Beaglens juridiske rejse(b)log

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Beaglen, 5/1/16.

  1. Calle77

    Calle77 EBG, Marriott Bonvoy Gold, Accor ALL Silver

    Beskeder:
    892
    "Synes godt om" modtaget:
    2,013
    Point:
    93
    Var det jeg mente ;-). Men ja, forskel på hvordan forsikringsselskaberne dækker.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,393
    "Synes godt om" modtaget:
    12,783
    Point:
    113
    Hvordan endte denne historie?
     
  3. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,048
    "Synes godt om" modtaget:
    4,462
    Point:
    113
    Personalet i lufthavnen kunne ikke hjælpe. De sagde at de ikke var Lufthansaansatte men lufthavnsansatte.....Min ven endte med at leje en bil og køre de 1000 km til Frankfurt. Nu skal der jagtes kompensation.:(
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,393
    "Synes godt om" modtaget:
    12,783
    Point:
    113
    Det var nok også den sikreste løsning - og måske også den billigste.
     
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,393
    "Synes godt om" modtaget:
    12,783
    Point:
    113
    En lille finte:

    Rejser med Lufthansa på en samlet billet: Tirana-Frankfurt-Billund. Jeg har 45 minutter i Frankfurt. Det er ikke meget (men Lufthansa godkender jo denne korte transfertid, da de laver en samlet billet). Men så var flyet lige 10 minutter forsinket, så skulle vi med en bus fra den fjerneste ende af lufthavnen til terminalen. Og så var der nogen ventetid ved sikkerhedskontrollen. I kan godt gætte: Jeg missede flyveren til Billund - og kommer med den næste, der går 4 timer senere.

    Skal jeg sætte næsen op efter 400 euro eller glemme alt om det?
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  6. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Jeg vil da mene, at du har ret til kompensation. LH har udstedt en billet via en lufthavn, hvor du skal igennem sikkerhedskontrol for at komme videre. Det burde efter min bedste overbevisning ikke kunne være grund til at nægte erstatning, da der jo er tale om et kendt vilkår på rejsen.
     
    Beaglen, Erwin Lansing, Nicki Lolk Sørensen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  7. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,393
    "Synes godt om" modtaget:
    12,783
    Point:
    113
    Takker for svar
     
  8. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    529
    "Synes godt om" modtaget:
    1,845
    Point:
    93
    Ja absolut. Denne sag ligner til forveksling en anden sag, som jeg har kæmpet med Lufthansa om igennem længere tid. Her kom passagererne bare fra USA i stedet, men scenariet var præcis det samme. Lufthansa er udmærket klar over problemstillingen og selvom Minimum Connection Time (MCT) officielt er 45 minutter for Frankfurt lufthavnen på papiret, kan det jo altså være en langt anden sag i praksis. Du siger bare til, hvis der er noget jeg skal hjælpe med, men et godt tip: Hav god tålmodighed og en stor portion stædighed, når du henvender dig til Lufthansa.
     
    Ulrik og Henry "Synes godt om" dette.
  9. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,393
    "Synes godt om" modtaget:
    12,783
    Point:
    113
    Takker. Er det en sag, du kan køre gennem dit firma?
     
    SebastianBruun, Beaglen og Ulrik "Synes godt om dette"
  10. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    529
    "Synes godt om" modtaget:
    1,845
    Point:
    93
    Det skal jeg med glæde kigge på. Send mig evt. en besked via forum her eller også via e-mail til [email protected] :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,048
    "Synes godt om" modtaget:
    4,462
    Point:
    113
    En veninde har købt en billet til Honolulu på SAS siden, economy på vej ud og business på vej hjem. Ruten er CPH-SFO-HNL og tilbage. SFO-HNL delen flyves af United. Nu prøver hun at vælge sæde for HNL-SFO, som hun ikke får lov til. Hun opdager at denne delstrækning slet ikke er på business, men derimod kun economy, selvom hun troede hun havde betalt for business.

    Jeg har lige tjekket SAS siden og (ikke på alle, men) på nogle datoer ser det sådan her ud:
    Screenshot 2020-01-18 at 09.50.37.png

    Bookingklasse E på United er Economy. Det var min veninde ikke opmærksom på. Jeg ville påstå, at det nok er de færreste rejsende der har forstand på den slags ting og vil tjekke bookingklassen, når der nu står at det er business. I mine øjne gør SAS her ikke specielt opmærksom på at man ikke køber businessklasse på alle delstrækninger udover at skrive bookingklassen, som nok ikke alle rejsende er fortrolige med. Tror I at min veninde har noget at komme efter?
     
    Beaglen, Ulrik, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  12. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Plejer der ikke undervejs i bestillingen at være en klamamse om, at 'hvis en delstrækning flyves af et andet selskab end SAS, garanteres ikke for sædeklasse' eller noget i den retning?
     
    Beaglen, T4L og Henry "Synes godt om dette"
  13. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Det som Sebastian siger. Særligt plejer det at være lidt noget biks i USA da de jo ikke har business på domestic men kalder det First og så konverterer de ikke altid business til first. Det har jeg selv prøvet (og droppede derfor billetten).
     
    Beaglen, Ulrik, SebastianBruun og 2 andre "Synes godt om" dette.
  14. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,048
    "Synes godt om" modtaget:
    4,462
    Point:
    113
    Nu har jeg lavet en dummybooking. Betalingssiden ser sådan ud:
    Screenshot 2020-01-18 at 13.01.21.png

    Når man klikker på detaljerede rejseoplysninger, får man denne skærm:
    Screenshot 2020-01-18 at 12.56.12.png

    Hvis man så klikker på linket SAS Business Smart, får man denne pop-up:
    Screenshot 2020-01-18 at 12.53.23.png
    Her står så altså endelig beskrevet, at et SAS Business-sæde kan være i UA Economy. I min verden er det ret skjult. Hvor mange passagerer klikker på alle disse links? Har SAS ikke en forpligtelse til at være mere proaktiv her? Hvad med en pop-up, når man vælger rejseklasse der siger: Bemærk! Din indenrigsflyvning i USA vil være i UA Economy.

    Det hele føles bare ikke helt rigtig. Jeg ville i hvert fald føle mig ført lidt bag lyset, hvis jeg havde købt sådan en billet.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  15. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Men eftersom der ikke findes business på domestic, hvad havde din veninde regnet med?
     
    Beaglen, clager og THammer "Synes godt om dette"
  16. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,048
    "Synes godt om" modtaget:
    4,462
    Point:
    113
    Jeg tvivler alvorlig på at der findes mange danskere som booker fly på SAS hjemmeside, der ved at der ikke findes Business på United domestic fly. Til gengæld tror jeg, at der er rigtig mange som tror når de booker Business så får de Business. Men det kan være jeg tager fejl.
     
    SophieHendriksen, Ulrik, Peter F. og 1 anden person "Synes godt om dette".
  17. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Det er da også mega træls. Det er alligevel en lang tur fra SFO til HNL. Ikke at normal First domestic vil være voldsomt meget sjovere end bagerst i bussen - gad vide om nogen overhovedet flyver rigtig business med lie flat sæder?
     
    Beaglen, Ulrik, Henrik Olsen og 1 anden person "Synes godt om dette".
  18. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,594
    "Synes godt om" modtaget:
    26,635
    Point:
    113
    Men det gælder nok også omvendt når folk booker Business fra USA til Norden og så er det SAS Plus på resten af vejen... Så skuffelsen går nok begge veje.
     
    Beaglen, jespersm, mifira og 6 andre "Synes godt om" dette.
  19. MatthiasWagner

    MatthiasWagner VIP medlem

    Beskeder:
    270
    "Synes godt om" modtaget:
    794
    Point:
    93
    Jeg fløj United i maj HNL-SFO med 777 lie-flat domestic first :) Mener alle de "tre store" har enkelte ture med widebody:)
     
    Beaglen, SophieHendriksen, Calle77 og 1 anden person "Synes godt om dette".
  20. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,204
    "Synes godt om" modtaget:
    3,985
    Point:
    113
    Desværre for din veninde står der når man klikker på "i" ved valg af billettype bl.a. følgende:
    "Bemærk:Hvis rejsen er ombord på amerikanske indenrigsflyvninger betjent af UA med én kabine, vil SAS Business-sæder være i UA Economy."

    Så er diskussionen hvad "en kabine" betyder.

    Og så kan man altid diskutere om det er tydeligt nok på hjemmesiden og klart nok formuleret - det mener jeg personligt ikke. Om det er noget at komme efter rent juridisk det vil jeg lader andre der er klogere end mig vurdere. Jeg tvivler dog.

    Vil nok forsøge at tage en snak med SAS - måske de vil lade ændringsgebyret bortfalde...
     
    T4L, Beaglen, SophieHendriksen og 2 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side