Beaglens juridiske rejse(b)log

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Beaglen, 5/1/16.

  1. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,183
    "Synes godt om" modtaget:
    6,449
    Point:
    113
    Helt enig I @SebastianBruun's specs. Dertil kommer, at du skal indgå en aftale med din eksterne leverandør, og der hjælper klart at have et købt product og ikke "click through" vilkår fra Google, Dropbox, mv. Jeg vil også helt klart anbefale en leverandør der holder dine data indenfor EU/EØF området. Selvom Privacy Shield er lovlig, har jeg ikke meget tiltro til den. Du skal også indgå en databehandleraftale for at være GDPR-compliant. De er efterhånden blevet ret standard. Du er velkommen til at sende den forbi mig. Jeg ikke jurist, men jeg har set nok af dem at kunne finde den røde kuglepen frem :)

    Og ikke mindst: tillykke! Fantastisk du tager spinget.
     
    Henrik Olsen og Beaglen "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,381
    "Synes godt om" modtaget:
    12,763
    Point:
    113
    Min skrækhistorie, da jeg var udstationeret i Rumænien. Jeg måtte kæmpe med vores EDB afdeling, da jeg krævede back-up af alle dokumenter på personalets PC-ere. Vi havde vel 10 personer på forskellige adresser.

    Efter et par måneder blev de stå installeret - så der blev lavet back-up.:D:D:D

    Et par måneder senere skulle blikkenslageren reparere radiatoren på et af vore kontorer (og havde glemt at slukke for det varme vand). I hvert fald fik en af de bærbare en ordentlig omgang vand. Så den var sat ud af spillet.

    Vi kontaktede EDB-afdelingen, som indledningsvis kunne fortælle, at den automatiske backup kun blev lavet, når man var sluttet op på hovedkvarterets trådløse netværk. OK - alle var samlet på hovedkontoret en gang om ugen, så det var da kun en uges arbejde, der var forsvundet. Troede jeg.

    Back-up blev nemlig kun lavet af de filer, der var gemt i "my documents".:eek::eek::eek: Og alt personalet havde lavet biblioteker på skrivebordet.

    Konklusion: Der blev lavet back-up hver uge. Men ikke af de dokumenter, kollegerne arbejdede på.
     
    Henrik Olsen, Beaglen, AaB_CPH og 1 anden person "Synes godt om dette".
  3. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    God, opbyggelig historie
    Til en anden gang, hvis det er vigtigt nok: www.ibas.dk. Der er stort set ingen grænser for, hvad de kan hente ud af selv åbenlyst håbløse patienter.

    Men de er ikke gratis!
     
    Henrik Olsen, Henry og Beaglen "Synes godt om dette"
  4. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Hvis du bruger mac og iPhone/iPad, så er iCloud Drive virkelig begyndt at blive en god, stabil og billig løsning. Jeg kører selv med Macbook Pro og iMac som er koblet op med iCloud drive, således at det i princippet er den samme computer jeg bruger ifht hvordan skrivebordet ser ud, hvor tingene ligger og hvad der er opdateret, uanset om det er Pro’en der er med ude hos en kunde eller jeg nørder på iMac derhjemme. De er så koblet på til en Time Capsule, der løbende tager backup (ca 1 gang hver time).
    Samtidig kan jeg tilgå alle dokumenter på iPhone og iPad, og åbne dem i de samme programmer jeg er vandt til på computerne.. det er sgu dejlig lækkert.

    Men giver kun mening hvis man har solgt sin sjæl til Apple
     
    Henrik Olsen, Henry og Beaglen "Synes godt om dette"
  5. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Og husk, at hos mange banker så må du ikke bruge din alm private bankaftale til erhvervsbrug.

    Jeg har danske bank, da vi har dem som privat. Det er den billigste jeg kender til - 500 kr i oprettelse og 0 kr pr måned, inkl MC debit og netbank. Jeg bruger dog aldrig kortet, men kører det hele over de private kort i stedet for.
     
    Henrik Olsen, Henry og Beaglen "Synes godt om dette"
  6. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Checkede lige: Forsikring 1 - altså forsikring af it-udstyr, fordi det ikke er dækket af indbo-/familieforsikring, hvis det er erhverv: Årlig præmie godt 1.700 for en forsikringssum på ca. 70.000.:eek::eek::eek:

    Så er det vist også betalt - godt den er stoppet.o_O
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  7. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Det er meget forskelligt - min bank er trekvart ligeglad.:)
    Jeg har selv valgt at fordele på to konti, men det er lige så meget for at have mulighed for et ekstra VisaDankort, som så kun bruges til nethandel - på den måde risikerer jeg ikke at få deaktiveret mit daglige kort, fordi jeg har handlet på et website, som Nets's filtre ikke kan li' (det har jeg vist fortalt om før).
     
    Beaglen, Henrik Olsen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Vores bankdame var også ligeglad, men fortalte bare at hvis der sker svindel på min konto, eller danske bank går konkurs, så kan man risikerer at man ikke er dækket pga erhvervsaktivitet.. Der er dog næsten ingen aktivitet hos mig - lidt moms frem og tilbage, og lidt udlæg frem og tilbage.. en 10-12 gange om året tror jeg..
     
    Beaglen, Henrik Olsen og Henry "Synes godt om dette"
  9. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Hvem skal man søge kompensation hos, når en forsinkelse hos et selskab (Lufthansa), gør at man misser sit fly hos et andet selskab(SAS)? Billetten er booket gennem SAS og på samme PNR @Beaglen
     
    Henrik Olsen, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  10. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Operating carrier => Lufthansa
     
    Henrik Olsen, Beaglen, Ulrik og 3 andre "Synes godt om" dette.
  11. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    527
    "Synes godt om" modtaget:
    1,841
    Point:
    93
    Det er et godt spørgsmål, du dér stiller. Der er flere muligheder og jeg vil anbefale følgende vejledning:

    1) Du skal lige først sikre dig, at din flyvning er omfattet af EU Forordning 261/2004 for at du i det hele taget er berettiget til kompensationen. Første step er her, at din samlede forsinkelse ved ankomst til slutdestinationen er på 3 timer eller mere. Dernæst kigges der på distancen du har fløjet.
    2) Når du har sikret dig, at din flyvning er omfattet af EU forordningen, er spørgsmålet så, hvem du skal rette klagen til. I teorien er der frit valg - MEN: Et oplagt valg i denne situation er selvfølgelig Lufthansa, eftersom deres flyvning er årsag til forsinkelsen. Der er dog den hage ved det, at Lufthansa godt kan finde på at afvise klagen, eftersom de "kun" er operating Carrier. Derfor vil Lufthansa prøve at sende aben videre til SAS, eftersom du har købt billetten hos dem og dermed dem du har indgået selve transportaftalen med (her kaldes SAS så for "Marketing Carrier").
    3) Grundet codeshare-samarbejdet mellem Lufthansa og SAS, skal begge flyselskaber tage din anmodning om kompensation alvorligt. Det er derfor helt op til dig, om du vil prøve Lufthansa først og dernæst SAS, såfremt Lufthansa afviser din anmodning. Jeg vil nok gå efter SAS først og se, om det skulle give pote.

    Jeg håber, at ovenstående kan bruges og ellers siger du bare til, hvis der er brug for hjælp. Jeg følger gerne med på sidelinjen og håber selvfølgelig, at du får et positivt svar retur :)
     
    Henrik Olsen, RasmusH, Kenneth K og 3 andre "Synes godt om" dette.
  12. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Mange tak for svar! Vi prøver med SAS og ser hvad de siger:)
     
    Beaglen, Henry og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  13. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,539
    "Synes godt om" modtaget:
    4,451
    Point:
    113
    Halløj Beagle,

    Har følgende situation.
    Havde et fly til London her til morgen kl 07:50, men da jeg skal tjekke ind igår ser jeg at den er flyttet til kl 12:05 (morgenfly formodentlig aflyst)
    Ringer derfor til vores rejseagent Carlsson Travel, som får booket om til et morgenfly med BA i stedet.

    Flyver derfor nu med BA derover kl 06.05 og hjem med den oprindelige reservation på fredag.

    Kan jeg få kompensation for det aflyste fly?
    Står nu med en ekstra omkostning i form af ny BA billet + agent honorar.

    Mvh.
    Nichlas
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  14. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,381
    "Synes godt om" modtaget:
    12,763
    Point:
    113
    Og et tillægsspørgsmål: Kan man gøre det på egen hånd - uden at kontakte SAS. For derefter forvente, at de vil dække omkostningerne?
     
    Beaglen og Nj4220 "Synes godt om" dette.
  15. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,539
    "Synes godt om" modtaget:
    4,451
    Point:
    113
    Bonusinfo:
    Var lige ovre forbi Business/gold skranken og spørge hvorfor/hvordan og hvorledes.
    Hun stak mig uden opfordring en pjece om rettigheder i hånden, som om jeg har krav på en form for kompensation, men er ikke klar over hvad.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  16. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,381
    "Synes godt om" modtaget:
    12,763
    Point:
    113
    Går ud fra, at hun ikke er ekspert i erstatning. Og så er det vel meget fornuftigt, at hun giver dig pjecen og undlader at begynde en længere samtale om kompensation.
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  17. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Min erfaring er nej, du kan få normal EC261 men de betaler ikke din nye billet hvis ikke det var SAS der ombookede dig til den afgang... Det gode er jo så når EC261 tilfalder dig og ekstra omkostningen arbejdsgiver :)
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  18. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,539
    "Synes godt om" modtaget:
    4,451
    Point:
    113
    Nicki Lolk Sørensen, DanielBahn, jtraveler og 2 andre "Synes godt om" dette.
  19. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    527
    "Synes godt om" modtaget:
    1,841
    Point:
    93
    Hej Nichlas.

    Jeg læste tidligere i dag i en nyhedsartikel, at SAS p.t. har mandskabsproblemer og derfor har været nødt til at aflyse en række afgange. Hvis aflysningen af flyet er begrundet i mandskabsproblemerne, er der klart grundlag for en kompensation jf. EU forordning 261/2004, eftersom mandskabsproblemer er et internt anliggende og dermed ikke kan fritage flyselskabet for erstatningsansvaret, fordi der ikke er tale om en ekstraordinær omstændighed. Du er derfor berettiget til en kompensation på 250 EUR for det aflyste fly.

    Jf. forordningen er flyselskabet i øvrigt forpligtet til at udlevere pjecer / info om passagerrettigheder, så der er ikke noget at komme efter her. Dog kunne servicemedarbejderen godt have været lidt mere serviceminded, men omvendt også klogt at hun ikke prøver at udtale sig om noget hun evt. ikke har helt styr på.

    Forordningen forholder sig endvidere ikke til, hvem der har betalt for rejsen. Forordningen er nemlig designet til, at det udelukkende er den person der har udført rejsen, der har rettigheden til at anmode om erstatning og dermed ikke den, der har betalt for rejsen.
     
    Erwin Lansing, PeterA og Henry "Synes godt om dette"
  20. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Vil det sige, at ens arbejdsgiver ikke kan starte en claim?
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side