Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Som verdens største internationale flyselskab, med den største flåde af Airbus A380 og Boeing 777-fly, har Emirates ansvaret for en enorm mængde sikkerhedsudstyr, der altid skal være på sin rette plads. For at løse udfordringen med at kontrollere hver eneste redningsvest, brandslukker og hjertestarter i så massiv skala som hos Emirates, benytter selskabet sig af RFID*–teknologi.
Omend andre flyselskaber har taget lignende teknologi i brug, så er det i en helt anden skala hos Emirate, når selskabet hver dag RFID-scanner flere end 250 fly for at kontrollere tilstedeværelsen og funktionen af de eksempelvis 133.000 redningsveste. Men allervigtigst er det, at teknologien har hjulpet teknikerteamet med – langt mere effektivt – at vedligeholde sikkerhedsudstyr på tværs af alle ruter med 100 procent dataintegritet, fuld compliance og nøjagtige prognoser for beholdning.
Vi er altid på udkig efter ny teknologi, der ved implementering øger compliance, effektivitet, medarbejdernes trivsel og i sidste ende bundlinjen. Udrulning af RFID-teknologi til sporing af sikkerhedsudstyr er i overensstemmelse med vores høje sikkerhedsstandarder, og det mindsker de udfordringer, som det massive omfang af vores operationer og flyflåde giver.
Ahmed Safa, Emirates’ Divisional Senior Vice President Engineering.
Stor skala
Et fly har typisk omkring 30 forskellige typer sikkerhedsudstyr, herunder redningsveste, baby-redningsvugger, hjertestartere, førstehjælpssæt, brandslukkere, medicinforråd, iltflasker, generatorer og åndedrætsværn. Alt-i-alt har Emirates til hver en tid omkring 180.000 stykker sikkerhedsudstyr i sin flåde.
En Airbus A380 har 820 stykker sikkerhedsudstyr ombord. Manuel inspektion har hidtil taget 350 minutter – Emirates har 112 Airbus A380’ere i sin flåde. Tilsvarende har flyselskabet 144 Boeing 777 passagerfly, hver med 540 stykker sikkerhedsudstyr, der hidtil har taget 270 minutter at inspicere manuelt.
Takket være RFID-teknologi kan Emirates Engineering nu scanne en Airbus A380 på kun 11 minutter, en temmelig betydelig besparelse på 97%. En Boeing 777 tjekkes på kun seks minutter eller 98% kortere tid.
RFID har ændret medarbejderrollen, markant forbedret den samlede ressourceeffektivitet og teknologien har ført til væsentlige besparelser. Flyselskabet har nu mere end 1.800 mekanikere, der er uddannet til at kunne gennemføre en flyscanning med RFID.
Før Emirates tog RFID-teknologi i brug, skulle teknikere manuelt inspicere hver enkelt redningsvesten under hvert passagersæde for at bekræfte vestens funktion samt registrere vestens identifikationsmærke. Antallet af sæder ombord kan variere fra 489 til 615 på en Airbus A380’er og fra 354 til 428 på en Boeing 777.
Nu, hvor alle redningsveste og øvrigt sikkerhedsudstyr er RFID-mærket, går en mekaniker ganske enkelt gennem kabinen med et håndsæt, der modtager alle data automatisk. Oplysningerne uploades til ‘skyen’, og data er derefter tilgængelig på enhver enhed ved fremtidige scanninger.
Systemet genererer eksempelvis en komplet og opdateret liste over samtlige redningsveste, samt indikerer hvilke redningsveste, der kræver service eller står for udskiftning.
* RFID (radio frequency identification): digitale data, baseret på RFID-tags, indfanges af et håndsæt via radiobølger.
Skriv et svar