Beaglens juridiske rejse(b)log

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Beaglen, 5/1/16.

1. Kasper

Kasper VIP medlem

Beskeder:
    154
    "Synes godt om" modtaget:
    353
    Point:
    63
    Har Lufthansa ikke en tidligere afgang fra New York, de kan ombooke jer til? Så vil i jo kunne nå oprindelige fly til Billund. Andet vil da være dårlig stil af dem.

Beaglen, AaB_CPH og Henry "Synes godt om dette"
  2. Offlyer

Offlyer SK937 will be back

Beskeder:
    1,260
    4,171
    Point:
    113
    God pointe, mener de hR en fra EWR omkring kl 18

3. AaB_CPH

AaB_CPH VIP medlem

Beskeder:
    544
    1,507
    Point:
    93
    Det forespurgte jeg også om igår. Dertil lød svaret, at vi flyver Eco Light, så vi må/kan ikke ændre. Forklarede så igår, at behovet for ændring ikke er initieret af os, men af LH. Det var servicemedarbejderen kold over for.

Jeg er fløjtende ligeglad med, om vi flyver JFK, EWR eller whatever, bare vi når BLL senest 14.30. Virkelig, virkelig ringe service af LH!

Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  4. AaB_CPH

AaB_CPH VIP medlem

Beskeder:
    544
    1,507
    Point:
    93
    Billetten bliver ikke delt. Vi vil fortsat flyve på samme PNR. Men “tilbuddet” består i, at vi forbliver booket på 12:30’eren mod BLL (som købt og planlagt), men kun hvis vi accepterer, at MCT dermed overskrides (med 5 min. da MCT er 45 min. i FRA), og at vi derfor ikke vil være berettiget til at søge kompensation pba. forordningen, hvis vi misser 12:30’eren og derfor bliver tvunget til at blive ombooket til 17:05’eren i stedet. Jeg var ikke klar over, at selskaberne kan aftale vilkår med pax, der tilsidesætter rettighederne i forordningen. @Beaglen, hvad er dit syn på denne meget irriterende situation, vi nu uforvarende er havnet i?

5. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,549
    13,100
    Point:
    113
    Helt personligt synes jeg, det er OK. Din rejseforsikring ville jo heller ikke dække i denne situation.

DanielBahn og THammer "Synes godt om" dette.
  6. asf

asf VIP medlem

Beskeder:
    845
    2,001
    Point:
    93
    Det ville jeg også holde på med. Der er både LH401 fra JFK kl ca. 16 og LH403 fra EWR kl ca. 18. Måske er du nødt til at ringe et par gange for at få det igennem hos en agent der forstår hvad der foregår.

Jeg ville i hvert fald ikke acceptere deres tilbud om 40 min. connection uden kompensation, selv om det nok er helt i orden at aftale det ifht. EU261 (om ikke andet falder del vel under at billetten ikke er tilgængelig for den brede offentlighed?)

Faktisk et fint tilbud af LH synes jeg. Så længe selvfølgelig at du bliver ombooket gratis i tilfælde af missed connection (som jeg læser det, er det kun kompensation du giver afkald på?). Som så bare ikke er et godt tilbud for netop dig fordi det er for risikabelt i forhold til at være hjemme til "tiden" :)

7. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    5,297
    12,909
    Point:
    113
    @Beaglen

Hurtigt spørgsmål..

jeg fløj med Swiss sidste uge fra BKK til ZRH og videre til CPH, men der skete dt, at der i lufthavnen havde sat sig et fly fast om aftenen før jeg skulle hjem, på landingsbanen og derved var der kun 1 bane åben. Det vil sige, tror jeg, der var ret så meget pres på startbanerne og derved forsinkelse..

Ventede i 2 timer i BKK inden afgang og havde, 40 minutter for schedulet fly i ZRH, så nåede ikke flyet til CPH, Swisssørgede for en busbillet, noget aftensmad og et hotel til næste morgen og fik mig hjem med første fly.. har jeg ret til kompensation?

PENSIONISTEN, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  8. Beaglen

Beaglen VIP medlem

Beskeder:
    544
    1,890
    Point:
    93
    Jeg ved fra hestens mule LH, at de godt er klar over problematikken med en kort MCT i netop FRA ifm. ankomster fra USA. Nok siger lufthavnen selv, at MCT tiden er 45 minutter, men op til flere passagerer har oplevet at misse det næste fly ved ankomst fra USA. Dette kan fx være sket, hvis flyet fra USA har været forsinket og der så har været lang ventetid på at komme igennem paskontrollen. Det er en problematik, som går ud over mange passagerer og noget, som LH og FRA bør og skal løse i fællesskab. Jeg kan derfor godt forstå LHs bevæggrund for at ombooke Jer til det senere fly, men det er ikke en løsning for Jer, når nu I skal hente børnene.

Jeg ville ikke selv turde løbe risikoen med en ultrakort transfertid lige i dette tilfælde. Nu har du selv oplevet LH som svære at danse med (Kundeservice) og jeg tror desværre ikke, at du skal forvente en super service i tilfælde af, at I får problemer med at komme igennem FRA. Jeg ville nok vælge at få pengene retur og så finde en alternativ rute hjem, hvis det var mig.

Det ligner meget en ansvarsfraskrivelse fra LHs side i deres "tilbud" til Jer og jeg er heller ikke sikker på, at den helt holder i retten. I hvert fald er det en kreativ måde at omgås EU 261/2004 på. Jeg behandler p.t. en meget lignende sag for en kunde / passagerer med netop LH og jeg er spændt på at se, hvor langt jeg kan komme med den. Hold mig derfor gerne lige opdateret, da jeg gerne vil vide hvordan Jeres sag ender. Evt. vil jeg også gerne se korrespondancen mellem Jer og LH, da det evt. kan være en hjælp til min igangværende sag med dem.

DanielBahn, asf, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  9. Beaglen

Beaglen VIP medlem

Beskeder:
    544
    1,890
    Point:
    93
    Jeg skal lige først vide, om flyet fra BKK var forsinket ved landing i ZRH ift. den oprindelige ankomsttid? Piloten kan jo godt have nået at indhente noget af forsinkelsen på vejen.

PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  10. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    5,297
    12,909
    Point:
    113
    Nej, vi kom 2 timer for sent afsted, ventede i flyet ved gaten... den ene landingsbane blev brugt til landinger og take off..

Pilot kunne ikke nå, at indhente de 2 timer på 11 timers flyvning, så ja, vi landede ca 1:45 efter tidsplan

Beaglen, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"
  11. Beaglen

Beaglen VIP medlem

Beskeder:
    544
    1,890
    Point:
    93
    Umiddelbart vurderer jeg, at du har ret til kompensation. Forsinkelsen skal beregnes ud fra ankomsten til den endelige destination (CPH) og dermed ikke på mellemlandingsstedet (ZRH). Schweiz er ikke medlem af EU eller EØS samarbejdet, men forordning EU 261/2004 er stadig gældende og dermed er flyvningen omfattet heraf (flyvningen foregår fra et tredjeland og ind i EU med et EU luftfartsselskab). Swiss er ejet af LH og må derfor betragtes som et EU-flyselskab, eftersom LH er registreret i Tyskland.

Det er Swiss, der skal bevise, at årsagen til forsinkelsen i BKK ikke var en ekstraordinær begivenhed, som ikke kunne undgås, selvom alle forholdsregler var taget. Jeg anser det ikke for en ekstraordinær begivenhed, der kan fritage Swiss for at betale kompensationen.

Henry, Ulrik og Kristian "Synes godt om dette"
  12. Kristian

Kristian VIP medlem

Beskeder:
    5,297
    12,909
    Point:
    113
    Takker..jeg hører, at LH Gruppen ikke er lette at få penge ud af, men jeg vil prøve!

tak for hjælpen!

Beaglen, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"
  13. Grisefod

Grisefod VIP medlem

Beskeder:
    348
    1,060
    Point:
    93
    Det gode er at hvis det ikke lykkedes for dig, så kender du helt sikkert en der kan.
    #BeaglenSkafferDigKnasterService

DanielBahn, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  14. PENSIONISTEN

PENSIONISTEN VIP medlem

Beskeder:
    1,596
    6,838
    Point:
    113
    Hvis du skriver til LH-Group, skal du være forberedt på, at de ringer til dig. Derfor en god ide at have alle detaljer present i hukommelsen.
    (Jeg blev ringet op ang. en sag og jeg opgav. Det er jo nok det de håber på, at kunden bliver overrasket over en telefon kontakt).

SophieHendriksen, Beaglen, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  15. RasmusH

RasmusH VIP medlem

Beskeder:
    873
    2,702
    Point:
    93
    Hej @Beaglen

Mine forældre havde en tur med LH i sommerferien, hvor de blev forsinket på deres tur fra VCE til FRA, således at de missede deres fly hjem til CPH. De fik hotel og voucher, og blev ombooket til dagen efter. Ifølge kaptajnen var der et teknisk problem på flyveren, som blev løst efter godt 20-30 min. herefter var der dog en uvejr, der passerede henover, som gjorde at de ikke kunne lette før ca. 45 min efter planlagt tid. Det gjorde at de i sidste ende blev så forsinkede, at mine forældre missede flyet.

Jeg har skrevet sammen med LH (i mine forældres navn :) )for at få kompensation, men de fastholder, at fordi det var et problem med vejret, så er der ikke noget at komme efter. Hvad er din vurdering?

16. Erwin Lansing

Erwin Lansing Skribent

Beskeder:
    2,239
    6,653
    Point:
    113
    Smart, hvis man kan slippe afsted med det. Jeg ville afgjort bede vedkommende venlig men bestemt om, at alt kommunikation skal foregår skiftligt. Det kan jo være, jeg liiiige er i et møde... ;)

Beaglen, SophieHendriksen, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  17. AaB_CPH

AaB_CPH VIP medlem

Beskeder:
    544
    1,507
    Point:
    93
    Tak for dit svar! Siden sidst har jeg haft ringet ind et par gange mere. En tidligere afgang fra NYC vil de ikke give mig. Så tilbuddet er fortsat det “bedste”, vi p.t. har på hånden. Sidste medarbejder jeg talte med mente dog - modsat en kollega, jeg tidligere havde i røret - at MCT blot er 40 min. (og ikke 45 min. som først oplyst), da vi ikke skal skifte terminal (ankommer fra JFK i T1 og flyver mod BLL fra samme). Men vi skal fortsat ud af 747-8’eren fra noget nært bagerste række og gennem paskontrol og security. Fandeme en irriterende situation at stå i!

To spørgsmål som nogle måske kan være behjælpelige med:

- Jeg har googlet men kan ikke finde noget sted på nettet, der bekræfter at MCT for LH i T1 i FRA er 40 min. Nogle der har et link eller erfaringsmæssigt kan bekræfte dette?
    - Jeg har læst et sted, at forordningen ikke giver ret til kompensation, hvis missed connection skyldes forsinkelse gennem paskontrol eller security. Korrekt?

P.S. Al korrespondance har hidtil været over telefonen. Men vil skrive til dem og få det på skrift. Så jeg også sort på hvidt kan se, hvad vi konkret har at forholde os til (so far har jeg næsten fået en ny udlægning for hvert opkald, så p.t. er jeg selv en smule usikker på op og ned). DM’er hvis/når jeg får svar.

Senest redigeret: 20/10/18
  18. asf

asf VIP medlem

Beskeder:
    845
    2,001
    Point:
    93
    Nej, ifølge Expertflyer er MCT 45 min. Den medarbejder, der har sagt andet, ville jeg ikke tro på.

19. AaB_CPH

AaB_CPH VIP medlem

Beskeder:
    544
    1,507
    Point:
    93
    Danke!!

Henry "Synes godt om" dette.
  20. AaB_CPH

AaB_CPH VIP medlem

Beskeder:
    544
    1,507
    Point:
    93
    @Beaglen Vil du dele mailen til LH? Kan ikke finde nogen på hjemmesiden.

Del denne side