Anmeldelse: Thai Airways til Bangkok i economy class

Thai Airways

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

For nogle par uger siden, fløj jeg med Thai Airways fra Brussel til Sydney via Bangkok i economy class. Det var en lang rejse, men takket være det venlige crew og den gode service, var det slet ikke så udmattende som jeg havde forventet. Med Thai Airways flyver du i komfort til den anden side af verden, også i economy class! Læs anmeldelsen af den første del af rejsen fra Brussel til Bangkok her.

Denne anmeldelse af Thai Airways til Bangkok er andet afsnit i en serie artikler om min rejse til Australien, New Zealand og Cook Øerne. Det første afsnit med en introduktion til rejsen, kan du læse her.

Udsalg hos Thai Airways

Sidste år var der et fint udsalg hos Thai Airways fra forskellige europæiske lufthavne til Australien og New Zealand. Billetterne kunne fås fra €460, et røverkøb i forhold til hvad man normalt betaler. Jeg bestilte en billet med ankomst i Sydney og hjemrejse fra Auckland til små €500.

Med Thai Airways til den anden side af kloden for under €500. Denne rejse med Thai er en del af en længere rejse til Oceanien.

Afgang

Dagen er torsdag den 15. juni. Endeligt var dagen kommet! Tilbage til landet som jeg tidligere havde forelsket mig i! Med til sådan en lang rejse til en fjern destination hører også at sige farvel. Og det var tungt denne gang. Efter at have vinket farvel til min kæreste, var det tid til at tage til lufthavnen.

Da jeg ankom til lufthavnen, var der en strømafbrydelse. Heldigvis havde det ikke meget indflydelse på min rejse. Jeg kunne som sædvanlig checke ind og aflevere min bagage. Bagagen blev dog midlertidig opbevaret ved check ind skrankerne, eftersom der kun var begrænset strøm til maskinerne.

En venlig medarbejder hjalp mig med min bagage, men kunne desværre ikke checke mig ind til næste flyvning til Sydney. Det var på grund af en stopover på 12 timer. Det havde jeg med vilje lagt ind, så jeg kunne sove lidt ved lufthavnen i Bangkok.

Security og boarding

Der var slet ingen kø ved security og paskontrol. En dejlig overraskelse i forhold til Amsterdam Schiphol lufthavnen, som i de måneder havde køer på over en time. Jeg var dermed ret hurtig ved gaten, hvor vores Boeing 777-300ER ventede på os. Efter en lille halv time, var det tid til at stige ombord. Boarding foregik i en strikt rækkefølge. Først dem der havde behov for hjælp og børnefamilier, derefter business class og frequent flyer, og til sidst alle andre. Jeg var desværre denne gang en del af den sidste gruppe, eftersom jeg ikke har status i Star Alliance.

Thai Boeing 777 i Brussels
Thai Boeing 777 i Brussels

Jeg havde et sæde helt bagerst i flyet. Række 72 ved vinduet. De sidste 3 rækker, har kun 2 sæder ved siden af hinanden, som giver lidt mere komfort og privacy, selvom de er tæt på toiletterne. Efter nogle venlige ord fra kaptajnen og sikkerhedsinstruktioner, tog vi afsted mod Bangkok.

Ved siden af mig, sad en belgier som heldigvis talte flamsk, og som havde lyst til at snakke lidt. Jeg kan ikke lide at sidde 12 timer ved siden af nogen der ikke siger et bip. Jeg har for det seneste lagt mærke til at en samtale med naboen ikke længere er en selvfølge når man flyver.

Flyvningen

Efter vi nåede marchhøjden, gik kabinepersonalet med det samme i gang med serveringen. Personalet var meget venlig og tilbød os begge to et sæde ved en nødudgang, som vi dog takkede nej til. Jeg kunne faktisk godt lide min stole og det kunne min nabo åbenbart også.

Den første service bestod af noget at drikke og en pose nødder. Der blev ikke sparet på noget. Drikkevarerne flød i rigelige mængder og personalet kom enda forbi med en opfyldning et kvarter senere. I mellemtiden, kom en steward forbi for at bekræfte at jeg havde bestilt en laktosefri måltid. Det var tilfældet.

Bagerste kabine i en Thai Boeing 777
Bagerste kabine i en Thai Boeing 777

Service

En time senere, startede måltidservicen. Jeg fik min måltid som en af de første. Det synes jeg er en af fordelene ved at bestille en måltid på forhånd. Resten af passagererne kunne vælge mellem kylling med ris eller paste med svinekød. Min måltid bestod af pasta med spinat og tomat i en herlig sovs, salat, skåret frugt, og en bolle med margarine og marmelade. Det hele smagte godt og jeg synes også at mængden var tilpas.

Thai Airways
Min måltid

Efter kabinepersonalet kom forbi for at spørge om vi ville have mere at drikke, spurgte jeg om en grøn te. Stewardessen sagde at hun ikke havde den klar, men at hun kunne gå tilbage i galleyen og lave en til mig. Og sådan skete det. Et par minutter senere, kom hun tilbage med en herlig kop grøn te. Super venlig! Jeg havde fornemmelsen at personalet tog god tid for at hjælpe hver eneste passager. Derudover var der fast personale per kabine og jeg blev hjulpet af den samme stewardesse. Det skaber et bånd og på et tidspunkt ved hun præcist hvad man vil have. Du kan garanteret lide en kop grøn te til? Helt klart! Under måltiden kom personalet i øvrigt forbi adskillige gange med flere drikkevarer.

Thai Airways
Intet var for meget, for den venlige crew

Sæde og underholdningssystem

Omkring en time senere blev affaldet hentet. Endnu en halv time senere, blev kabinebelysningen slukket og var det tid til at sove. Det var dog ikke nemt, fordi at jeg sad så tæt på toiletterne. Skyldning og døren der hele tiden åbnede og lukkede, virkede meget forstyrende. Så kan jeg bare se en film! Der var et rigeligt udvalg af film, selvom touchskærmen ikke altid virkede så godt. Nogle gange skulle jeg trykke to, tre gange før skærmen reagerede.

Thai Airways
Skærmen var sløv, men eller virkede den fint.

Sædet var i øvrigt ret godt. Mængden af benplads var meget fint, især fordi der var 15 til 20 cm afstand mellem min stol og vinduet. Jeg kunne derfor fint finde plads til mine ben. Dobbeltsæderne bagerst har dermed sine fordele og ulemper. Udover mere benplads og privacy, starter servicen her og det er lige rundt om hjørnet fra galleyen hvis du vil hente noget.

Thai Airways
Fin benplads for economy class

Nat

Om natten kom kabinepersonalet forbi med appelsinjuice og vand et par gange. Du kunne også hente drikkevarer selv i galleyen. Hvis du havde behov for noget andet, var der altid nogen til at hjælpe dig. Efter maden, ville jeg børste mine tænder, men min tændbørste lå i min kuffert. Jeg spurgte stewarden om de havde en “dental kit”, og det var ingen problem.

Tidligere fik hver passager den sammen med øjenmasken og ørepropperne, men nu om dagen skal man bede om det. Det er forresten en stor fordel i forhold til mange andre selskaber. De kiggede mærkelig på mig på en interkontinental flyvning med British Airways. Hos KLM er de kun tilgængelige i business class.

Thai Airways
Om natten var der drikkevarer i galleyen

Morgenmad

Efter omkring 6 timer var det tid til den anden servering. Igen fik jeg min mad som den første. Måltiden bestod af ris med couscous, tropisk frugt og æblemos. Derudover var der masser af boller og croissanten tilgængelige. Personalet kom forbi med dem flere gange. Alle andre passagerer fik en standardmåltid bestående af brød, en croissant, omelet, pølse, og lidt yoghurt. Maden smagte igen rigtig godt og det var mere end nok.

Thai Airways
Morgenmad

Jeg lagde igen mærke til hvor behjælpelig personalet var. Intet var for meget. Har du lyst til en øl, et glas vin og et glas vand på samme tid? Ingen problem!

Landing

I mellemtiden havde vi påbegyndt indflyvningen til Bangkok. Landing var ret hurtig. Det var heldigvis endnu rolig på lufthavnen i Bangkok i de tidlige morgentimer. Om dagen kan køen var afskyelig lang, men det var min tur ved paskontrollen efter kun 30 minutter. Min kuffer ventede allerede på bagagebåndet og jeg kunne gå direkte videre til min shuttlebus til hotellet.

Ugen inden havde der været lidt for mange festlige aftenen og nu krævede det sin pris. Jeg var helt færdig og på hotellet faldt jeg med det samme i søvn. En anmeldelse af den anden del af turen fra Bangkok til Sydney kan du snart læse her på InsideFlyer.dk.

 

Denne artikel er oprindeligt skrevet af Roij Scholten fra vores søsterside Insideflyer.nl



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

- Meget venlig kabinepersonale
- Omfattende service
- Lækre måltider
- Personalet giver den lige den lille ekstra
- Dental kit på forespørgsel
- Underholdningssystem med godt udvalg af film

Cons

- Underholdningssystem er ret sløv
- Sæde tæt på toiletterne virker forstyrrende

Rejseklasse

Sæde

Mad og drikkevarer

Kabinepersonale

Værdi

Generel Vurdering

Konklusion

En udmærket flyvning med fantastisk service i economy class.

4.3

Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *