Beaglens juridiske rejse(b)log

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Beaglen, 5/1/16.

1. MaleneChristensen

MaleneChristensen VIP medlem

Beskeder:
    495
    "Synes godt om" modtaget:
    1,644
    Point:
    93
    Jeps, det er meldt savnet i CPH.. :)
    det sagde jeg var vigtigt. Men den er ikke scannet ind på et tag, så lige nu ved de ikke hvor den befinder sig o_O

Henry "Synes godt om" dette.
  2. miri90

miri90 VIP medlem

Beskeder:
    410
    805
    Point:
    93
    Der er røget en håndfuld billetter i kurven til BKK med Air China - købt via OTA'en Tripmonster.

Ganske enkel bestillingsproces - fint. Èn ting studsede jeg dog over efterfølgende: Ved indtastning af oplysninger stod det ganske klart: Indtast "første fornavn i passet". Det har vi naturligvis blot gjort selvom flere af os har flere fornavne i passet. Men jeg bliver efterfølgende bekymret, da jeg før synes man har hørt skrækhistorier om folk der ikke kan boarde pga. stavefejl eller lignende. Så hvad siger @Beaglen og I øvrige? Skal jeg igang med en lang sej kamp for at få dette ændret? Jeg vil ikke risikere at stå i lufthavnen og debattere, hvad en OTA har oplyst jeg skal skrive. En diskussion jeg nok taber, skulle det komme dertil...

Se vedhæftet for screenshot.

Attached Files:

Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  3. DanielBahn

DanielBahn VIP medlem

Beskeder:
    613
    1,679
    Point:
    93
    Er det ikke altid sådan, at navne skal stå præcis som i passet? Jeg havde nok kontaktet dem..

Beaglen, miri90 og Henry "Synes godt om dette"
  4. SebastianBruun

SebastianBruun Persona non grata.

Beskeder:
    2,069
    4,833
    Point:
    113
    Vi har aldrig oplevet problemer med manglende 'mellemnavne' - men så snart det er uden for Europa sørger vi normalt for overensstemmelse, just in case..

Beaglen, miri90, DanielBahn og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. Calle77

Calle77 EBG, Aeroplan 50K, Radisson Rewards VIP

Beskeder:
    900
    2,026
    Point:
    93
    Mange flyselskaber er efterhånden ligeglade med mellemnavne, men personligt vil jeg altid sørger for, at have det hele med. I det mindste mellemnavne som initialer.

6. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    11,646
    26,797
    Point:
    113
    Jeg tænker det samme - jeg har ikke oplevet det som et problem før. Det gælder også til rejser til USA. Men VISA lande kan sikkert godt være lidt mere drilske. Så jeg ville måske kontakte en ambasade eller flyselskabet og høre ad - måske det bare kan rette det ved Check In?

miri90 og Henry "Synes godt om" dette.
  7. miri90

miri90 VIP medlem

Beskeder:
    410
    805
    Point:
    93

Ja jeg kan jo godt slå mig selv lidt i skalden over at jeg ikke tænkte yderligere over det på booking-tidspunktet - nu er det jo desværre for sent at rette (hvert fald uden at betale en formue).

Tænker du den kinesiske ambassade i Danmark? Eller den danske i Kina?

Jeg prøver at høre flyselskabet også, desværre har Air China ingen dansk kundeservice, hvilket gør det lidt bøvlet at forklare. Tænker det i første omgang er spild af tid at kontakte OTA, som nok vil opkræve fuld pris for at lave en ændring. Også selvom deres instrukser blot er fulgt til punkt og prikke.

Beaglen, Henry og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  8. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    11,646
    26,797
    Point:
    113
    Jeg tænker på den kinesiske i DK :)

Du kan sagtens kontakte Air China på dansk - og de svarer ret hurtigt. Brug denne mail:

[email protected]

Henry og miri90 "Synes godt om" dette.
  9. miri90

miri90 VIP medlem

Beskeder:
    410
    805
    Point:
    93
    Tak Henrik! Det vil jeg prøve :)

10. Beaglen

Beaglen VIP medlem

Beskeder:
    544
    1,890
    Point:
    93
    Hovedreglen er, at navnet altid skal skrives nøjagtigt, som det står i passet. Så er spørgsmålet så bare, hvilke navne, der skal stå hvor. I dette tilfælde mener jeg bestemt, at OTA'en har begået en fejl ved at skrive "første fornavn". Så kan man nemlig nemt tro, at evt. resterende mellemnavne skal skrives i feltet nedenunder - og det er jo ikke det, der er meningen. Hvis OTA'en i stedet for havde skrevet "Fornavne og mellemnavne" i den første rubrik, havde der ikke været nogen tvivl. Hvis det koster en formue hos OTA'en at få lavet navneændring, ville jeg nok prøve at kontakte flyselskabet i stedet for og forklare dem sagen. Hvis ikke flyselskabet ser det som noget problem, burde sagen være opklaret.

miri90 og Henry "Synes godt om" dette.
  11. Thorkild

Thorkild VIP medlem

Beskeder:
    250
    1,275
    Point:
    93
    Mine forældre har været så flinke at give mig 4 navne (31 karakterer med mellemrum) og der er ikke plads til det hele i navnet på flybilletter mv. I de seneste 10-15 år har det fungeret fint med at bruge Fornavn, 2. mellemnavn og endelig efternavnet i flybillet, visumansøgninger (Kina, diverse afrikanske lande og USA).

12. Beaglen

Beaglen VIP medlem

Beskeder:
    544
    1,890
    Point:
    93
    SebastianBruun, Jeblin, RasmusH og 3 andre "Synes godt om" dette.
  13. AaB_CPH

AaB_CPH VIP medlem

Beskeder:
    544
    1,507
    Point:
    93
    Her til morgen har jeg fået en mail fra LH om ændringer i en forestående rejse til USA:

- Da vi bookede rejsen (direkte hos LH) valgte vi at betale lidt mere for en kort connection i FRA (1,5 timer) på rejsen hjem fra USA, da vi efter ankomst i DK skal forbi bedsteforældre for at hente børn.
    - I dag er jeg blevet meddelt, at vi er blevet ombooket til en senere og billigere afgang fra FRA til DK. Nu er connection 6 timer, og da vi bestilte billetten i sin tid kostede denne dårligere afgang ca. 500 kr. mindre pr. billet. Det senere ankomsttidspunkt i DK betyder, at vi bliver nødt til at hente børnene, efter at de er blevet puttet. Det ville vi undgå oprindeligt, hvorfor vi valgte at betale ekstra for kortere connection i sin tid.
    - Den oprindelig afgang til DK (med 1,5t connection) er ikke blevet aflyst. Det flyver fortsat som planlagt, og availability viser, at det langt fra er fyldt. Men vi kommer nu ikke med denne afgang. I stedet skal vi med en dårligere afgang, som vi aktivt fravalgte tidligere (og som vi nu har betalt mere for st komme med, end hvis vi havde taget den afgang fra starten)

Hvad kan vi gøre? Har kontaktet LH, men de er kolde: Gennemfør rejsen som nu eller pengene retur.

14. Offlyer

Offlyer SK937 will be back

Beskeder:
    1,260
    4,171
    Point:
    113
    Øh - den skal jeg lige være sikker på jeg forstår korrekt:
    1. Der er ingen ændringer i jeres fly USA-FRA - uændret afgangs- og ankomsttidspunkt?
    2. Jeres oprindelige bookede fly FRA-CPH/BLL er fortsat i fartplanen med uændret afgangstidpunkt fra FRA?

Hvis begge ovenstående er korrekte, så er jeg noget forbavset over Lufty tvinger denne ændring igennem. Legitimt er det ikke - om det er legalt ved jeg faktisk ikke.

15. Nj4220

Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

Beskeder:
    1,611
    4,621
    Point:
    113
    Er der noget i vejen for at få pengene retur og så booke den "gode" afgang igen, nu de ikke selv gider belemre sig med det?

16. lionshield

lionshield VIP medlem

Beskeder:
    315
    512
    Point:
    93
    Hvis det er en sammenhængende billet, som nu bliver 4,5 time forsinket til slut destination er der EU-kompensation for forsinkelse EUR 600 pr person. Det vil jo give en pæn slat lommepenge.....

17. SophieHendriksen

SophieHendriksen #Forstadsfruen

Beskeder:
    2,184
    8,806
    Point:
    113
    Men det får jo ikke hentet børnene tidligere?

18. Bekgaard

Bekgaard VIP medlem

Beskeder:
    459
    1,294
    Point:
    93
    Det kommer vel også an på, hvornår rejsen er ?

Sidder og kikker på APPen “Forbrugerrettigheder”, og der angives at man ikke har ret til erstatning, hvis “forsinkelsen” varsles med ombookning mindst 14 dage inden.

Beaglen, SophieHendriksen, DanielBahn og 1 anden person "Synes godt om dette".
  19. AaB_CPH

AaB_CPH VIP medlem

Beskeder:
    544
    1,507
    Point:
    93
    Alle relevante spørgsmål. Jeg har ringet flere gange med LH de sidste par dage, og jeg har fundet ud af sagens kerne:

På hjemturen fra USA (om mere end 14. dage) skulle vi have fløjet således:

JFK-FRA: 21:55-11.35 +1
    FRA-BLL: 12:40-13:55
    Transfer: 01:05

Efter lidt frem og tilbage har jeg fundet ud, at begge segmenter er blevet ændret (hhv. padded og fremrykket):

JFK-FRA: 21:55-11.50 +1
    FRA-BLL: 12:30-13:45
    Transfer: 00:40

LH’s MCT i T1 i FRA lyder på 45 min. Derfor vi pludselig blev ombooket til FRA-BLL 17:05-18:20 forleden.

18:20 er daginstitutionen imidlertid forlængst lukket og vores børn overdraget til de sociale myndigheder. Så det er ankomst i BLL senest kl. 14.30, ellers ingen tur over Atlanten. Vi betalte ekstra i sin tid for den tidligere ankomst i BLL. Vi flyver Eco Light-billet.

LH svarede forleden, at vi kan acceptere ændringen eller få pengene retur.

I dag kom en ny mulighed: 12:30’en ok, men så accepterer vi samtidig, at MCT overskrides, og at vi ikke vil være berettiget til kompensation ved missed connection.

Jeg var ikke klar over, at selskab kan omgå 261/2004 på den måde? Hvad siger I?

Andet der i øvrigt er værd at nævne, hvis vi accepterer det nye “tilbud” om overskridelse af MCT? Frasiger vi os samtidig muligheden for at bede LH ombooke os til senere afgang hvis missed connection eller hyr?

Senest redigeret: 12/10/18
  20. Offlyer

Offlyer SK937 will be back

Beskeder:
    1,260
    4,171
    Point:
    113
    Så handler LH jo som de skal. Surt hvis turen går i vasken af den grund.

Overrasker mig at LH foreslår at dele billetten. Jeg ville ikke hoppe på deres tilbud. Hvis i misser så står i med håret i postkassen. Kan SAS ikke tilbyde noget via CPH?

Beaglen, AaB_CPH og Henry "Synes godt om dette"

Del denne side