Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Alt imens Midtjyllands Lufthavn måtte lukke ned, fordi DAT ikke længere har nok passagerer på ruten mellem København og Karup. Ja så ser det ud til at gå bedre for en anden af de danske indenrigsruter, hvor SAS netop har varslet øgning af trafikken.
SAS annoncerede i starten af december det meste af sit sommertrafikprogram for 2023. I dette sommertrafikprogram blev der annonceret et hav af nye ruter, hvor blandt andet SAS fra København ville genoptage flyvninger til blandt andet New York JFK lufthavnen, og Antalya efter lang tids fravær i begge byer hvad angår direkte ruter fra København. Men udover nye ruter er der også en anden ting som et nyt trafikprogram gerne kaster af sig. Nemlig frekvensøgninger, og i denne analyse skal vi kigge nærmere på ruten mellem København og Aalborg, som uden tvivl er Danmarks største indenrigsrute.
Hvad er status?
Meget er sket siden Corona lukkede Danmark ned i starten af 2020, og ikke mindst inden for luftfartens verden. Det største chok, inden for den danske luftfart var da indenrigsruten mellem København og Aalborg måtte lukke ned små 2 ugers tid i april 2020. Ruten genåbnede den 20. april 2020, med 2 daglige afgange på hverdage, efter ønske fra blandt andet faste pendlere og erhvervslivet i helholdsvis København og Aalborg, og siden tog det fart.
Kort efter genåbningen af ruten mellem København og Aalborg, var der nu atter udsigt til konkurrence på den populære indenrigsrute. DAT, annoncerede den 28. april 2020 indtog på ruten, kort efter at Norwegian annoncerede at de ville stoppe alt aktivitet på det danske marked. DATs indtog gik dog ikke ubemærket hen ved Norwegian, der havde annonceret deres exit fra det danske marked. Den 16. maj, annoncerede Norwegian comeback, på indenrigsruten, og derfra tog det fart med genopretningen af trafikken på den suvarent største indenrigsrute i Danmark.
Operatøren der aldrig kom rigtigt i gang
Samme dag som DAT annoncerede indtog på ruten mellem Aalborg og København, fandt en anden annoncering at en ruteåbning fra Aalborg til København sted. Great Dane Airlines annoncerede ligeledes den 28. april 2020, at selskabet ville gå ind på indenrigsruten mellem Aalborg og København. Selskabet havde planer om at flyve ruten med op til 4 daglige afgange
Da genopretningen tog fart
Genopretningen af indenrigsruten mellem København og Aalborg, begyndte for alvor at tage fart i starten af juni 2020, da regeringen meldte en mindre genåbning af Danmark. SAS reagerede hurtigt og allerede fra slutningen af maj indsatte selskabet yderligere 2 daglige afgange, på den danske indenrigsrute. Genopretningen gik hurtigere end forventet og allerede fra den 1. juni 2020, havde SAS valgt at indsætte CRJ-900 på indenrigsruten igen.
Genopretningen var langt fra slut. Ved indgangen til sommerferien 2020, indsatte SAS atter Airbus på ruten mellem København og Aalborg. Airbusserne fløj kontinuerligt, men ikke sat ind på faste afgange, men fløj mere “hist og her”, hvad der passede ind i det øvrige trafikprogram for benyttelsen af flyene.
SAS kom op på 5 daglige afgange senere på året, og i August 2021, kunne SAS og Aalborg Lufthavn annoncere at den 6 daglige afgang ville komme tilbage på programmet og ligeledes ville Airbus igen blive fast inventar i Aalborg. At Aalborg igen fik Airbus betjening skulle dog vise sig at være en forholdsvis kort fornøjelse. SAS lancerede den 29 September 2021 SAS Connect og SAS Link, som operationsselskaber for det skandinaviske selskab. SAS lancerede SAS Link ved hjælp af nyanskaffede Embraer fly af typen Embraer 195, og det var blandt andet i planen at CityJet og XFly, samt SAS egne Airbusser skulle erstattes af netop SAS Links Embraers på ruten mellem København og Aalborg.
Genopretningen af frekvenser og brugen af SAS Link, tog for alvor fart fra 10 april 2022, hvor SAS Link havde sin første flyvning med netop Embraer fra Aalborg, og 80% af afgangene på en gennemsnitlig hverdag flyves her i December 2022 flyves af netop SAS Link ved brug af SAS Embraers.
Fra april 2023 vender en savnet morgenafgang retur
Da SAS i sidste uge annoncerede sommerprogrammet for 2023, blev det på samme fastslået at SAS vender tilbage til en for Aalborg savnet morgenafgang. Det er SK1228, der atter for fast natstop i Aalborg
Kigger man på det planlagte salg hos SAS, så er der fra den 19 April planlagt 9 daglige afgange fra Aalborg imod København, hvoraf 3 af disse afgange flyves med en Airbus A320Neo, i en solid blanding af SAS og SAS Connect som operatør af afgangene.
At SAS, atter har valgt at sætte Airbus ind på ruten viser igen potentialet i kundegrundlaget på Danmarks største indenrigsrute spørger efter hyppigere frekvenser, og større fly til at varetage de tunge afgange.
At Aalborg nu igen får SK1228 tilbage på programmet, har stået i kontrast til at den tidligste hidtidige afgang imod København var på SK1202, som for flere erhvervsrejsende har været en for sen afgang, i forhold til at nå tidlige møder i København, eller SAS bølge klokken 08 ud af København til flere internationale destinationer, som man ikke rigtig kan nå at forbinde til, ved at flyve på SK1202, som ankommer relativt kort tid før den store morgenbølge.
Sen aftenafgang fra København gør også comeback på fast basis
Ligesom vi ser SK1228, som er den tidlige morgenafgang fra Aalborg gør comeback, så skal vi også sige velkommen tilbage til en anden afgang der længe har været efterspurgt. Nemlig SK1225, som er den sene aftenafgang med afgang klokken 23.00 fra København.
SK1225, vil fra April atter flyve fast, og derved er afgangsniveauet i Aalborg tilbage til noget der minder om det man så PRE-COV hvor der var op til 10 daglige afgange på ruten på en gennemsnitlig hverdag.
Fremtidsudsigterne for Aalborg – København
At SAS nu vender tilbage med den 9 daglige afgang på København – Aalborg vidner om en rute i konstant vækst. Der er selvfølgelig stadigvæk lidt efterdønninger af Covid-19 Pandemien, men de er efterhånden ved at være aftaget så meget at SAS nu igen kan indsætte de større Airbusser på ruten fremfor mindre flytyper.
Som nævnt er der stadigvæk efterdønninger fra COVID-19 pandemien på ruten, og en ting man kan se det på er valget af flytyper som SAS benytter sig af. Før Covid-19, blev der til Aalborg fløjet med op til 7 daglige Airbus flyvninger på ruten. Disse var fordelt på 3 morgen/formiddagsafgange, samt 4 eftermiddag/aftenafgange, og en af disse afgange blev fløjet med en type, som der nok ikke vender tilbage til Aalborg lige foreløbig. Airbus A321-200CEO.
Airbus A321-200, var for SAS vedkommende sat på jorden i små 2 år, og fik først i foråret 2022 luft under vingerne igen. Typen ser i midlertidig ikke ud til at vende tilbage til SK1225/SK1228, som den fløj fast på før Covid-19. Typen benyttes nu hovedsageligt på ruterne mellem de 3 skandinaviske hovedstæder, hvor den gør stor gavn blandt andet på grund af den mængde luftfragt som typen kan medbringe i forhold til en lidt mindre Airbus A320Neo.
Destinationen Aalborg for SAS
I næsten ligeså lang tid som SAS har eksisteret. Ja i næsten ligeså lang tid har SAS haft fast trafik på København – Aalborg ruten, men med få undtagelser. Men hvis vi ser bort fra indenrigsruten til København, ja så har SAS også haft anden aktivitet igennem årene i den nordjyske lufthavn.
SAS har med årene både haft ruteforbindelse til både Stockholm og Oslo, som er selskabet 2 andre store skandinaviske HUBs, og derudover har SAS igennem årene også fløjet en masse charter til og fra Aalborg. Nu om dage flyver SAS 3 ruter fra Aalborg, hvor der udover København også flyves ruteflyvning til Oslo, og en sæsonrute til Sälen-Trysil, der blev åbnet i 2018, og er derved det nyeste skud på stammen af ruter fra Aalborg.
Aalborg som fremtidig fokus by for SAS?
Nu nævnte jeg at Sälen var “nyeste skud på stammen” af ruter fra SAS i Aalborg. Dette er ikke helt så korrekt længere som det var før den 21. december 2022.
Den 21. december 2022, sendte SAS en stor chokbølge afsted i nærmest helt luftfartsbranchen. SAS havde besluttet sig for at et af de nyere Airbus A321LR fly skulle bruges fra Aalborg. Destinationen der i denne omgang blev annonceret fra Aalborg, var Newark lufthavnen i New jersey. USA. Denne annoncering skabte overskrifter i både dagpressen, såvel som adskillige branchesites rundt om i verden. Aalborg, som nærmest altid har været en mindre “brik” i hele det store SAS puslespil. ja den Aalborg var nu gået hen og blevet en mere betragtelig fokusby for det skandinaviske flyveselskab, idet at lufthavnen nu høster sin første interkontinentale rute.
Men hvad bringer fremtiden for SAS i Aalborg, når man ser bort for eventuelle frekvensøgninger til København? Jo der er mange muligheder eftersom de sidste rester af verden så småt er ved at åbne på ny efter covid-19 pandemien. SAS ender nok med nogle frekvensøgninger til Oslo i første omgang, og på lidt længere sigt, kan det være at Aalborg-Stockholm ruten kan blive genåbnet.
Skriv et svar