Jeg lader lige LH debattere på Twitter, om det er 40 eller 45 min. Edit: Krisen er afværget (og roen genskabt på hjemmefronten). Hvis bare jeg havde ringet på det tyske nummer til at starte med, så var miseren aldrig opstået. Fik fat i en venlig og servicemindet medarbejder , der undlod at skyde fra hoften, og i stedet tjekkede de faktisk omstændigheder. På den pågældende rute er MCT hverken 40 eller 45 min. men 1 time, og før jeg fik sagt mere kvitterede hun med at tilbyde en tidligere afgang fra JFK med tilsvarende tidligere ankomst i BLL. Nøj det er rart. Nu vil jeg åbne en kold fra køleskabet og nyde resten af denne pragtfulde lørdag aften...
Lækkert at det kom i orden og latterligt at man skal igennem flere (dårligt uddannede) medarbejdere inden man kan få sådan noget løst ordentligt. Ja det er rigtigt med 1 time—45 min er standard, men som det står i @tbh's oversigt hvis man læser langt nok ned, er til/fra USA 1 time.
Det er ikke alle typer af uvejr, som er ensbetydende med ekstraordinære omstændigheder og dermed fritagelse for kompensation for LH. Jeg vil meget gerne kigge på sagen, så du må gerne sende korrespondancen til [email protected]. Og selvfølgelig er den juridiske vejledning til en god pris
Jeg har lige fået en mail fra Norwegian Jeg har en booking CPH-Krakow 27/2-19 19:35. Det fly er blevet aflyst og jeg er blevet ombooket til CPH-ARN-KRK. Det er egentlig ok, hvis ikke det var fordi CPH-ARN afgår 15:40, altså 4 timer tidligere! Norwegian giver mig mulighed for at få fuld refund, ændre til en ny dato eller acceptere den nye rute. De "kan dog ikke" oplyse mig om jeg er entitled til compensation hvis jeg beholder den nye routing. Er der nogen der ved om jeg kan få kompensation hvis jeg beholder den nye rute, med afgang 4 timer tidligere, men ikke ankomst senere en oprindeligt?
Jeg er ikke helt sikker på hvad ud mener med, at du skal have kompensation? Din afgang er så langt ude i fremtiden, at de har varslet ændringen så tidligt, at der ikke er tale om kompensation. Endvidere er der ikke kompensation, når du kommer rettidigt frem til destinationen. Men det er et meget underligt svar de har sendt dig, det lyder lidt til I taler forbi hinanden?
Du kan ikke få kompensation når de ændrer tider/rute mere end 14 dage i forvejen. De tilbyder det de skal. Re-route eller refundering af billetten.
Tak for svarene! Det var også det jeg regnede med.... Jeg havde håbet på at der var regel for "for tidlig afgang" a la den der er for "for sen ankomst" (kompensation). Jeg kendte dog ikke til 14 dages reglen. Godt det ikke er mig der får en besked 15 dage før, der er billetpriser jo eksploderet ift. 3 måneder før....
Jeg har lige været i London til den årlige rejsefagmesse World Travel Market. Både ud og hjem fløj jeg med SAS og jeg vil lige dele mine oplevelser: Mandag 5.11. Aalborg - København 06:20: Jeg havde en meget kort forbindelsestid i København, så jeg havde torsdagen forinden kontaktet SAS Kundeservice telefonisk for at høre, om de kunne give mig noget assistance ift. min korsbåndsskade på venstre knæ (og så løber jeg ikke efter noget fly). De kunne godt sætte assistancen på, men det blev hele vejen til London. Så langt så godt. Jeg ankom til Aalborg Lufthavn mandag morgen i fin tid (kl.04:45) og forhørte mig lige, om min bagage kunne synliggøres ekstra, sådan at den kom sidst ind og først ud af flyet. Jeg ville jo gerne have min bagage ved ankomsten til London LHR. Jeg fik at vide, at det foregik helt automatisk med bagagen, så der var ikke noget at gøre ekstra. Ved gaten oplyste jeg medarbejderen, at jeg ikke havde brug for assistancen til flyet - jeg kunne fint gå ombord selv, så der var ingen problemer. Flyet var til tiden og ankom 5 minutter før i København, hvilket passede mig fint. Mandag 5.11. København - London Heathrow 07:50: Nok var flyet fra Aalborg landet 5 minutter før tid, men jeg havde noget der lignede 20 minutter til boarding af forbindelsesflyet til London. Sikkert rigeligt tid for den, der kan løbe stærkt, men for mig var tiden knap og det gjorde det ikke bedre af, at jeg også skulle afse tid til at komme igennem paskontrollen. Heldigvis for mig var der straks en mand med først en kørestol og dernæst en lille transportvogn klar til mig. Vi skulle helt ud til gate C37 og undervejs på turen, fik jeg spurgt den friske og flinke mand, om der nogensinde var sket uheld med vognen, fordi det kan være svært at komme forbi de mange passagerer på gangene. Det var der dog heldigvis ikke og manden fortalte, at det især var problematisk at passere passagerer, som har hovedtelefoner på, eftersom de ingenting hører og dermed ikke ved hvad der foregår omkring dem. Manden kørte ellers i fin stil ud til gaten og især det sidste stykke foregik i susende fart, for som manden sagde, så kunne der godt gives lidt ekstra gas, når der var tomt på gangene . Assistancen havde fået mig ud i gaten til tiden og ikke nok med det - jeg fik også lov til at gå først ind i flyet foran alle andre - heldige mig og sikke en fin service af SAS . Flyet landede i London LHR til tiden. Ombord på flyet var der 3 passagerer med korte forbindelsestider og flypersonalet sagde, at resten af passagererne skulle blive siddende og lade de 3 passagerer komme hurtigt ud. Men det var der stort set ingen, der respekterede. Jeg kan godt undre mig over, hvorfor SAS ikke automatisk flytter passagerer med korte forbindelsestider længere frem i flyet, sådan at de kan komme hurtigere ud. Lige uden for flyet stod der også en assistanceservice klar til mig, men den fik jeg ikke brug for. Og min bagage dukkede op, så det var dejligt Søndag 11.11.2018 - London LHR - København kl. 18:40: Flyet var ankommet sent til gaten og derfor tog det også noget længere tid at boarde passagererne, eftersom flyet var fuldstændig fyldt. Derudover tog det tid at komme afsted - faktisk så meget, at flyet var en hel time forsinket ved afgang . Hvad forsinkelsen skyldtes, fandt jeg aldrig ud af, men det betød, at jeg var maksimalt presset på tiden, for nu havde jeg igen en ultrakort forbindelsestid i København. Søndag 11.11.2018 - København - Aalborg kl. 23:00: Flyet fra London LHR ankom kl. 22:40 og så havde jeg mere end almindeligt travlt. Assistancen var ikke bestilt, men jeg kunne godt have brugt den. Der var langt fra ankomsten i finger D og til forbindelsesflyet i gate B6. Der var heldigvis næsten ingen kø i paskontrollen og jeg halsede igennem transferområdet / terminal 2 og med to tunge tasker på slæb. Jeg mødte tilfældigt en medarbejder fra informationsdisken og hun var så sød at løbe ud til gaten og informere om, at jeg var på vej. Jeg nåede derud ganske kort tid efter og var den sidste til at komme ombord på flyet. Ved ankomsten til Aalborg 10 minutter før tid, var den mobile rulletrappe til flyet blevet sænket, sådan at trinnet op til / ned fra flyet var på noget der lignede en 3/4 meter . Det var for højt for mig, så det turde jeg ikke gå ned af. Heldigvis var der en mandlig passagerer, som gik foran mig og gav mig en hjælpende hånd. Én af stewardesserne ville ellers få ground-personalet til at hæve rampen, men jeg ved ikke om det blev gjort. Det kunne jo være, at andre passagerer end mig også syntes at der var langt ned og passagerernes sikkerhed må alt andet lige komme først! Men hjem det kom jeg heldigvis
Ja, så blev det min tur til at søge lidt råd: Jeg har fået en bonus billet til min kæreste, så vi kan fejre nytår sammen. Ikke den letteste rejse: Afgang fra Moskva 30. december 21.25. Ankomst i Ankara 31.december 10.20. Ruten er Moskva - Warszawa - Bukarest - Istanbul - Ankara. Ja, det er det eneste, som var ledigt. De to første legs er med LOT. De sidste to med Turkish Airlines. Nu er turen fra Bukarest til Istanbul med Turkish Airlines lige blevet aflyst (eller som de siger hos Turkish Airlines: It is not cancelled, just rescheduled). Så ankomst tiden i Ankara er nu 6 timer senere. Kan dette give nogen kompensation?
Rigtig fin beskrivelse af problemstillingen. Har du læst TK's rejsebetingelser igennem for at se, om der skulle stå noget brugbart dér? Tyrkiet har som land deres egne passagerrettigheder, kaldet SHY Passenger. Reglerne læner sig op ad EU Forordning 261/2004, men der er dog nuanceforskelle. Jeg fandt nedenstående fra TK's hjemmeside og som udgangspunkt burde du være berettiget til en kompensation på minimum 250 Euro, eftersom du ankommer mere end 3 timer senere end oprindeligt planlagt. https://turkishairlines.ssl.cdn.sdlmedia.com/636547965895278899JY.pdf Kontakt gerne TK Customer Service og i tilfælde af negativt svar, må vi lige tage den derfra
Mange tak for godt svar. Har nu nærlæst reglerne - og det ser ud til, at de giver 3000 (eller 5000 bonuspoint) i erstatning på bonusrejser. Jeg vil dog kontakte dem, for at høre mere.
Bukarest er da i EU? Så hvorfor ikke EC261, såfremt det stiller dig bedre? Eller dækker EC261 ikke, når det kun er en mellemlanding i EU?
Jo Bukarest er i EU (Rumænien) og EU 261/2004 er også gældende i det her tilfælde (en flyafgang ud af EU og gælder uanset om flyselskabet er hjemmehørende i EU eller ej), men erstatningsmæssigt giver det stadig det samme beløb på 250 EUR som minimum.
Jo den billet er da ogå betalt. Den falder næppe under kategorien gratis. Det er ligegyldig hvilken valuta billetten er betalt med. Artikel 3: 3. Denne forordning gælder ikke for passagerer, der rejser gratis eller til en nedsat billetpris, der ikke direkte eller indirekte er til rådighed for offentligheden. Passagerer med billetter, der er udstedt i henhold til et luftfartsselskabs eller en rejsearran- gørs bonusprogram eller et andet kommercielt program er dog omfattet.