Beaglens juridiske rejse(b)log

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Beaglen, 5/1/16.

  1. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    .. og alligevel så fik et spædbarn på et Thomas Cook fly kompensation. :O

    Jeg stillede mest spørgsmålet, da bonusrejser er en slags "rabatteret" pris, og et eller andet sted mener jeg at have læst, at de er undtaget.. Måske gælder det kun Airline staff tickets :)
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  2. THammer

    THammer VIP medlem

    Beskeder:
    1,562
    "Synes godt om" modtaget:
    5,634
    Point:
    113
    ID tickets er jo heller ikke direkte til rådighed for offentligheden.
     
    Beaglen, SophieHendriksen, Kermit og 1 anden person "Synes godt om dette".
  3. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93
    Hvis det antages, at din rejse er dækket af EU Forordning 261/2004, gælder der følgende:

    EU forordningen er designet til at give dig en kompensation som følge af den forstyrrelse (forsinkelse, aflysning, nægtet ombordstigning), du måtte have oplevet på rejsen. Hvordan du har betalt for billetten er egentlig underordnet, så længe du blot HAR betalt noget og dermed ikke rejser fuldstændig gratis.

    Hvis du opfylder kravene for kompensation, vil du som udgangspunkt være berettiget til en kontant betalt kompensation, men vær dog venligst opmærksom på, at flyselskabet godt kan finde på at tilbyde dig at få kompensationen udbetalt som point. Det er du imidlertid ikke forpligtet til at tage imod. Det følger nemlig af forordningens artikel 7, stk. 3, at beløbet skal udbetales kontant - og kun i rejsekuponer, point el.lign., hvis du skriftligt har godkendt det på forhånd.
     
    Henry, MaleneChristensen og CHIP "Synes godt om dette"
  4. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    @Beaglen Tak for svar. Heldigvis har jeg ikke haft brug for forordningen endnu, men det kommer nok til at ske engang :) Om det bliver på en bonusrejse eller "almindelig" billet, må tide vise
     
    Henry og Beaglen "Synes godt om" dette.
  5. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Goddag!

    Jeg har også lige et spørgsmål angående komoenskompe for forsinkelse.

    Min mor blev 5 timer forsinket hjem fra Mauritius med Thomas Cook 03JAN, fordi catering (gate gourmet) strejkede. Jeg kan ikke finde yderligere information om strejken, eller at den var planlagt ved fagforening.

    Synes fornylig der blev afsagt en dom omkring kompensation ved strejke, men jeg kan ikke lige finde den igen. Ved du noget om det?
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  6. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93
    Den dom du tænker på, blev afsagt af EU Domstolen i april 2018. Her blev det afgjort, at der skal gives kompensation for pludseligt opståede "vilde" strejker hos flypersonalet. Se her:

    https://insideflyer.dk/eu-domstolen-giver-flypassagerer-ret-kompensation-ved-vild-strejke/

    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/HTML/?uri=CELEX:62017CJ0195&from=EN

    I det konkrete tilfælde med din mors flys forsinkelse, kunne der godt være en risiko for, at Thomas Cook vil sige at der er tale om en ekstraordinær begivenhed, der ligger uden for deres kontrol. Det afhænger af de nærmere omstændigheder for strejken. Hvis den var varslet på forhånd, kunne de måske godt have nået at finde en anden løsning på levering af maden.

    Alligevel bør din mor nok prøve at kontakte Thomas Cook Airlines angående kompensation. Jeg følger gerne med på sidelinjen :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  7. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    874
    "Synes godt om" modtaget:
    2,579
    Point:
    93
    Så blev det.min tur til at søge hjælp... Mit fly med (velrenommerede) Insel Air er blevet aflyst på ubestemt tid. Jeg kan derfor søge om at få billetten refunderet og booke gennem nogen andre. Det er derfor min plan, men jeg tænkte jeg lige ville høre om jeg har andre muligheder? Det er et selskab fra Curaçao I Caribien, så tænker, at det eneste lov der gælder er det der gælder globalt - har jeg nogen muligheder udover at søge refusion? Aflysningen er sket under 24 timer før afgang, og aflysningen betyder minimum 24 timer til næste afgang - formentlig mere.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  8. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Kort sagt, har Insel Air pt. ikke råd til, at sende flyene på vingerne. Et andet selskab forsøger at overtage det, men indtil videre har retten hver gang afvist finansieringsplanerne. Selv hvis der var et sted at klage, forventer jeg altså ikke du nogensinde ser nogle penge.
    Øerne falder i øvrigt under Overseas Countries and Territories af EU eftersom de er en del af det hollanske kongerige, men EU261 er nok ikke først på deres agenda :)

    Med mindre du kommer afsted i dag, vil jeg ikke regne med Insel Air. Hvis rejsen er købt som pakke, ring til rejsearrangøren. Ellers tag fat i din rejseforsikring, og prøv at få så meget ud af rejsen som der er tilbage.
     
    Bekgaard, Beaglen, Jeblin og 3 andre "Synes godt om" dette.
  9. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    874
    "Synes godt om" modtaget:
    2,579
    Point:
    93
    Super, tusind tak for det detaljerede svar! Det er også det jeg har gjort. Skyndte mig at købe en billet i går med Divi divi air, som har fløjet nogenlunde rettidigt på det sidste. Så sidder nu i AUA og venter på afgang.

    Har bedt om refund hos Insel og de har bekræftet via mail. Hvis ikke de kommer må jeg hive fat i min forsikring - det tænker jeg er dækket under 'flyforsinkelse', der dækker op til 10.000 DKK (og den nye billet kostede 120 USD).
     
    Bekgaard, Beaglen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  10. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Godt at høre! På trods for den vist ene dag du missede, så blev det heller ikke værre end det. God fornøjelse på CUR. Hold dig langt væk fra raffinaderiet ;)
     
    Bekgaard, Beaglen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  11. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    874
    "Synes godt om" modtaget:
    2,579
    Point:
    93
    Tak. Endte med ikke at misse nogen dage da jeg fandt afgang samme eftermiddag som oprindeligt planlagt. Alt er således godt! Tak for tippet!
     
    Bekgaard, Beaglen, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  12. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Helt perfekt! (udover min tidszoneberegning :) )
     
    Beaglen, Henry og Jeblin "Synes godt om dette"
  13. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,053
    "Synes godt om" modtaget:
    4,479
    Point:
    113
    Jeg ville blive glad for lidt juridisk råd/vurdering vedrørende en claim mod Austrian Airlines. Jeg havde booket en billet med Lufthansafamilien fra København til Innsbruck lige inden jul for min søn og hans kæreste, CPH-FRA udført af Lufthansa og FRA-INN udført af Austrian. Kort inden flyets afgang i CPH tikkede der en mail ind med at flyet fra FRA til INN var ombooket til München. Nu er der jo stadigvæk en lang vej fra München til Innsbruck. Så sønnen spurgte SAS personalet i loungen om hvad han skulle gøre. De kunne ikke hjælpe og sagde han måtte spørge i Frankfurt.

    Ankommet i FRA skulle der spurtes til gaten for at nå flyet til MUC. (Bemærk: hvis man ikke havde nået at læse mailen, ville man ikke en gang have vidst at man skulle det!) Personalet ved gaten var ingen hjælp overhovedet."Vi er Lufthansa og ikke Austrian. Flyet går nu. I kan enten stige ind eller lade være og slet ikke komme af sted." Hvad skulle de to unge mennesker gøre? Det var allerede sent om aftenen og bagagen var ombord. Så de valgte at tage flyet til MUC fremfor at blive siddende i FRA. Det skal lige bemærkes at de på intet tidspunkt blev informeret om deres rettigheder i henhold til EU261. Ret utroligt.

    Det var nu blevet sent om natten og de to satte sig for at tage toget til Innsbruck. Det er en længere historie med flere togskift, forsinkelser og et ynkeligt venterum i Salzburg med nogle tvivlsomme "rejsende" kl. 2 om morgenen. Men de to nåede alligevel til Innsbruck ved 6 tiden, frysende men med et smil på læben. Det var en lettelse.

    Jeg sendte selvfølgelig med det samme en klage til Austrian Airlines og krævede kompensation. Det var den 21. december. Der kom automatsvar og siden ikke noget. Så for et par dage siden ringede jeg til deres kundeservice og bad om et svar. Svaret var at sagbehandlingstiden i øjeblikket er 12-16 uger.

    Nu kommer altså mit spørgsmål: er det en rimelig/normal tid og skal man bare acceptere det eller er det nu man skal involvere den ansvarlige myndighed (i det her tilfælde formodentlig Agentur für Passagier- und Fahrgastrechte i Østrig)? Hvad ville I gøre?
     
    Beaglen, SophieHendriksen og Henry "Synes godt om dette"
  14. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Rejsen startede i København, så tænker trafik styrelsen (med det lange navn) kunne hjælpe? Men de har endnu længere behandlingstid...
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  15. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    177
    "Synes godt om" modtaget:
    679
    Point:
    93
    Jeg ville vente og se hvad Austrian evt. kommer frem til. Det virker som en laaaang sagsbehandlingstid, men man kan ikke gå via trafikstyrelsen, før man har fået svar fra flyselskabet såvidt jeg ved. Umiddelbart er der jo ikke så meget at diskutere. De kom ikke frem til destinationen, som de havde booket, så Austrian må hoste op :D
     
    PENSIONISTEN, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  16. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    @T4L - det ville jeg ikke finde mig i, de kom jo ikke til destinationen, INN! Jeg ville starte med at være irriterende overfor Austrian og mose på for at få svar.
     
    PENSIONISTEN, Beaglen, Jeblin og 1 anden person "Synes godt om dette".
  17. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93
    Tak for en rigtig god beskrivelse af sagen.

    Jeg hæfter mig i første omgang ved, at du skriver at du bookede billetten hos "Lufthansafamilien" og så er det lige med at være opmærksom på codeshare-reglerne, ift. hvem kontrakten og købet egentlig er foregået igennem, kontra hvem der udfører selve transporten. Dér hvor billetten er købt = marketing carrier. Den der udfører selve transporten = operating carrier. Så nu er det helt store spørgsmål: Hvem skal der egentlig klages til? I teorien både Lufthansa og Austrian Airlines. Det logiske svar er Austrian Airlines, eftersom de er operating carrier på FRA-INN. Men hvis kontrakten er indgået med Lufthansa, så kan der sagtens klages til dem også (og så er det i øvrigt så den tyske myndighed i Braunsweig, der skal klages til, hvis ikke Lufthansa makker ret).

    Uanset, vil jeg nok også lige afvente og se hvad Austrian Airlines svarer. Såfremt der ikke er tale om en ekstraordinær omstændighed, vil kompensationen være berettiget. Og så kan man godt prøve at presse dem til at refundere togbilletterne også, efter min vurdering.

    Jeg skal i øvrigt gerne være behjælpelig med tysk korrespondance, uanset hvad. Jeg har erfaring for, at man kommer lige det længere, når det foregår på deres eget sprog og der også lige kommer noget retspraksis med :)
     
    asf, MaleneChristensen, obs og 4 andre "Synes godt om" dette.
  18. Convict

    Convict Aktivt medlem

    Beskeder:
    48
    "Synes godt om" modtaget:
    107
    Point:
    33
    Hej Beaglen,

    Jeg havde en flyvning fra SIN - HEL - BLL med Finnair, som blev forsinket med over 12 timer her forleden - grundet at "piloten var syg".

    Jeg blev tilbudt hotel, mad osv. så ingen problemer der, men de smed mig over CPH inden BLL, hvilket jeg kan leve med.

    Jeg vil dog gerne søge kompensation for forsinkelsen. Men Finnair mener, at pilotens sygdom er en extraordinær hændelse, hvilket de har fået ørerne i maskinen for flere gange (https://www.theguardian.com/money/2016/nov/03/finnair-flight-delay-compensation-claim).

    Hvad er den nemmeste metode at få dem til at betale på?

    Tak! :)
     
    Beaglen, T4L, PENSIONISTEN og 2 andre "Synes godt om" dette.
  19. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93
    Mange tak for spørgsmålet. Crew sickness (inkl. piloten) er IKKE en ekstraordinær omstændighed. Det hører med til den daglige drift af et flyselskab, at personalet kan blive syge, men derfor er der stadig en drift og ikke mindst passagererne at tage hensyn til. Derfor er sygdom ikke ekstraordinært som udgangspunkt og der er også afsagt adskillige domme på området og hvor passageren har vundet sagen.

    Start helt klassisk med at klage til Finnair. Hvis de afviser, skal sagen sendes videre til myndighederne i enten Finland eller til Trafikstyrelsen herhjemme. Vedlæg evt. gerne avisartiklen som dokumentation.
     
    PENSIONISTEN, Convict og Henry "Synes godt om dette"
  20. Convict

    Convict Aktivt medlem

    Beskeder:
    48
    "Synes godt om" modtaget:
    107
    Point:
    33
    Tak for det hurtige og grundige svar! Jeg vil gøre som du har anbefalet, Beaglen.

    Giver en opdatering når sagen er afsluttet, men bliver nok ikke inden for den nærmeste fremtid, hvis jeg kender dem ret. o_O
     
    Beaglen, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"

Del denne side