Beaglens juridiske rejse(b)log

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Beaglen, 5/1/16.

  1. JakobMaes

    JakobMaes Medlem

    Beskeder:
    23
    "Synes godt om" modtaget:
    76
    Point:
    13
    Hej. Skriv til dem. De skal svare indenfor 6 uger. Gør dem opmærksom på fristen. Da du er tæt på denne frist, så giv dem 2 uger og ellers gå til agenturet. Har selv prøvet med LH og når man gør dem opmærksom på, at man kender reglerne, så er de mere tilbøjelige til at komme med et svar.
    Mvh jakob
     
    Beaglen, T4L og Henry "Synes godt om dette"
  2. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,052
    "Synes godt om" modtaget:
    4,476
    Point:
    113
    En lille opfølgning på hvad der skete. @Beaglen (tusind tak for hjælpen!) gjorde mig opmærksom på at jeg skulle kunne forvente et svar fra flyselskabet indenfor 6 uger. Så jeg skrev igen til Austrian Airlines for at gøre dem opmærksom på at 6-ugers fristen var ved at udløbe og bad dem om at svare mig, så at jeg kunne undgå at kontakte myndighederne. Intet svar.

    Så efter endnu en uge kontaktede jeg Agentur für Passagier- und Fahrgastrechte i Østrig. De har faktisk en udmærket online formular som er meget nem at udfylde, bare lidt tidskrævende. Allerede dagen efter(!!!) fik jeg en meddelelse, interessant nok med "Lufthansa Customer Relations on behalf of Austrian Airlines" som afsender, dog underskrevet af Austrian Airlines Feedback Management.

    Beskeden var at de allerede havde igangsat betalingen af kompensation for forsinkelse plus for togbilleterne plus en mindre kompensation for "entgangene Unterstützungsleistungen". Der vil gå et par dage inden pengene er på kontoen. Jeg synes det er ret interessant at denne besked kom dagen efter at jeg havde kontaktet myndighederne. Kan det virkelig være et tilfælde?

    Edit: @JakobMaes du havde fuldstændig ret!
     
    Beaglen, Henry, Ulrik og 3 andre "Synes godt om" dette.
  3. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,052
    "Synes godt om" modtaget:
    4,476
    Point:
    113
    Et teoretisk spørgsmål til @Beaglen og alle andre der har forstand på det. Der har lige været den anden crash af en Boeing 737-800 Max indenfor 5 måneder. Alle ombord er omkommet. Jeg har med det samme tjekket alle mine bookede fly for at se om jeg skal flyve met sådan et fly. Heldigvis ikke. Men man ved jo aldrig hvad der sker. Man venter i gaten og lige pludselig får man at vide, at der har været equipment change og man skal boarde en B737-800 Max. Hvad så? Kan man nægte at boarde og kræve at blive ombooket til et andet fly på baggrund af at denne flytype har haft for mange ulykker og at man er bange for sit liv?
     
    Senest redigeret: 11/3/19
    Beaglen, Henry og danielstrandby "Synes godt om dette"
  4. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    236
    "Synes godt om" modtaget:
    958
    Point:
    93
    Jeg vil ikke forestille at have forstand på det, men jeg giver det et skud alligevel:

    Jeg tror hverken den vil gå i lufthavnen eller i retssalen. Så længe flytypens type certificate ikke er trukket tilbage, så er det jo fordi myndighederne mener der ikke er noget i vejen med dem, og det er vel hvad flyselskaberne bør og vil rette sig efter. Det vil jo også kunne misbruges af folk, der ønsker en ombookning, men ikke vil betale for den.

    Dog er det jo tidligere sket, at befolkningen har mistet tilliden til en bestemt flytype, da der var flere uheld med DC-10 i 70'erne. DC-10'ernes amerikanske type certificate blev midlertidigt suspenderet, men de fik lov til at flyve igen et par uger senere. Jeg mener dog stadig at have hørt, at der var mange amerikanere der ikke turde flyve med en DC-10. Måske der er nogen der kan huske hvad proceduren var dengang?
     
    Beaglen, THammer og Henry "Synes godt om dette"
  5. Thorbjoern

    Thorbjoern The flying German

    Beskeder:
    597
    "Synes godt om" modtaget:
    1,822
    Point:
    93
    Næsten alle typer fly har på den ene eller anden måde været involveret i ulykker gennem tiderne.

    Det er naturligvis dybt tragisk at der på så kort tid er to ulykker med enorme menneskelige tab igennem ulykker der involverer Boeing 737-800 Max. Når det er sagt så vil jeg dog ikke være så nervøs for at boarde denne flytype.

    Der venter et enormt efterforskningsmæssigt arbejde forude, når det er overstået er jeg helt sikker på vi alle bliver meget klogere på hvad der ligger til grunds for ulykken.
    Skulle den vise en opsætning eller konfiguration der forefindes på alle fly af denne type og samtidig være direkte udløsende årsag til ulykken, så kan det være jeg vil blive lidt betænkelig indtil denne er rettet.

    Airbus A320 har været involveret i flere hændelser også, og dem boarder vi vel alle også med glæde i ny og næ ;)

    Rigtig god søndag aften folkens.
     
    Beaglen, MaleneChristensen, PENSIONISTEN og 4 andre "Synes godt om" dette.
  6. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,403
    "Synes godt om" modtaget:
    12,814
    Point:
    113
    Jeg tror også, at flyselskaberne kun vil rette sig efter officielle påbud. Dette er ligesom rejseselskaberne, der kun lader de rejsende annullere / ændre ferien, hvis Udenrigsministeriet rejsevejledning fraråder folk at rejse til destinationen.

    Hvis flyselskaberne bliver bange for at bruge flyet, kan de vel tage det ud af produktion. Det var vel det, SAS gjorde, da SAS stoppede med at bruge det, man i folkemunde kaldte Crash 8 (Dash 8 - Q400) i 2007 efter nogle ulykker indenfor en kort periode. Men sådan en beslutning koster jo også kassen.
     
    Beaglen, PENSIONISTEN, Ulrik og 3 andre "Synes godt om" dette.
  7. THammer

    THammer VIP medlem

    Beskeder:
    1,562
    "Synes godt om" modtaget:
    5,634
    Point:
    113
    Der er andre der har gjort sig nogle af de samme tanker:
    https://www.pointswithacrew.com/two...stions-ill-be-avoiding-the-737-max-8-for-now/
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  8. THammer

    THammer VIP medlem

    Beskeder:
    1,562
    "Synes godt om" modtaget:
    5,634
    Point:
    113
    Er vist ikke officielt bekræftet endnu, men Kineserne ser også ud til at have lidt betænkeligheder ved b737-max.
    http://www.caac.gov.cn/XWZX/MHYW/201903/t20190311_195094.html

    “On March 10th, a Boeing 737-8 aircraft crashed into Ethiopian Airlines. This was the second air disaster in the Boeing 737-8 aircraft following the October 29th Indonesian Lion Air accident.
    In view of the fact that the two air crashes are newly delivered Boeing 737-8 aircraft, and they all occur in the take-off phase, they have certain similarities. In line with the management principle of zero tolerance for safety hazards and strict control of safety risks, in order to ensure the flight of civil aviation in China Security, at 9:00 on March 11, the Civil Aviation Administration issued a notice requesting domestic transportation airlines to suspend the commercial operation of the Boeing 737-8 aircraft before 18:00 on March 11, 2019.
    The Civil Aviation Authority will contact the US Federal Aviation Administration and Boeing Company to notify the shipping airlines to resume the commercial operation of the Boeing 737-8 aircraft after confirming the relevant measures to effectively ensure flight safety.”
     
    Senest redigeret: 11/3/19
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  9. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,403
    "Synes godt om" modtaget:
    12,814
    Point:
    113
    Faldt lige over denne artikel:

    https://www.bt.dk/erhverv/etiopisk-flystyrt-laegger-tungt-pres-paa-norwegian-og-boeing

    Og et citat derfra:

    … bestilte Norwegian i 2012 110 fly af typen. Ved udgangen af 2018 var 18 af dem i drift, og planen er, at det tal ved udgangen af 2019 skal være 34 og ved udgangen af 2021 74.

    Dermed vil det få store konsekvenser for Norwegian, hvis de europæiske myndigheder følger de kinesiske og giver startforbud til flytypen.
     
    Beaglen, MaleneChristensen, PENSIONISTEN og 2 andre "Synes godt om" dette.
  10. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,403
    "Synes godt om" modtaget:
    12,814
    Point:
    113
    Beaglen, PENSIONISTEN og THammer "Synes godt om dette"
  11. Convict

    Convict Aktivt medlem

    Beskeder:
    48
    "Synes godt om" modtaget:
    107
    Point:
    33
    En lovet opdatering fra min side med et uheldigt udfald :(:

    "Vores søsterkontor i Finland har været i kontakt med Finnair vedrørende årsagen for den pågældende forsinkelse.
    Finnair har oplyst, at årsagen til forsinkelsen var, at piloten blev syg i Singapore og indrapporterede dette kl 13:00 lokal tid. Finnair har ikke ekstra mandskab i Singapore, hvorfor en anden pilot ikke kunne træde til og dermed undgå en eventuel forsinkelse. Finnair har et stedfortræder-system i Helsinki , men det var ikke muligt at sende en ekstra flyvning så hurtigt, fordi den næste flyvning allerede var i luften, da de blev opmærksomme på pilotens sygdom. Finnair oplyser, at den hurtigste løsning var at få flyet og passagererne hjem ved at piloten hvilede den påkrævede tid.

    Dertil oplyser Finnair, at flyet skulle flyves af 3 piloter grundet flyets længde, hvorfor det ej heller var en mulighed for de resterende 2 piloter at foretage flyvningen alene.

    I henhold til lovgivningen på området er udgangspunktet, at der kan kræves kompensation ved forsinkelse på mere end 3 timer. Denne ret til kompensationen bortfalder imidlertid, såfremt der er tale om usædvanlige omstændigheder. Vores søsterkontor oplyser i den forbindelse, at deres klagenævn (he Consumer Disputes Board) har truffet flere afgørelser i en lignende situationer - og senest i sagen 4428/35/2017. Konklusionen i denne sag er, at der reelt er tale om en usædvanlig omstændighed for luftfartselskabet ved pilotens sygdom i fremmed afgangslufthavn, og at det ikke kan kræves, at selskabet har ekstra mandskab i udenlandske lufthavne.

    På den baggrund må det således konkluderes, at der ikke foreligger et kompensationskrav, da der foreligger udsædvanlige omstændigheder."

    Konklusionen er et eller andet sted fair, men er alligevel en smule skuffet over resultatet, grundet den lange ventetid. :(

    Men tak igen til @Beaglen for assistance! :cool:
     
    asf, Beaglen og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  12. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Jeg skal så lige sige at en pilots sygdom ikke er usædvanlige omstændigheder. Der er flere sager som har vist dette.

    Denne her omtaler en den sag med netop Finnair involveret som kom i retten og Finnair endte med at skulle betale (som du selv skriver om):
    https://www.theguardian.com/money/2016/nov/03/finnair-flight-delay-compensation-claim

    Havde piloten blevet syg under flyvningen og I måtte lande i en anden lufthavn og dermed var blevet forsinket. Så ville det være ekstraordinært omstændinger.

    Jeg har selv en sag kørende med SAS i øjeblikket om netop det samme, bare i Paris. Den venter også på en tur i retten. Eftersom andre EU domstole har dømt at flyselskaberne skal betale erstatning forventer jeg også SAS og Finnair skal.

    Så ansøg via dette link (det er samme firma som køre min sag): https://insideflyer.airdelay.dk/?ut...m_medium=email&utm_campaign=ps.insideflyer.dk
    (Insideflyer får lidt penge retur på dette link, men til gengæld er det DK's billigste firma på området)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  13. Convict

    Convict Aktivt medlem

    Beskeder:
    48
    "Synes godt om" modtaget:
    107
    Point:
    33
    Jeg gik ud fra, at det sidste var sagt i min sag, men jeg vil tage det videre igennem dit link, Henrik. Takker!
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  14. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93
    Det svar ville jeg ikke finde mig i. Det er Finnair, der skal bevise, at årsagen er ekstraordinær. Deres forklaring holder ikke og derfor er der grundlag for enten fortsat at tage slagsmålet med dem (og hvor der henvises til noget domspraksis), eller også at klage videre til den ansvarlige myndighed i Finland (altså det, der svarer til Trafikstyrelsen herhjemme). Kontakten til myndigheden i Finland, afhænger dog lidt af, om rejsen var privat eller som forretningsrejse:

    Complaints from private consumers:Consumer Disputes BoardP.O. Box 306FI -00531 HELSINKI, https://asiointi.kkv.fi/en

    Complaints from business travellers:The Finnish Transport and Communications Agency(Traficom) Kumpulantie 9, 00520 P.O. Box 320, 00059 TRAFICOMFI –00101 HELSINKI, https://www.traficom.fi/en

    Du siger lige til, hvis der er noget, jeg skal hjælpe med :):cool:
     
    Convict, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  15. MatthiasWagner

    MatthiasWagner VIP medlem

    Beskeder:
    270
    "Synes godt om" modtaget:
    794
    Point:
    93
    Er der nogen der har erfaringer med "aftaler" over telefonen, som ikke holder ved check in?

    Jeg ringede til United flere måneder før afgang, og spurgte om jeg kunne "swap" én af mine indcheckede bags for en cykel. "Sure, not a problem, as a valued Star Alliance Silver, I will waive the fee for you". Det gik også fint på udvejen. På vejen hjem har jeg lige betalt 200$ i oversize fee. Jeg er pænt irriteret, da cyklen var et "nice to have", som jeg aldrig ville have taget med til den pris (kunne have lejet flere cykler for den pris!). Jeg har dog ikke andet end mit ord på en samtale med Customer Care. Jeg tænker at sende en lang mail til United og beklage min nød, men jeg tror ikke rigtig selv på jeg ser de penge igen....

    Nogen der har gode erfaringer/råd?
     
    Beaglen, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"
  16. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Desværre kun den indlysende: Sørg altid for at få skriftlig bekræftelse på alle aftaler. Især, hvis du ikke umiddelbart kan se den effektueret - som her ved hjemrejsen..

    Juridisk er en mundtlig aftale lige så bindende som en skriftlig, men den er en anelse sværere at bevise!
     
    Beaglen, MatthiasWagner, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  17. Calle77

    Calle77 EBG, Marriott Bonvoy Gold, Accor ALL Silver

    Beskeder:
    893
    "Synes godt om" modtaget:
    2,015
    Point:
    93
    Den person du talte med hos United burde have lagt en note i din PNR (om at der waives) og den vil i så fald fremgå af historikken. Enten hos UA eller hos den agent/rejsebureau hvor du købte billetten.
     
    Beaglen, MatthiasWagner, Henrik Olsen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  18. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    En af mine venner fik sit aftenfly aflyst fra Stavanger (SVG) til CPH. Det skulle være fløjet af Cityjet og årsagen til aflysningen blev af ground staff oplyst som 'crew time-out'. Der er tale om SK1879 den 27. februar.

    Min ven fik hotel og mad, hvilket var vældig fint, men SAS har nu afvist EU261-kompensation med begrundelsen"

    "Due to weather related circumstances are considered extra ordinary circumstances and therefore I am not able to compensate you according to EU261 Regulations"

    Har kigget lidt på historikken og det ankomne fly fra Cityjet SK1874 var tilsyneladende 'on-time' ved ankomst til SVG. Flyet gik dog ikke tilbage til CPH denne dag, men istedet til Trondheim (TRD). Det er jo ikke til at vide om dette var efter planen eller om der er indtruffet noget særligt som gjorde, at SAS istedet har sendt flyet til Trondheim. Eller også har de bare prioriteret her og aflyst til CPH, fordi afgangen til TRD var bedre belagt.

    Men hvordan foreslår I herinde, at den skal tages videre? Vi har jo desværre ikke dokumentation for aflysningen skete pga crew time-out.
     
    Senest redigeret: 23/4/19
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  19. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    Forsøg at kontakte lufthavnen (ikke flyselskabet) og spørg om det er muligt at få forsinkelseskoden/cancellationkoden for den pågældende afgang.
     
    Senest redigeret: 23/4/19
    Erwin Lansing, Beaglen, Henry og 4 andre "Synes godt om" dette.
  20. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    WP_20190423_13_56_36_Raw.jpg WP_20190423_12_38_47_Raw.jpg WP_20190423_12_36_55_Raw.jpg

    Nå, @tbh, så fik du ret.
    SAS vil kun godskrive 300 " swiss " points.
    Så nu er kampen begyndt.

    - SAS har meget, meget tydeligt tilkendegivet på min kvittering \ bekræftelse, at jeg optjener 1250 points for denne rejse !!!!
    - Har man tillid til SAS efter denne oplevelse ?
     
    Senest redigeret: 23/4/19
    Henrik Olsen, asf, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".

Del denne side