Fik denne fra min veninde der skulle flyve fra Barcelona til CPH igår...
I går, d. 10. august, skulle jeg og min familie (fire i alt) rejse hjem til København fra Barcelona internationale lufthavn. Da vi i lufthavnen prøver at checke ind på Self-help skærmene, får vi en melding om, at vi ikke har et ‘seat assigned’, og vi derfor skal kontakte en medarbejder. Vi stiller os i kø (i god tid) og når frem til en check in medarbejder, der fortæller os, at de kun har to ledige pladser på flyet, og vi i samme øjeblik skal beslutte os for, hvilke to der får en plads, og hvilke to, der skal have en stand-by plads. Det kommer som et chok, og vi har svært ved at beslutte os, da vi alle gerne vil hjem. Medarbejderen, som i øvrigt var iskold over for os, sagde at jo længere vi ventede med at tage en beslutning, jo større chance var der for at sæderne blev taget af andre. Så vi besluttede os for, at de to yngste skulle med.
Vi havde på Vuelings hjemmeside set at flyet var forsinket med to timer, men hende i check in sagde, at det var en fejl, og at flyet afgik til normal tid. Vi satte os derfor i gaten i den tro, om at flyet ville lette 09:50. Dette blev dog ikke en realitet, da flyet først begyndte at boarde omkring kl 12. Vi hørte aldrig om grunden til forsinkelsen, men hørte rygter om, at de skulle skifte fly.
Der endte med at være plads til én fra stand-by listen på flyet, som jeg gav til min mor, som lider af angst og flyskræk, så hun kunne ikke flyve alene. Jeg var derfor efterladt i lufthavnen, mens de andre lettede. Jeg snakkede med det meget uvenlige Crew ved gaten, som sagde at vi skulle skynde os over til Iberia transitten, for at få en af de fire ledige pladser på det næste fly med afgang 13:25 (vi var fem der ikke kom med flyet). I check in fik vi at vide, at vi var sikret plads på næste fly, hvis vi ikke kom med (hvilket nu gik op for mig, ikke var sandt). Så jeg løb til transitten for at sikre mig en plads, og heldigvis fik jeg en. Sæde 12C. Jeg fik en voucher på 12 euros. Derefter gik jeg til den gate, som der stod. Dette fly var også forsinket, og vi begyndte boardingen omkring 14:15. Da jeg kommer ombord ser jeg, at der sidder en mand i mit sæde. Han har samme sædenummer som mig, 12C! Jeg går mere eller mindre i panik, og bliver bare viftet til side af et crew medlem, og jeg sætter mig på det nærmeste sæde, med den viden at flyet er fuldt booket. Det er først kort før afgang at jeg får en ny plads, så først der føler jeg mig sikker på, at jeg kommer hjem. Da vi så lander i CPH kommer min bagage ikke frem på bagagebåndet, og alle de andre stand-by passagerers bagage fra det tidligere fly, kom heller ikke med. Vi landede først kl 17:13, skulle ha’ været landet kl. 12:50..,
Hvad kan jeg gøre??
Er vi enige om, at der er mulighed for kompensation her? Og hvad mht. Bagage?
Click to expand...