ekstern er nyt og måske det SAS har brug for i de kommende år, som ikke blive nemme og rummer mange økonomiske faldgruber, samt de løbende “kampe” med de mange fagforeninger. Det ville også kunne gøre op med de beskyldninger vi ofte hører om at ledelsen i SAS tænker for svensk i den måde flyselskabet ledes på eller ikke ud fra den mest effektive. Eksempler på dette er de nu historiske ruter fra Stavanger til Houston i en All Business Class konfiguration fra PrivatAir og Stockholm til Hong Kong (en rute der senere blev flyttet til København grundet lav efterspørgsel). Ting som var drevet af enkeltpersoners ønsker og ikke lige ud fra hvor det var mest effektivt eller bedst indtjenende.

Der vil uden tvivl blive gjort forsøg på at ændre den grundlæggende måde SAS er organiseret og drevet på. Ligesom i British Airways, så vil der komme til “kampe” mellem Alex Cruz og fagforeningerne. Dette vil være den samme medicin der skal bruges, i følge Alex Cruz, for at gøre SAS mere klar til konkurrencen.

Med Alex Cruz får SAS en person, der er opvokset med lavprisselskaber og har drevet dem med fornuftig succes. SAS er på mange områder et lavprisselskab i dag og kæmper, i hvert fald i Europa, som et lavprisselskab. Der er reelt ikke den store forskel på at flyve med SAS eller Norwegian i Skandinavien eller Europa.

Om Alex Cruz kun lavede dårlige ting i British Airways er i hvert fald ikke korrekt. Gjorde han det godt nok – nok ikke på lang sigt, da han jo ikke er CEO mere. Det kunne tænkes at han er en “overgangs CEO”, som får en bunden opgave at trimme og rydde op i SAS. Så bliver det nogle hårde år, og så skifter man ud efter 3-5 år til en ny CEO, som skal drive det videre på en mere “positiv” måde.

Så kigger vi på historien om tiden i British Airways, så er det måske ikke helt så slemt, hvis Alex Cruz skulle gå hen over blive den kommende CEO i SAS – på godt og ondt. SAS skal i hvert fald forsætte med at forbedrer deres konkurrenceevne og bundline her i årerne efter COVID-19. Værktøjskassen er klar til brug – nu mangler bare en CEO.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *