SAS laver nye flyselskaber – Velkommen til SAS Connect og SAS Link

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Det har reelt været noget der har været under opsejlning siden SAS lavede deres datterselskab SAS Irland (SAIL). Derfor er det ikke nogen overraskelse at SAS forsætter og deler deres produktion op i flere flyselskaber. Men historisk er noget af det samme set før og medarbejderne og fagforeningerne er ikke glade.

Tirsdag blev en intern meddelse delt i SAS, som bekræfter dette og InsideFlyer har fået det bekræftet af flere kilder. Så nu er flere måneders rygter blevet en realitet.

De to nye flyselskaber som får deres eget AOC (Air Operators Certificates) og “opgaverne” fordeles på følgende måde:

  • SAS Connect er det tidligere SAS Irland og skal bruge Airbus A320neo’er præcist som i dag. Men fra at have en base i Irland, så er København den næste og Stockholm og Oslo er på tegnebrættet.
  • SAS Link er “det nye” flyselskab. Det skal bruges til at drive de nye Embraer E195 E1 og senere Embraer E195 E2 fly. Det er fly som skal erstatte de gamle Boeing 737-700, der længe har skulle stå for udskiftning. Hvor baserne vil være er uklart endnu, men da Boeing 737-700 har base i Oslo og de nye fly skal erstatte disse er det ikke forkert at gætte på netop Oslo som primær base.

Det er derfor en ren strukturel ændring og ikke noget nyt kommercielt brand SAS har fundet på. Så det er ikke Snowflake eller lignende eksempler der er på tegnebrættet.

Det er udelukkende for at sikre sig den billigste mulige produktionsplatform til enhver en tid. Dette er naturligvis ikke noget medarbejderne og fagforeningerne er glade for. Trods det faktum at SAS Connection (eller SAS Irland på det tidspunkt) har indgået en fagforeningsaftale for deres nye base i København.

Så det spændende bliver hvordan det interne i SAS kommer til at virke med dette. At drive flere produktionsplatforme er ikke nemt og derfor vil det blive interessant at se hvordan SAS takler dette, da det forsat også vil have underleverandørerne inden med for eksempel Bombardier CRJ 900 flåden.

Dermed har SAS 4 forskellige måder at producere på. De 3 flyselskaber som er en del af SAS (SAS Scandinavia, SAS Connect og SAS Link) og så underleverandørerne.

Vi følger sagen som den udvikler sig.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *