Ugen der gik…

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Søndag? Ja så blev det atter søndag, og søndag er lig med endnu en omgang uden der gik.

I denne uge skal vi kigge nærmere på følgende ting fra den forgangne uge i luftfartsbranchen.

Wizzair har søgt tilladelse til at beflyve Bangladesh

Det hastigt ekspanderende Wizzair, kan man efterhånden skrive lange romaner om. Nu kan man tilføje endnu et kapitel til den lange liste over fjerne destinationer som det ungarske lavprisselskab beflyver. Bangladesh kan meget vel gå hen og blive et nyt land i rutenetværket hos netop Wizzair. Det Ungarske lavprisselskab har søgt om trafikrettigheder til at beflyve netop Bangladesh. Denne ansøgning kommer under protest fra bl.a det lokale Biman Bangladesh, samt fra andre luftfartsselskaber i UAE som netop har fået afslag på at øge kapaciteten, samt at etablere “Fifth Freedom” ruter fra landet.

Etihad Airways er et af de luftfartselskaber som er blevet afvist af Bangladesh luftfartsmyndigheder til at lancere fifth freedomruter fra landet. (Photo BongoPlanes)

Jet2 lancere base i Liverpool

Det britiske lavprisselskab Jet2 har valgt at lancere en helt ny base. I Denne omgang har selskabet valgt at placere en base i Liverpools John Lennon lufthavn. Der er tale om 20 ruter, primært til destinationer i middelhavsområdet. Basen åbner i Marts 2024.

Solomon Airlines i forhandlinger om endnu en Airbus A320

Det nationale luftfartselskab på Salomonøerne, Solomon Airlines der i forvejen har en Airbus A320 i sin flåde ønsker nu at udvide. Efterspørgslen på flyvninger til og fra Honiara er blevet øget så meget at selskabet nu ønsker at udvide med endnu en Airbus A320 i sin flåde. Flyselskabet genåbner blandet andet sin rute mellem Honiara og Auckland på New Zealand, her den 5. Juni 2023. Ruten som i flere år har ligget stille er en af de ruter som Udvidelsen af flåden blandt andet skal bruges på.

Avianca øger til Puerto Rico

Det nationale luftfartselskab i Columbia Avianca, ser nu muligheder for ekspansion til Puerto Rico. I et dokument der er blevet tilgængeligt fra de puertoricanske luftfartsmyndigheder, fremgår det at det colombianske luftfartselskab på mandag, onsdag, fredag og søndage, vil øge sine operationer fra en til 2 daglige afgange. Heraf, 11 ugentlige flyvninger mellem Bogota og Puerto Rico.

En Boeing 787 fra Avianca i Madrid: Foto: Magnus Lønfeldt.

“Northeast Alliance” påtvunget opløst af dommer

En billetaftale mellem American Airlines og JetBlue er netop blevet påtvunget opløst. En føderal dommer har afgjort at billetaftalen mellem de to selskaber, som tillod at selskaberne solgte billetter til hinandens flyvninger skal ophøre. Flyvningerne som aftalen gjaldt, var flyvninger mellem 4 lufthavne i New York området, også Boston Logan lufthavnen.

Den føderale dommer, har givet en frist på 30 dage til at få aftalen opløst. Ifølge dommeren skader billetaftalen konkurrencen i luftfarten på billetter mellem de 2 byer.

American Airlines A321-231(WL) (N149AN) landing at RWY 04R at Newark Liberty Airport (EWR) (Photo BongoPlanes)

TAP Air Portugal åbnede en ny rute til Mallorca

Lørdag den 20. Maj 2023, dukkede et nyt luftfartselskab op på den baleariske ø Mallorca. Det nationale luftfartselskab i Portugal, TAP air Portugal har valgt at åbne en rute mellem Lissabon og lufthavnen i Palma. Ruten vil blive fløjet på sæsonbasis i indeværende sommerprogram. Ruten starter op med 3 ugentlige afgange, men øges senere til 6 ugentlige rotationer.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Kommentarer

  1. Jan Andersen siger

    Kære André,
    Jeg skriver til dig for at høre om du kan opklare en sag. Jeg tror godt jeg kender svaret, som jeg vil fortælle dig som det første. Jeg flyver en del med SAS fra LHR, primært på lørdag morgen afgange 6:30/6:45 afhængig af om jeg skal til CPH eller ARN (jeg bor i Sverige – men er dansk – og skal slutte i GOT). Pludselig fra for 3-4 gange siden skiftede afgangsgaten fra den normale T2 A23/A24 til B gates højt oppe i 40’erne. Jeg mistænker, at SAS har fået en pæn pose penge for at afgive de gode gates (2 minutter fra Lufthansa loungen) til nu op imod 15 minutter til gaten. I går var den B47 som er helt ud i sattelitterminalen på T2 (https://www.google.com/maps/@51.4703391,-0.4477837,1060m/data=!3m1!1e3!5m1!1e4). Ved ikke om google maps linket fungerer.
    Har du hørt noget om hvorfor, og om mit næsten helt sikre gæt kan være rigtigt? Da jeg flyver temmelig nøjagtig en gang i måneden på disse afgange er ændringen altså sket januar/februar.
    Jeg er nysgerrig for at se om dette er endnu et element i den bedrøvelige deroute SAS er ude på .
    Venlig hilsen
    Jan

    • André Jørgensen siger

      Hej Jan.

      Først og fremmest tak fordi du stiller et glimrende spørgsmål. Jeg har vendt det med redaktionen, og vi har sat os for at finde ud af netop dette spørgsmål. Men der er derimod også nogle ting som du skal vide på forhånd.

      Den ene af tingene, er at det er udelukkende Appron tower for ground trafic(jordkontroltårnet), der afgør hvor et fly skal holde. Det kan være at A23/24 tilfældigvis var optaget den dag du var ude og flyve sidst. I en lufthavn som Heathrow er der ufatteligt megen trafik, så det er ikke utænkeligt at gateområdet hvor du normalt skal afsted fra var optaget eller der netop var afgået en maskine så området endnu ikke var “clear” til næste afgang, som så selvfølgelig var din afgang. Heraf kan det være at tårnet bestemte at i skulle ud til B47 i stedet.

      Jeg håber du kunne bruge mit svar, ellers er du endelig velkommen til at spørge endnu engang. Venlig hilsen André :-).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *