En lovet opdatering fra min side med et uheldigt udfald
:
"Vores søsterkontor i Finland har været i kontakt med Finnair vedrørende årsagen for den pågældende forsinkelse.
Finnair har oplyst, at årsagen til forsinkelsen var, at piloten blev syg i Singapore og indrapporterede dette kl 13:00 lokal tid. Finnair har ikke ekstra mandskab i Singapore, hvorfor en anden pilot ikke kunne træde til og dermed undgå en eventuel forsinkelse. Finnair har et stedfortræder-system i Helsinki , men det var ikke muligt at sende en ekstra flyvning så hurtigt, fordi den næste flyvning allerede var i luften, da de blev opmærksomme på pilotens sygdom. Finnair oplyser, at den hurtigste løsning var at få flyet og passagererne hjem ved at piloten hvilede den påkrævede tid.
Dertil oplyser Finnair, at flyet skulle flyves af 3 piloter grundet flyets længde, hvorfor det ej heller var en mulighed for de resterende 2 piloter at foretage flyvningen alene.
I henhold til lovgivningen på området er udgangspunktet, at der kan kræves kompensation ved forsinkelse på mere end 3 timer. Denne ret til kompensationen bortfalder imidlertid, såfremt der er tale om usædvanlige omstændigheder. Vores søsterkontor oplyser i den forbindelse, at deres klagenævn (he Consumer Disputes Board) har truffet flere afgørelser i en lignende situationer - og senest i sagen 4428/35/2017. Konklusionen i denne sag er, at der reelt er tale om en usædvanlig omstændighed for luftfartselskabet ved pilotens sygdom i fremmed afgangslufthavn, og at det ikke kan kræves, at selskabet har ekstra mandskab i udenlandske lufthavne.
På den baggrund må det således konkluderes, at der ikke foreligger et kompensationskrav, da der foreligger udsædvanlige omstændigheder."
Konklusionen er et eller andet sted fair, men er alligevel en smule skuffet over resultatet, grundet den lange ventetid.
Men tak igen til
@Beaglen for assistance!
Click to expand...