Topbonus gået i betalingsstandsning

TopBonus

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Topbonus, frequent flyverprogrammet af det nødlidende flyselskab Airberlin, har i dag ansøgt om betalingsstandnings.

Det bliver meldt på programmets hjemmeside. I følge Topbonus var der, efter Airberlin gik i betalingsstandsning og de følgevirkninger det havde, ingen andre muligheder. Muligheden for at tjene og betale med miles blev indstillet for nogle dage siden, og vil heller ikke være muligt fremadrettet. Medlemmer kan stadig logge ind og “medlemskabet er stadig gyldigt”. Det står uklart om det også gælder for elite fordele hos andre OneWorld partner selskaber.

Medellelsen på selskabets hjemmeside

Mærkelig fremgang

Selvom Airberlin var i økonomiske vanskeligheder i længere tid, og betalingsstandsningen derfor ikke kom en overraskelse, er det ikke helt så klar for Topbonus. Topbonus er ikke en del af Airberling og falder derfor ikke under betalingsstandsningen. Loyalitetsprogrammet er netop et separat selskab, registreret i Storbritanien. Etihad Airways har en aktiemajoritet på 70% i Topbonus. Det er også ofte tilfaldet at loyalitetsprogrammet giver større overskud end flyselskabet det er tilknyttet. Det er derfor ikke en selvfølge at Topbonus også skulle gå konkurs.

En mulighed er, at Etihad Airways trækker sig tilbage fra deres europæiske investeringer, og derfor også lægger afstand til Topbonus og lader det gå konkurs, uden at det økonomisk er nødvendig. Det er selvfølgelig svært at drive et loyalitetsprogram uden at have et flyselskab tilknyttet, men given selskabskonstruktionen var der andre muligheder at videreføre Topbonus uden Airberlin. Afvikling af programmet, som sandsynligvis kommer til at foregå i Storbritanien, er nok mere interessant.

Miles sandsynligvis tabt

I følge de generelle vilkår har medlemmer, efter lukning af programmet er annonceret, 18 måneder til at bruge deres opsparede miles. Det er på dette tidspunkt uklart om det også vil være muligt under den (foreløbige) konkurs. Det er også et spørgsmål om miles har nogen værdi tilbage og om de overhovedet kan bruges, når der ikke længere er et flyselskab tilknyttet.

Også eksisterende awardbilletter, både hos Airberlin og hos partnere, kan vi kun gisne om de stadig er gyldige.

Statusfordele også usikker

Endnu et spørgsmål er hvorvidt status stadig gælder for elite medlemmer. For eksempel, hvor længe OneWorld partnere vil blive ved med at honorere statusfordelene. Et godt råd til Topbonus medlemmer med elite status er at se efter en statusmatch hos andre selskaber, for at videreføre deres nuværende status.

 

Denne artikel er oprindeligt skrevet af The Flying Dutchboy fra vores søsterside Insideflyer.nl



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *