Hej kloge hoveder, flybilletter til sommerferien, nogen der kan ridse det lidt op? 1. De bliver med al sandsynlighed aflyst, og jeg er med på at flyselskaber har til afrejsedato til at annullere og først derefter kan man bede om refusion. 2. Efter afrejsedato , hvornår kan man gøre indsigelse via MasterCard? - hører om folk der venter +90 dage på at få pengene. Kan man overhovedet bruge indsigelse hvis selskabet ikke er gået konkurs?
Jeg tror det er lidt usikkert, og jeg har ikke selv fundet noget klart svar på det. Vi skulle have været til Sydafrika i påsken med Lufthansa, og de har selvfølgelig ikke udbetalt de 9000,- vi har til at stå hos dem. Vi har derfor lavet en indsigelse via Bank Norwegian, og de har sendt den videre til Visa. Indtil videre afventer vi situationen og kan ikke gøre så meget mere.
https://www.forbrugereuropa.dk/faq/faa-svar/flyrejser/flyaflysning/ Tilbagebetaling skal ske indenfor 7 dage, og der står ikke noget om, at Covid-19 ændrer på den regel.
Men der er forskel på at have ret og få ret. Jo, du har ret til at få pengene efter 7 dage, men hvis de ikke kommer, hvad vil du så gøre?
Snak med din kreditkortudsteder. Der er forskellige regler for hvornår de vil behandle en indsigelse. Så vidt jeg husker er det efter 6 uger hos SEB og med indsendelse af dine forsøg at komme i kontakt med selskabet. Selvom EU har indskærpet, at luftfartselskaber skal refundere penge og ikke kun tilbyde vouchers, så er de 7 dage nok ikke realistisk med den mængde af aflyste fly. På den anden side må det jo heller ikke blive til en undskyldning for at ignorere forespørgsler til tilbagebetaling. Så et rigtig godt spørgsmål hvilken frist, der så er realistisk og acceptabelt.
Ifølge nogle af svarene derinde, skal man klage via flypassager.dk hvis flyselskabet ikke "makker ret" Men hvis der er lokale love, så vil flyselskabet helt sikket bruge den mest fordelagtige for dem. Jeg ved, at der hae været snak om fælles EU-regler, men jeg kan ikke helt finde ud af, hvad status er.
EU reglerne er klare og er gældende. Nogle lande har forsøgt med lokale retningslinjer til ikke at håndhæve den del af EU direktivet, også noget som Danmark har overvejet. EU har dog skrevet et brev så sent som i sidste uge til alle medlemslande, at EU direktivet står ved mangt og ikke kan fraviges lokalt. Men, som så tit, der er stor forskel på om at have ret og at få ret. Du kan klage til Trafik-, Bygge-, og Boligstyrelsen, men du skal nok ikke regne med, at det vil gå hurtigere at få dine penge på kontoen.
Er der nogen der har fået penge ud af SAS? Har to krav siden slut-Marts, hvor der ikke er sket noget endnu.
Men det er jo reelt samme problem med retten til ombookning, tilgodebeviser og andre rettigheder. De er jo reelt kun noget værd, hvis selskabet kan honorere kravene.
Jeg har haft to med SAS som blev aflyst. Den ene ombooket uden problemer selv om de oprindelige bookingklasser ikke var åbne. Den anden byttede jeg til vouchers (for at gøre mit for at støtte SAS). Jeg har dog ikke set vouchers endnu (6 uger) - men har heller ikke super travlt. Rejste i går et krav til Air China på EUR 5k - men efter sigende er de ganske effektive til at refundere. Opgav at kæmpe med EasyJet (under 500kr) - gad ikke bruge energi og blodtryk på dem.
Ifølge svensk TV4, så er Sveriges "Konsumentverket" gået i gang med at undersøge sagsbehandlingstiderne for SAS, Norwegian, TUI og Ving, som ikke har refunderet deres kunders penge indenfor tidsfristen. Men.. 7 dage er kort tid (5 bankdage), og med så mange aflyste rejser, så kan jeg godt forstå,at det ikke kan gøres hurtigt, men hvor min personlige tålmodigheds-grænse går, ved jeg ikke. 2 måneder er naturligvis i overkanten, som mange har ventet.
1 år - og hvis den ikke er brugt får jeg beløbet udbetalt. Fin ordning synes jeg. Jeg stripper ikke SAS for cash - og kan i givet fald få pengene udbetalt om et år (forudsat SAS stadig lever der - men det tror jeg på).
Er der nogen der står indenfor den tilbagebetaling efter 12 mdr? Jeg mener ligesom rejsegarantifonden gør ved pakkerejser? Ellers vil jeg sige jeg syntes det er modigt
Jeg har haft en del ture med både Air Baltic, Norwegian, Sichuan og Finnair mellem HEL/TKU og CPH, som alle er blevet aflyst. Norwegian: 1 Voucher og 1 full refund requested. Voucher og full refund anmodet den 25-03-2020 Cashpoint modtaget 08-04-2020 med 20% extra value. Full Refund: Mail den 20-05-2020 om refusionen er gennemført fra deres side og pengene skulle dukke op inden for 5 bankdage - Så mon ikke de kommer i næste uge. Air Baltic: Full refund Full refund anmodet den 17-03-2020 efter aflyst fly, 29-04-2020 fik mail update om forlængede svar tider men jeg bare skulle vente og jeg har en plads i deres refund-kø. Så her venter jeg stadigvæk. Sichuan Airlines købt gennem FlyBillet.dk: Full Refund requested. Anmodet den 27-02-2020 om full refund af hele beløbet, cirka 500kr. Massere af opdaterings mails undervejs uden konkret info. 18-05-2020 Mail om jeg vil modtage 324kr iden for 5 bank dage. Jeg har ellers på skrift at de ville refundere det fulde beløb. Tager ikke kampen om de sidste 200kr, det ikke tiden værd. Finnair: Ombooking. Fly aflyst 09-05-2020, mulighed for refusion og voucher eller om bookning. Skrev til dem på twitter og rykkede afgangen til en senere dato. Samme dag havde jeg svar og min booking var blevet opdateret med de nye afgange jeg havde ønsket. Håber det kan hjælpe jer der venter fra samme selskaber til at danne jer en nogenlunde tidshorisont.
Jeg har ventet to måneder på en returbetaling fra SAS. De kom så i denne uge. Jeg er klar over reglerne - men flyselskaber har sendt mange medarbejdere hjem, så tvivler på at de kan gøre det meget hurtigere end de gør det. Så om muligt så giv dem tid - trods det ikke er reglen. De store selskaber som SAS og Norwegian går ikke konkurs i 2020.
Jeg syntes personligt at 60 dage er ok situationen taget i betragtning, - der hvor jeg harcelerer og sidder i klemme er at vores DY billetter midt juli med al sandsynlighed aflyses, taget deres indskrænkede rutenetværk de selv har meldt ud om. Norwegian syntes jeg bør handle proaktivt og aflyse og refundere/ombooke nu fremfor at trække den til afrejsedato, hvis de har tænkt sig at lukke 2020 stort set ned ihvertfald for ruter ud af Danmark
Nix. Den er i princippet en ren privatretslig aftale (uden regulerende myndigheders indblanding) og det har intet med mod at gøre. SAS har hjulpet mig et par gange gennem årene hvor jeg virkelig har været på spanden. Nu giver jeg mit lille bidrag til at hjælpe SAS og deres mange medarbejdere ved at ombooke den rejse jeg kunne - og den jeg ikke kunne, bad jeg om voucher i stedet for refundering. Hvis SAS brager ned er pengene selvfølgelig tabt - med det tror jeg ikke de gør. Og skulle det ske, så er det jo ikke et liv/død spørgsmål for mig.
Sådan bare for at være sikker: Jeg formoder, at du synes Norwegian bør handle proaktivt og ikke omvendt? (din sætning kan tolkes begge veje )