DAT nåede nye højder med serveringen på ny rute til Aberdeen

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Mandag morgen var InsideFlyer med ombord på DAT’s første flyvning til Aberdeen, og her brillierede de i en ellers undervurderet kategori – nemlig flymad!

Klokken 10.40 mandag morgen skulle DAT have haft deres første afgang fra Esbjerg til Billund. Det gik imidlertid ikke helt sådan, da Esbjerg var omgivet af tæt tåge. Passagererne blev dog hurtigt afhentet af en bus, og fragtet til Billund Lufthavn så turen til Aberdeen alligevel kunne gennemføres. Blandt de første passagerer var Jesper Rungholm, Direktør for DAT.

Således afgik DAT’s første afgang til Aberdeen fra Billund klokken 12.00, hvor passagererne boardede flyet fra en Bus Gate, og lastet med sækkepiber og høje forventninger rullede ud mod startbanen i den lille ATR-42-500.

Flyet boarder i stadig tæt tåge i Billund

Plads til brede skuldre eller lange ben var der ikke meget af, til gengæld blev man mødt af usædvanligt veloplagt kabinepersonale – og som noget nærmest helt fremmed i dagens danmark, foregik kommunikationen til passagererne først og fremmest på dansk! I virkeligheden følte man ikke at man helt havde forladt Danmark, før man satte fødderne i Aberdeen.

Sådan ser DAT’s kabine ud på en ATR-42-500

God gammeldags smørrebrøds-catering

Flyveturen varer blot 1 time og 30 minutter, og de fleste selskaber havde nok højst valgt at servere en kop kaffe til deres passagerer. Rutens længde valgte DAT dog komplet at ignorere, og diskede om med en menu der var længere end hvad stewardessen kunne nævne på ét åndedrag. Den lød således:

MENU

Mad:

  • 2 stykker uspecificeret højtbelagt smørrebrød
  • Gammeldags Chokoladeis
  • Snacks eller chokolader til kaffen

Drikkevarer:

  • Sodavand eller kildevand
  • Øl (Tuborg pilsner eller classic)
  • Vine (Rød, hvid eller mousserende)
  • Spiritus (Rom, Whiskey og Baileys)
  • Juice af forskellige slags

Smilet spredte sig igennem flyet, og passagererne ombord troede ikke deres egne ører. En passager bagerst i flyet udbrød sågar på klingende jysk “Smørrebrød?!?”. Ja man følte sig faktisk helt hjemme på charterflyveren fra Mallorca i de gode gamle dage, og et forventningsfyldt publikum så til med sultne øjne da mad og drikkevarer blev delt ud – og de blev ikke skuffede!

To stykker højtbelagt og utroligt velsmagende smørrebrød

Smørrebrødet mindede nemlig på ingen måde, om normal og næsten uspiselig mad på Economy Class. Det var friskt og velsmagende, og så er det så uendeligt meget en sikker vinder, når man ønsker at få sine passagerer op i den syvende himmel. Folk snakkede højt om at det var “den bedste flymad de nogensinde havde fået” og flere bifaldte også cateringen da de steg af flyet igen.

Gammeldags flødeis med chokolade var et hit til dessert!

Herligheden stoppede dog ikke her. Perfekt timet med at man havde sunket den sidste bid smørrebrød, stod en stewardesse nemlig klar med chokoladeis, kaffe og Baileys. Chokoladeisen var fantastisk smagfuld, og bestemt ikke fundet på den billigste hylde hos leverandøren. Flere passagerer spurgte endda om de måtte få endnu en, og det måtte de selvfølgelig. Kaffen var tilmed lækker, og ikke den samme tarvelige kaffe der har brygget siden sidste flyvning, som man elllers tit kan komme ud for.

Travl men venlig besætning

Besætningen havde i den grad travlt med at få gennemført servicen i tid til landing. Der var dog på ingen måde for travlt til at gøre det med et smil, og besætningen tog sig god tid til hver passager. Vi havde endda tid til et lille nummer med skottisk folkemusik, før vi lagde an til landing – noget af en præstation må man sige!

Besætningen ombord havde travlt, men var smilende hele vejen igennem

Intet nyt koncept

Jaja, DAT brillierer på deres åbningsdag, med overdådig service til de medrejsende kunne man fristes til at tænke. Martin Ziegler der er marketing director hos DAT hævder dog at den gavmilde servering ombord, på ingen måde er noget nyt. Selskabet har nemlig længe tilbudt selvsamme service på deres rute fra Esbjerg til Stavanger. Jesper Rungholm der er direktør for DAT nævnte også tidligere til InsideFlyer, at han ønsker at det skal være “en Business Class service i et Economy sæde”.

Jesper Rungholm hilste pænt på i Aberdeen

I sidste ende var vi utroligt imponerede over DAT’s serveringer ombord, og er også ganske tilfredse med DAT’s håndtering af afgangen, vejret taget i betragtning. Det er helt afgjort skribenten for denne artikels bedste total-oplevelse på en kortrute til dato.

Overblik

Pros

+ God servering
+ Venligt personale
+ God håndtering af vejrforhold

Cons

- Små sæder

Service

Mad og Drikke

Sæde

Value 4 Money

Generel Vurdering

Konklusion

Rigtig god oplevelse, hvor man i den grad blev tilfredsstillet på servicesiden. Man glemte næsten at tiden gik, og før man fik set sig om, var man landet i Aberdeen.

4.5

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *