Topdanmark dækker også nu, hvis du bliver syg af COVID-19 på rejsen

Strand - Luftfoto

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I sidste uge kunne vi fortælle at Gouda gør deres COVID-19 dækning til en permanent del af deres rejseforsikring. Nu kommer Danmarks andet største forsikringsselskab Topdanmark med på rejsen.

Landets næststørste forsikringsselskab går forrest i branchen og er blandt de første, der har besluttet at ændre praksis på rejseforsikringen. Tusindvis af danskere er nu ekstraordinært dækket, hvis de bliver syge af covid-19 på ferien eller før afrejse, også selvom Udenrigsministeriet fraråder rejser på grund af COVID-19.

Er din destinationen på grund af covid-19 kategoriseret som ”orange” eller ”rød” i Udenrigsministeriets rejsevejledning, og vælger du alligevel at tage afsted, så dækker Topdanmark nu udgifter til eksempelvis lægebehandling og feriekompensation, hvis du bliver syg af covid-19 på ferien. 

Det gælder uanset, om du er vaccineret eller ej, har forsikringsselskabet netop besluttet. 

Før har denne type skader været undtaget i dækningen, ligesom det er tilfældet hos andre selskaber.

Vi opfordrer altid vores kunder til at følge Udenrigsministeriets rejsevejledning, som også er fundamentet for dækningen på vores rejseforsikring. Men vi ønsker i denne særlige situation at sikre, at vores kunder ikke risikerer at stå uden dækning, hvis de alligevel vælger at tage af sted. Der kan være mange årsager til, at man vælger at rejse.

Covid-19 har nu påvirket vores hverdag og liv i snart halvandet år, og vi står i en situation, hvor sygdommen og smitterisikoen er ved at blive vilkår, vi skal lære at leve med. Derfor har vi også valgt at ændre praksis, så vores kunder ikke risikerer at komme i klemme, hvis de bliver syge på ferien.

Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark.

Har kunder en afbestillingsforsikring vil de også være dækket, hvis de inden afrejse bliver syge af covid-19, enten ved smitte eller på grund af vaccine.

Her behandler Topdanmark situationen som ”normal opstået sygdom” og dækker efter de normale vilkår. Ved smitte skal kunden blot fremvise en positiv PCR-test.

Rejselystne men usikre danskere ringer med spørgsmål

Spørgsmål til rejseforsikringen og covid-19 er det, som de fleste kunder hos forsikringsselskabet ringer om i disse uger.

Udsigten til at rejserestriktionerne bliver lempet, og at sommerferien bedre kan planlægges, betyder, at et stigende antal rejselystne danskere er usikre på, hvordan de er dækket.

De har typisk spørgsmål om, hvilke muligheder de har for at få hjælp, hvis rejseplaner eller karantænekrav ændrer sig kort tid før afgang, eller hvis de vælger at tage af sted på ferie uden en vaccine.

Da grænserne blev lukket i marts og april 2020, så vi en rekordstigning på hele 417 procent i antallet af henvendelser om rejseforsikring og covid-19. Og der er ingen tvivl om, at vores skadecenter også får rigtig travlt, når grænserne forhåbentligt snart åbner igen,” siger Carsten Elmose. Vi sidder klar til at besvare alle de spørgsmål, der måtte komme.

Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark.

Topdanmark spår, at der specielt i efteråret vil være markant flere, der rejser ud, og at der derfor vil blive væsentlig travlere på telefonerne end normalt. Selskabet planlægger derfor at indsætte ekstra bemanding.

Se mere om dækningen og svarene på de typiske spørgsmål om covid-19 og rejseforsikring her.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *