Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Sidste weekend fandt den 100. udgave af KLM Open golf-turnering sted. En god lejlighed for InsideFlyer at tage en snak med CEO for KLM Pieter Elbers.
Den 100. udgave af KLM Open fandt sted på hjemmebanen for hovedsponsoren på The International i Badhoevedorp, tæt på en af landingsbanerne ved Amsterdam Schiphol Airport. Med det gode vejr var der derfor ikke kun golfspil at se på, men også på flyene under indflyvningen, som dannede en passende baggrund.
For KLM er golf stadig en vigtig måde at holde kontakten med kunder og relationer på. Flyselskabet inviterede mere end 12.000 VIP’er under turneringen. Ud over loungerne blev der også modtaget nogle gæster på de forskellige seminarer om bæredygtighed eller flight experience. “Hometurf” -udgaven af KLM Open finder kun sted en enkel gang. Næste år finder turneringen sted på Bernardus i Cromvoirt. Lørdag var der som normalt et øjeblik, hvor administrerende direktør Pieter Elbers og direktør KLM Nederland Harm Kreulen tager imod en udvalgt gruppe medier, herunder InsideFlyer, for at tale om aktuelle emner. I denne artikel følger en række opdateringer om den nuværende tilstand hos KLM og planer for fremtiden.
Billetstruktur og priser
Tidligere i år udvidede KLM den nye billetstruktur – med Light-optionen uden indchecket bagage – til næsten alle interkontinentale destinationer. I retning af Nordamerika var det allerede almindeligt på grund af tilstedeværelsen af lavprisselskaber. Men det er langt fra tilfældet for destinationer i Afrika, Mellemøsten og Asien. Ingen af de største europæiske, mellemøstlige eller asiatiske luftfartsselskaber har fulgt KLMs eksempel for nuværende. InsideFlyer spurgte Harm Kreulen, hvad reaktionerne har været, og hvad det betyder for selskabets konkurrenceevne og image. Direktøren for KLM Nederland sagde, at det ikke har ført til færre passagerer. Adskillelse af produkterne er vigtigt for flyselskabernes tiltrækningskraft. Han understregede også, at KLM gradvist har introduceret disse billetmuligheder og også har reduceret startprisen efter unbundling af indtjekket bagage. CEO Elbers tilføjede, at KLM med disse beslutninger ikke kun ser på det hollandske marked, men at det er “globalt drevet”.
Bæredygtighed
Dagen før mødet meddelte KLM, at ville erstatte en af de 5 daglige flyvninger mellem Schiphol og Bruxelles ved at købe et fast antal pladser på hurtigtoget Thalys. Der er derfor meget opmærksom på KLMs bæredygtighedsstrategi, men også på de mulige konsekvenser af en europæisk billetafgift, foreslået af Frankrig og Tyskland. Kampagnen Fly Responsibly har været i gang i et par måneder nu og er begyndt at bære frugt. For eksempel i form af flyselskabets fordobling af CO2-kompensationen i seneste tilbudskampagne i Holland. Antallet af passagerer, der kompenserer flyets CO2-emissioner gennem KLMs CO2Zero-program, er tredoblet til 3%. I fremtiden ønsker Elbers også at give passagererne et valg til, hvor deres kompensationsbidrag vil blive brugt. Nu er det kun i Panama. En skov nær Schiphol lufthavnen i Haarlemmermeer er på ønskelisten.
Med hensyn til at gøre tog kombineret med KLM-billetter mere attraktive, er der stadig behov for et par ting, siger Elbers. For eksempel ser vi på at gøre det muligt at tjekke bagage ind på banegården i Bruxelles, så passagerer ikke længere behøver selv at gøre det efter togturen på Schiphol. Derudover skal der indgås gode aftaler med togselskabet NS om, hvordan eventuelle forsinkelser, ombookinger og mistede forbindelser skal håndteres.
Netværk og flåde
Det næste spørgsmål var selvfølgelig, til hvilken ny destination den frigivne slot skal bruges. Da Elbers blev spurgt, ønskede han ikke at nævne specifikke destinationer på ønskelisten, men det blev klart, at det er tale om en langdistance rute. Sidste år blev KLM tvunget til at lukke ruter på grund af manglen på slots.
Indien har altid været højt på KLM’s dagsorden. Men på trods af tabet af Jet Airways, vil KLM ikke beholde en daglig flyvning til Mumbai i løbet af sommerprogrammet næste år. I stedet flyves der tre gange om ugen. InsideFlyer spurgte CEOen, om der stadig er potentiale for dette marked uden en lokal partner. “Vi tror på det indiske marked, men der er økonomiske udfordringer,” sagde Elbers. Disse inkluderer valutakursen, hård konkurrence på indenrigsmarkedet og konkurrence fra golfselskaberne om internationale forbindelser. “En lokal partner hjælper bestemt,” sagde Elbers og KLM ser på andre måder at få fodfæste på denne “hvide plet” i (Skyteam) netværket.
En anden markant udvikling var den nylige ordre på to yderligere Boeing 777-300ER. Ifølge Elbers er dette til dels for at erstatte de 747’er, der udfases, men det tilbyder bestemt også mere kapacitet. Som et resultat af A350-udvekslingen med Air France vil KLM også have større kapacitet i de kommende år på grund af de større fly.
Denne artikel er baseret på en artikel oprindeligt skrevet af The Flying Dutchboy fra vores søsterside Insideflyer.nl.
Skriv et svar